اعتراض شدید عراق به دخالتهای قطر وعربستان

اعتراض شدید عراق به دخالتهای قطر وعربستان
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 08:04

نخست وزير عراق از دولتهاي قطر و عربستان سعودي به دليل دخالت در امور کشورهاي عربي و پافشاري بر تسليح مخالفان در سوريه انتقاد کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "نوری مالکی" نخست وزیر عراق گفت: بغداد با هرگونه تسلیح مخالفان و عملیات براندازی نظام سوریه با زور مخالف است، زیرا این امر موجب ایجاد بحرانی بزرگ در منطقه می شود.

مالکی با تأکید دوباره بر مخالفت عراق با تسلیح مخالفان و دخالت در سوریه، افزود: بسیار عجیب است که این دو کشور به جای خاموش کردن آتش خواستار تسلیح مخالفان هستند.

وی افزود: دولتهایی که در امور دیگران دخالت می کنند، در امور داخلی همه کشورها دخالت خواهند کرد.

اظهارات نوری مالکی پس از آن مطرح می شود که "حمد بن جاسم" نخست وزیر قطر مدعی شد دلیل شرکت نکردن در اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد، به حاشیه راندن سنی ها در این کشور است.

نوری مالکی درخصوص پناه دادن قطر به "طارق الهاشمی" معاون تحت تعقیب رییس جمهوری عراق گفت: درخواست تحویل الهاشمی باید از طریق اینترپل صورت بگیرد؛ طارق الهاشمی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه عرب تحت تعقیب است، اعضای این اتحادیه نباید او را به حضور بپذیرند".

وی با اشاره به حضور طارق الهاشمی در قطر گفت: از طارق الهاشمی بعنوان معاون رییس جمهوری استقبال می شود، و این امر اصول روابط بین الملل را نقض می کند.

در همین راستا یک مسئول عراقی در اظهاراتی تأکید کرد، در عراق همه شهروندان درجه یک به شمار می آیند و هیچکدام از قومیت ها و طوایف به حاشیه رانده نمی شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مسئول تأکید کرد: "در عربستان سعودی شمار بسیاری شهروند شیعه زندگی می کنند که شمار آنها معادل شهروندان سنی در عراق است؛ ولی هیچکدام از شیعیان عربستان نمی توانند به یک پست امنیتی یا سیاسی دست یابند و این درحالی است که در عراق سنی ها پست های عالی حکومتی دارند".



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها