سیا به دنبال گسترش حملات در یمن

سیا به دنبال گسترش حملات در یمن
پنج‌شنبه 31 فروردين 1391 - 13:03

سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، به دنبال اختياراتي است که دايره حملات سري هواپيماهاي بي سرنشين خود در يمن را حتي هنگامي كه هويت اهداف را هم نمي داند، گسترش دهد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، سازمان سيا به دنبال آن است تا حملات خود را تنها بر اساس اطلاعات امنيتي به دست آمده، انجام دهد؛ این اطلاعات شامل عکس و تصویر از اهداف در اماكن مظنون به فعالیت های القاعده یا در حال حمل تسلیحات سنگین خواهد بود.

اين اقدام يكي از اجزاي اصلي حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمریکایی در پاكستان از چندين سال پیش تاکنون بوده است.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، ديويد پترائوس رئيس سازمان سیا خواستار این مجوز از دولت آمریکا برای حملات بر ضد شاخه القاعده در يمن به عنوان تهديد بزرگي براي آمريكا شده است.

در صورت موافقت با اين درخواست، حملات هوايي آمريكا در يمن كه در حال حاضر هم در سطح گسترده ای انجام مي شود، افزایش خواهد یافت.

در 4 ماه گذشته دست كم 8 حمله هوايي در يمن صورت گرفته است.

موافقت اوباما رئيس جمهور آمريكا با انجام اين حملات به معني تحولي مهم و شايد پرمخاطره در سياست وی خواهد بود؛ زیرا ورود به منازعه منطقه اي كه در بسياري از اوقات ماهیت طرف های درگیر مبهم است و خطر اشتباه گرفتن افراد مسلح القاعده با اهداف محلي با نيروهاي القاعده، باعث محدوديتهاي شديدي بر عمليات هواپيماهاي بي سرنشين در يمن بوده است.

این در حالیست که خود مسئولان آمريكايي هم اذعان دارند كه اين معيار هميشه رعايت نمي شود؛ مثل کشته شدن فرزند انور العولقی که خود تبعه آمریکا و از رهبران برجسته القاعده در یمن بود؛ در حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی برای کشتن انور العولقی، فرزند نوجوان وی هم حالي كه به دست داشتن در فعاليت تروريستي متهم نشده بود همراه افراد مسلح دیگر  کشته شد.

تلاش سازمان سیا برای مجوز گسترش حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن در حالیست که برخي مسئولان آمريكايي از احتمال تكرار چنين حوادثی ابراز، نگراني كرده اند.

واشنگتن پست به نقل از يك مسئول برجسته آمريكايي كه از پيشنهاد مطرح شده سيا اطلاع دارد، می نویسد: چگونه مي توان نيروهاي القاعده را از بقيه افراد مسلح تشخيص داد؟ شورشي محلي در كنار شاخه القاعده در يمن حضور دارد كه هدف اصلي آن سرنگوني دولت يمن است.

پيشنهاد سيا به شوراي امنيت ملي آمريكا ارائه شده ؛ اما مسئولان كاخ سفيد و سيا از اظهار نظر در اين خصوص خودداري می کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها