ویدئوی «بی‌بی‌سی» از داخل هتل مجلل محل بازداشت شاهزادگان سعودی/ شرایط نازپرورده‌ترین زندانیان دنیا چگونه است؟

جمعه 3 آذر 1396 - 10:37

رسانه دولتی «بی‌بی‌سی» روز پنجشنبه ویدئویی از داخل هتل پنج ستاره که گفته می‌شود به بازداشتگاه شاهزادگان و مقام‌های سابق و کنونی عربستان سعودی تبدیل شده، منتشر کرده است.

العالم _ عربستان سعودی

رسانه دولتی «بی‌بی‌سی» روز پنجشنبه ویدئویی از داخل هتل پنج ستاره که گفته می‌شود به بازداشتگاه شاهزادگان و مقام‌های سابق و کنونی عربستان سعودی تبدیل شده، منتشر کرده است. 

طبق ادعای «بی‌بی‌سی»، «لیس دوسِت»، خبرنگار این رسانه دولت انگلیس اولین خبرنگاری است که مقام‌های عربستان سعودی به وی اجازه دسترسی به هتل پنج ستاره «ریتزکارلتون» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی داده‌اند.  «زندان مجلل دست‌کم ۱۱ شاهزاده‌ عربستانی» داده شده است.

«دوست» می‌گوید با اسکورت پلیس، وارد «ریتزکارلتون» شده؛ هتلی که اکنون به زندانی مجلل برای دست‌کم ۱۱ شاهزاده عربستانی تبدیل شده است. او می‌گوید: «در حال حاضر کسی بدون اجازه رسمی مجاز به ورود به اینجا -که یکی از مشهورترین هتل‌های دنیا است- نیست.»

خبرنگار «بی‌بی‌سی»، با بیان اینکه مقام‌های سعودی او را برای ورود به هتل مشایعت کرده‌اند می‌گوید به او گفته شده مجاز به فیلمبرداری از چهره‌ها و ضبط مکالمات نیست.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی حدود دو هفته پیش دستور بازداشت شمار زیادی از شاهزادگان، تجار و مقام‌های سابق و فعلی عربستان سعودی را به بهانه مبارزه با فساد صادر کرد. 

تحلیلگران و منتقدان اقدام ولیعهد ۳۲ ساله سعودی را در راستای تحکیم پایه‌های قدرت و هموار کردن مسیر برای تکیه زدن بر تاج و تخت پادشاهی به جای پدرش ملک سلمان می‌دانند. 

اسامی بسیاری از نفرات بازداشت‌شده هنوز فاش نشده، اما گمان می‌رود دست‌کم ۱۱ شاهزاده در فهرست بازداشت‌شدگان قرار داشته باشند. گزارش‌ها حاکی است «متعب بن عبدالله»، رئیس گارد ملی عربستان و «ولید بن طلال»، شاهزاده میلیارد سعودی جزو بازداشت‌شدگان هستند. 

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: «اینجا الان اوایل بامداد، هنوز افرادی داخل لابی مشغول نوشیدن قهوه هستند؛ همان اتفاقی که در هر یک از دیگر هتل‌های پنج ستاره در اینجا در پایتخت می‌افتد.»

وی می‌افزاید: «افرادی که وادار به ماندن در اینجا شده‌اند موضوع را میان خودشان نگاه داشته‌اند و در تلاش هستند تا جلوی خدشه‌دار شدن بیشتر آبرویشان را بگیرند. تلفن‌های موبایلشان از آنها گرفته شده، اما یک خط هاتلاین در دسترس آنها قرار دارد که از طریق آن می‌توانند با وکلا، اعضای خانواده‌شان تماس بگیرند و حتی امور شرکت‌هایشان را از اینجا رتق و فتق کنند.»

«لیس دوسِت» در ادامه می‌گوید: «نازپرورده‌ترین زندانیان دنیا به تمامی امکانات رفاهی دسترسی دارند، غیر از آزادی.»

خبرنگار «بی‌بی‌سی» در بخش دیگری از این ویدئو می‌گوید: «دارم می‌روم که با یکی از مظنونان دیدار کنم. او اسمش را به من نمی‌گوید. می‌گوید وقتش را به صحبت کردن با وکیلش درباره پرونده خودش می‌گذراند. به من گفته می‌شود که درباره این پرونده سوال نپرسم.»

وی تصریح می‌کند، در عوض، مقام‌های ارشد سعودی با او نشست توجیهی برگزار کرده‌اند.  

او می‌گوید: «مقام‌های ارشد سعودی که فرایند دستگیری‌ها را کلید زده‌اند می‌گویند هنوز از افراد بازداشت‌شده بازجویی رسمی انجام نشده است. آنها، از این جریان به عنوان ''فرایندی دوستانه'' نام می‌برند، اما فضا در اینجا، آشکارا آکنده از اضطراب است.» 

«لیس دوسِت» در ادامه به ارائه جزئیاتی درباره انتقال زندانیان به هتل «ریتزکارلتون» در شب ۴ نوامبر (۱۳ آبان) پرداخته است.

او می‌گوید: «به ما گفته می‌شود که وقتی افراد نیمه شب ۴ نوامبر اینجا آورده شدند، آشکارا عصبانی بودند. برخی از آنها فکر می‌کردند که ماجرا قرار است فقط یک نمایش باشد و دوامی نخواهد داشت، بعداً که فهمیدند قرار است اینجا بمانند خشمگین شدند.»

وی اضافه می‌کند: «تقریباً همه افرادی که در اینجا هستند-آن‌طور که به من گفته شده ۹۵ درصد از آنها- تمایل دارند وارد معامله شوند، به این معنا که حاضرند مقادیر هنگفتی پول را برگردانند تا بتوانند از از اینجا خارج شوند.»

او تصریح می‌کند: «این خطر وجود دارد که اقدامات ولیعهد جاه‌طلب، باعث دشمن‌تراشی و سردرگمی شده و ثبات و اصلاحاتی که یک پادشاهی نوپا شدیداً به آن محتاج است را با خطر روبرو کند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها