پيروز مجتهد زاده درگفتگو با العالم استناد كرد:

سند بين المللي مالكيت ايران بر جزاير سه گانه

سند بين المللي مالكيت ايران بر جزاير سه گانه
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 07:03

تهران (العالم) ـ كارشناس مسائل سياسي خليج فارس با استناد به سند بين المللي ثبت شده در سازمان ملل متحد، حق ايران در مالكيت برجزاير سه گانه را قطعي و بدون هر گونه ابهام اعلام كرد.

پيروز مجتهد زاده كه يكشنبه شب (10 ارديبهشت) به مناسبت روز ملي خليج فارس با شبكه خبري العالم گفت وگو مي كرد، افزود: هفت سند درباره اين جزاير امضا شده است كه همه طرف ها پايبندي خود به اين اسناد را اعلام كردند. اين اسناد بدون هيچ ابهامي حق ايران در مالكيت بر اين جزاير را خصوصا هنگامي كه منافع خود را در خطر مي بيند، به رسميت شناخته است و امارات اين اسناد را امضا كرده و اين اسناد در سازمان ملل ثبت و ضبط شده است.

وي افزود: قرارداد 1971 و بازگشت قانوني جزاير سه گانه يك قرارداد بين المللي ثبت شده است.

مجتهد زاده كارشناس و محقق روابط بين الملل ايران، استاد جغرافياي سياسي دانشگاه تربيت مدرس، مشاور پژوهشي دانشگاه سازمان ملل، دكتراي در گرايش جغـرافياي سياسي و ژئـوپوليتيك در دانشگاه لنـدن و دكتراي جغرافياي سياسي خليج فارس در دانشگاه آكسفورد است.

مشاور پژوهشي دانشگاه سازمان ملل گفت: استعمار انگليس جزاير تنب بزرگ، تنب كوچك، ابوموسي و سيري را اشغال كرد و پرچم شارجه را در اين جزاير برافراشت و در آن زمان امارت رأس الخيمه وجود نداشت و پس از تشكيل امارت رأس الخيمه حكام اين امارت بي هيچ دليلي ادعا كردند كه جزاير مزبور متعلق به آنها است.

مجتهد زاده افزود: انگليس كه مي خواست جزاير تنب بزرگ ، تنب كوچك و ابوموسي را از ايران جدا كند، سرانجام همراه امارات به حق ايران در اين جزاير سه گانه اذعان كرد.

وي خاطرنشان كرد: اين ايران بود كه از استقلال امارات حمايت كرد.

مشاور پژوهشي دانشگاه سازمان ملل با اشاره به تعرض به نام خليج فارس گفت: نام خليج فارس در همه اسناد تاريخي موجود در سازمان ملل متحد و سازمان هاي بين المللي معتبر ذكر شده است.

نام خلیج فارس قدمتی به تاریخ ایران


مجتهد زاده افزود: نام خليج  فارس از لحاظ تاريخي به ايران قديم و يونان قديم برمي گردد و جغرافي دانان عرب و ديگران تا مدتهاي مديد نام خليج فارس را به كار مي بردند.
 
وي اظهار داشت: مناطق جنوب خليج فارس متعلق به ايران بود ولي انگليسي ها سال 1850 وارد اين مناطق شدند و با شيوخ قاسمي توافقنامه امضا كردند و آنها را تا سال 1935 تحت قيموميت خود درآوردند.

كارشناس امور خليج فارس افزود: شيوخ قاسمي تا سال 1950 گذرنامه نداشتند و با گذرنامه هاي ايراني تردد مي كردند و پول رايج آنها هم ريال ايران بود.

مجتهدزاده گفت: انگليس براي جدا كردن بحرين از ايران ناوگان دريائي خود را به منطقه فرستاد ولي محمد بن خليفه شيخ بحرين گفت كه ما ايراني هستيم و از دربار قاجار كمك خواست ولي جوابي از دولت قاجاريه كه در اوج خواري و جهالت بود ، دريافت نكرد.
 
وي تصريح كرد: انگيس براي اولين بار اصطلاح خليج عربي را به كار برد و بي بي سي نيز اين اصطلاح را تكرار كرد.

كارشناس امور خليج فارس گفت: ايران به استفاده از اصطلاح خليج عربي به شدت اعتراض كرد و بي بي سي عذرخواهي و اعلام كرد كه ديگر اين اصطلاح را به كار نخواهد برد.

ناکامی تحرکات برای تغییر نام خلیج فارس

مجتهد زاده اظهار داشت: كشورهاي عربي از جمله رژيم سابق صدام حسين و دولت بعثي وي با انگيزه هاي سياسي اموال زيادي را براي تغيير نام خليج فارس در نقشه هاي معتبر خصوصا نقشه هاي موجود در سازمان هاي بين المللي هزينه كردند، ولي نتوانستند كاري از پيش ببرند.

استاد جغرافياي سياسي دانشگاه تربيت مدرس خواستار برخورد خردمندانه و هوشياري در زمينه توطئه ايجاد دشمني ميان اعراب و ايران و جلوه دادن ايران به عنوان دشمن اعراب به جاي رژيم صهيونيستي شد و گفت: غرب در منطقه سياست "تفرقه بينداز و حكومت كن" را درپيش گرفته است.
 
MKH-29-22:35




دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها