کارشناس لبنانی در گفت‌وگو با العالم مطرح کرد

دست پنهان سازمان ملل در قاچاق سلاح به سوریه

دست پنهان سازمان ملل در قاچاق سلاح به سوریه
سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 07:46

يك كارشناس امور نظامي و راهبردي لبناني، عبور كشتي حامل سلاح از ليبي به سواحل لبنان بدون اينکه مورد توقيف نيروهاي حافظ صلح لبنان موسوم به يونيفل قرار بگيرد را مورد سوال قرار داد و گفت نيروهاي يونيفل وابسته به سازمان ملل شريك اصلي و اساسي عمليات قاچاق سلاح هستند.

"امين حطيط" روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، با اشاره به توان فنی و نظامی گشتی های یونیفل در سواحل لبنان، تاکید کرد که نیروهای یونیفل به وظیفه خود در مورد کشتی توقیف شده حمل سلاح عمل نکرده اند، زیرا این کشتی ها به رادارهاي سطحي و زير سطحي مجهز بودند و كشتي ياد شده نیز در محدوده عملياتي آنها درحال حركت بوده است.

كارشناس امور نظامي و راهبردي لبنان تصريح كرد: نيروهاي يونيفل برخلاف مفاد قطعنامه 1701 شوراي امنيت كشتي حامل سلاح را توقيف نكرده اند وحداقل بايد به ارتش لبنان درباره وجود يك كشتي غريبه در فاصله اي معين هشدار مي دادند؛ اين وضعيت ما را برآن مي دارد كه بگويم نيروهاي يونيفل وابسته به سازمان ملل شريك اصلي و اساسي در عمليات قاچاق سلاح هستند.

نيروهاي ارتش لبنان اخيرا توانستند يك كشتي حامل سلاح و مواد منفجره را كه از ليبي به سمت لبنان حركت كرده بود، توقيف كنند؛ قرار بود اين كشتي محموله خود را در شهر طرابلس در شمال لبنان تخليه كند تا اين سلاح ها از آنجا براي افراد مسلح در سوريه فرستاده شود.

حطيط با اشاره به مواضع خصمانه پیشین دبيركل سازمان ملل متحد علیه دمشق، گفت: اقدام نيروهاي يونيفل ما را بر آن مي دارد كه بگوييم نهاد اجرايي سازمان ملل و درصدر آن دبيركل و كوفي عنان نماينده اش و ناظران بين المللي همگي عليه سوريه كار مي كنند و مخالفان را براي كشتن مردم سوريه و آسيب رساندن به اين كشور، مسلح مي نمايند.

وي افزود: اقدام نیروهای یونیفل در موضوع کشتی حامل سلاح با اظهارات دبيركل سازمان ملل و کوفی عنان در باره تلاش برای حل بحران در سوریه متفاوت است.

حطيط گفت: غيرممكن است كه اين كشتي حامل سلاح اولين كشتي ای باشد كه اينگونه به آبهاي لبنان وارد شده است و درپس پرده اين قرارداد سلاح  يك شبكه بين المللي به رهبري آمريكا وجود دارد.

18:42 – 30/04

 



پربیننده ترین خبرها