رای الیوم:

فلسطین واردن، خود را برای بدترین احتمالات درباره قدس آماده می کنند

فلسطین واردن، خود را برای بدترین احتمالات درباره قدس آماده می کنند
يکشنبه 15 بهمن 1396 - 08:01

پایگاه خبری 'رای الیوم' در گزارشی با بیان اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن خود را برای 'بدترین احتمالات' پشتِ پرده واقعیت پرونده قدس آماده می کنند، نوشت: اخباری که ازمحافل آمریکایی به بیرون درز پیدا کرده ، حاکی از پیشنهاد منطقه 'ابودیس ' و چهار محله اطراف آن به عنوان 'قدس شرقی' است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

رای الیوم در گزارش روز شنبه خود خاطرنشان کرد: اخبار درز کرده از محافل آمریکایی، حاکی از پیشنهاد امریکا به تیم بحران اردنی- فلسطین برای پذیرش منطقه 'ابودیس' و چهار محله اطرف آن به عنوان 'قدس شرقی' به همراه ضمانت های عربی برای اداره مسجد الاقصی اولین قبلگاه مسلمین است. البته یک سری معاملات در این باره نیز پشت پرده جریان دارد.

تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن آخرین اقدامات برای تدوین یک برنامه مشخص درباره پیگیری موضوع قدس را آغاز کرده اند. این برنامه دربردارنده سندی است که موضع عرب ها را درباره قدس نشان می دهد و قرار است به دولت آمریکا ارایه شود. به این امید که این گام، آثار منفی ناشی از تصمیم 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در خصوص شهر قدس و انتقال سفارتخانه به آن را کاهش دهد.
رای الیوم نوشت: تیم مشترکی که دو ماه گذشته میان رام الله و امان درباره قدس شکل گرفت، پس از دیدار 'عبد الله دوم' شاه اردن و 'محمود عباس' رئیس تشکیلات خودگردان، به تازگی با برگزاری چندین نشستِ هماهنگی، فعالیت خود را آغاز کرده است. 
نتیجه این نشست ها و تماس های عربی، توافق برای دست یابی به موضعی یکپارچه از سوی کشورهای عربی درباره قدس بوده است. همین امر زمینه ساز مشورت ها و رایزنی های بعدی وزیران خارجه عرب درباره تصمیم اخیر ترامپ شد. به نحوی که موضع اردنی- فلسطینی، کمی قویتر شده و نگاه واقع بینانه تری در خصوص پیامدهای تصمیم ترامپ دارد.

به نوشته رای الیوم، توافقی میان اردن و تشکیلات خودگردان برای تدوین 'دیدگاهی مشترک' درباره تصمیم اخیر ترامپ شکل گرفته است. دیدگاهی که برای آمریکایی ها و اسرائیلی ها مشخص می کند، طرف فلسطینی و عربی در خصوص اجرایی شدن تصمیم ترامپ، چه حداقل هایی را می توانند، بپذیرند. 
بخش واقعی این دیدگاه مشترک، مربوط به تمایل طرف فلسطینی و اردنی برای کاهش تنش های مستقیم و رویارویی با دولت ترامپ و بهتر کردن ادبیاتی است که واشنگتن را از دایره مذاکرات سازش خارج کرده است. واشنگتن در چنین شرایطی نمی تواند طرف ناظر در مذاکرات یا عملیات سازش باشد.
رای الیوم ادامه داد: همچنین آخرین دستاوردهایی که آمریکایی ها پشت پرده بیان می کنند، بررسی و تاکید بر امضای ترامپ برای انتقال سفارتخانه از تل آویو به قدس است که علامت شرطی دارد مبنی بر اینکه این تصمیم به معنای تعیین و ترسیم مرزهای شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نیست.
طرف آمریکایی، از اردن و تشکیلات خودگردان خواسته که با همکاری هم، دستور العملی برای آغاز مذاکرات و تماس ها در خصوص تعیین مرزهای شهر قدس تدوین کنند. وزارت خارجه آمریکا به تازگی تماس هایی پشت درهای بسته در این باره انجام داده است.
به عبارتی دیگر، آمریکایی ها می خواهند که امان و رام الله نیز در زمینه سازی برای آغاز تماس ها در خصوص رایزنی پیرامون مرزهای قدس، سهم داشته باشند. اردن این مسئله را فرصتی برای خارج کردن قدس شرقی از دسترس گزینه های ترامپ و کسب دستاوردهای دیگر در این باره می داند.
به گزارش ایرنا، رای الیوم افزود: آمریکا همچنین پیشنهاد داده که موضوعی تحت عنوان 'مدیریت مجزا ومورد توافق حرم مقدس' شناخته شود، به گونه ای که طبق سند امضا شده با عباس، قیمومیت اردن بر قدس محترم شمرده شود. همچنین این احتمال وجود دارد که آمریکایی ها با ثبت 'بخشی از قدس شرقی' به عنوان منطقه ای جدا شده از پایتخت رژیم صهیونیستی در قدس غربی موافقت کنند و فلسطینی ها بتوانند آن را بعدها پایتخت خود قرار دهند. 
منطقه مورد نظر تاکنون 'ابو دیس و چهار محله اطراف آن' است. این منطقه ای است که آمریکایی ها به عنوان بخشی از قدس شرقی بدون وجود حرم قدسی و مسجد الاقصی به فلسطینی ها پیشنهاد دادند. این در حالی است که تیم بحران اردن و فلسطین توافق کردند که برای به دست آوردن 'قدس شرقی' به مبارزه خود ادامه دهند و خود را برای بدترین احتمالات، آماده کنند.

پربیننده ترین خبرها