قلعه کوچک اسرائیل و پیروزی اسلام‌گراها در مصر

قلعه کوچک اسرائیل و پیروزی اسلام‌گراها در مصر
سه شنبه 6 تير 1391 - 05:18

افسران آزاديخواه مصر 60 سال پيش ملك فاروق را عزل كردند و بدين ترتيب قدرت به دست نظاميان افتاد. چهار افسر متمرد شامل محمد نجيب، جمال عبدالناصر، انور سادات و حسني مبارك عمليات عزل ملك فاروق را هدايت كردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، پیروزی اسلام‌گرایان در مصر واهمه بسیاری را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و دولت اسرائیل به وجود آورده است. روزنامه‌های این رژیم نیز این روزها پر از مطالب و تحلیل‌هایی در مورد مصر و آینده این کشور و تعامل آن با اسرائیل است.

در همین زمینه روزنامه اسرائیل الیوم در یادداشتی به همین مناسبت نوشته است: ديروز سمت رياست جمهوري مصر به محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين واگذار شد ولي شوراي نظامي همچنان قدرتمند است اما شوراي نظامي و محمد مرسي نمي توانند جداي از يكديگر فعاليت كنند. پيروزي محمد مرسي يكي از نتايج بهار عربي در كشور مصر است پيروزي كه آمريكاي تنگ نظر از آن حمايت كرد و پس از اين بايد منتظر وقايع ديگر مصر باشيم .

 نویسنده در ادامه به تاثیر این پیروزی بر تحولات فلسطین پرداخته و می‌نویسد: مردم باريكه غزه پيروزي محمد مرسي را جشن گرفتند كه اين امر براي اسرائيل خوشايند نيست ولي اسرائيل نبايد خصمانه برخورد كند بلكه بايد سياست "سكوت مؤدبانه" را درپيش بگيرد و شايد بهتر باشد كه شيمون پرز و بنيامين نتانياهو تلگراف تبريك براي مرسي بفرستند كه جواب مرسي به اين تلگراف‌ها جالب و جنجالي خواهد بود.

محمد مرسي به تنهایي فعاليت نخواهد كرد بلكه با شوراي نظامي در تعامل خواهد بود، شورائي كه مجلس نمايندگان براي آغاز كردن فعاليت خود بايد در برابر آن سوگند ياد كند. ارتش جايگاه ويژه اي در مصر دارد و از محبوبيت برخوردار است و از آمريكا كمك‌هاي مالي دريافت مي كند. تقريباً هيچ غذائي در سال 2012 رايگان به كسي داده نمي‌شود و مصر جمعيتي 80 ميليوني دارد كه اين جمعيت براي تأمين غذاي خود با مشكل مواجه است.

مشكلات به تدريج خودنمائي خواهند كرد و هنگامي كه محمد مرسي قادر به ايجاد توازن ميان منافع سياسي - اقتصادي و خواسته هاي مردم نباشد، شايد مسائلي جنجال برانگيز را مطرح كند كه "دشمني با اسرائيل" يكي از اين مسائل جنجال برانگيز در خاورميانه است و ايران نيز با همين مساله "دشمني با اسرائيل"، خود را بيهوده با كشور يهود درگير كرده است و شايد مرسي نيز همين مساله را در دستور كار خود بگنجاند.

ثبات خاورميانه منوط به توازن‌هاي داخلي مصر است و اسرائيل به مساله توازن‌هاي داخلي مصر بسيار اهميت مي‌دهد ولي اين مساله تأثير چنداني در روابط قدرت‌ها ندارد روابطي كه برحسب اوضاع اقتصادي و اجتماعي تغيير خواهد كرد.

سال 1977 كه انور سادات در كنست (پارلمان اسرائيل) سخنراني كرد، اميدهاي زيادي به مصر بسته شده بود ولي مصر اين اميدها را برآورده نكرد و روابط مصر و اسرائيل در اين سال‌ها از مرحله "جنگ، ممنوع " فراتر نرفت و احتمالا روابط مصر و اسرائيل در اين برهه نيز فراتر از اين مرحله نرود و پيش بيني مي شود كه اسرائيل به همين مساله بي ارزش "جنگ، ممنوع" اكتفا كند.

این نویسنده در ادامه به تهدید ضمنی مصر پرداخته و هر گونه حمایت دولت جدید این کشور از مردم غزه و دولت حماس را به حمایت از تروریسم دانسته و می‌آورد: پرچم صلح اسرائيل و مصر كه در اين سال‌ها تا نيمه چوب برافراشته شده بود با آغاز بهار عربي تا يك چهارم چوب پايين رفت. پايين‌تر رفتن پرچم صلح اسرائيل و مصر از حد يك چهارم چوب ديگر قابل تصور نيست كه يكي از علل اين امر وجود فعاليت‌هاي تروريستي در شبه جزيره سيناء است. اسرائيل پيش بيني نمي‌كند كه مصر بتواند سازمان‌هاي تروريستي باريكه غزه را نابود كند ولي مصر مي تواند مانع فعاليت اين سازمان هاي ضد اسرائيلي در خاك خود شود .
پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر براي اسرائيل سنگين است ولي اسرائيل كه هم اكنون در حكم حلقه‌اي كوچك در بيابان است، بايد صبر كند تا اين مرحله سخت سپري شود.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها