سفر بن‌سلمان به واشنگتن و احتمال تشکیل ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی – سعودی

سفر بن‌سلمان به واشنگتن و احتمال تشکیل ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی – سعودی
يکشنبه 27 اسفند 1396 - 09:03

با توجه به رویکردهای عربستان سعودی به رهبری "محمد بن سلمان" ولیعهد این کشور مبنی بر نزدیک شدن به اسرائیل و دشمنی با ایران، احتمال تشکیل ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی – سعودی وجود دارد.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه القدس العربی نوشت: رویکردهای عربستان سعودی به رهبری "محمد بن سلمان" ولیعهد جوان و بی تجربه سعودی مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل و دشمنی مشترک با ایران، احتمال تشکیل ائتلاف سه جانبه شامل آمریکا، اسرائیل و عربستان وجود دارد.

برخی منابع اسرائیلی معتقدند توجه فراوان آمریکا به استقبال از ولیعهد سعودی نه تنها بیانگر دوستی مستحکم او با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا است، بلکه نشانه تشکیل ائتلافی متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای رویارویی با ایران است.

مقدمه چینی ترامپ برای برقراری روابط دیپلماتیک اسرائیل با کشورهای عربی

در همین ارتباط  هدف از "معامله قرن" مبنی بر حل و فصل قضیه فلسطین در چارچوب مورد نظر ترامپ فراهم کردن مقدمه ای است که به اسرائیلی ها اجازه دهد با کشورهای عربی و پیش از همه عربستان سعودی روابط دیپلماتیک داشته باشد.

بنابر منابع اسرائیلی برای بن سلمان زندگی فلسطینی ها تحت اشغال اهمیتی ندارد بلکه وی در تلاش است از قضیه فلسطین به عنوان موضوعی برای تثبیت جایگاه عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای در برابر ایران استفاده کند.

به گفته این منابع، دیدار ترامپ و بن سلمان سه روز پس از ملاقات ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل با توجه به طرح موضوع نفوذ منطقه ای ایران، حائز اهمیت است زیرا ترامپ باید در ماه می آینده موضوع خروج از توافق هسته ای با ایران را نهایی کند.

در همین ارتباط پایگاه خبری "واینت" وابسته به روزنامه یدیعوت آحارانوت به موضوع منافع ا قتصادی آمریکا در عربستان پرداخته و ریاض را مشتری سلاح های آمریکایی دانست که میلیاردها دلار را نصیب صنایع نظامی آمریکا می کند.

این منبع یادآور شد،  منافع مشترک آمریکا و عربستان  فقط به خرید سلاح ختم نمی شود، زیرا رئیس جمهور آمریکا اندکی پیش از معامله قرن عربستان را متحد اصلی و بازیگر با نفوذ در سطح منطقه عنوان کرد.

اما ماه می آینده زمانی است که ترامپ یا باید ادامه تمدید لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران و یا خروج از توافق هسته ای را به اطلاع کنگره برساند .

این در حالی است که دلیل انتخاب مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا به جای رکس تیلرسون این است که پمپئو مدافع خروج واشنگتن از توافق هسته ای با تهران است.

بر اساس این گزارش ترامپ متقاعد شده است که می تواند برنامه هسته ای ایران را به شیوه دیگری متوقف کند و بر اساس گفت  وگوهایی که با نتانیاهو داشت، اعلام کرد به منظور متوقف کردن "تهد یدهای ایران" از راههای مختلف از جمله نظامی می توان جبهه ای متشکل از آمریکا، عربستان و اسرائیل تشکیل داد.

چشم امید آمریکا به عربستان در تحقق معامله قرن

بنابر گزارش واینت، ترامپ معتقد است عربستان کشوری است که می تواند به تحقق "معامله قرن" کمک کند به گونه ای که اسرائیل بتواند روابط دیپلماتیک خود را با جهان عرب و پیش از همه عربستان  توسعه بخشد.

همچنین روزنامه یدیعوت آحارانوت یادآور شد، هرگونه روابط دیپلماتیک بین عربستان و اسرائیل در چارچوب "طرح ابتکار صلح عربی" پیش از این از نظر عربستان بدون تشکیل دولت فلسطین غیرقابل قبول بود، اما امروز وضعیت در زمان بن سلمان متفاوت است.

این در حالی است که ترامپ پیش از سفر به واشنگتن در گفت وگو با شبکه خبری "سی.بی. اس" اظهار داشت:  در صورتی که ایران بمب اتمی داشته با شد، رقابت تسلیحاتی جدیدی در منطقه خاورمیانه شکل خواهد گرفت، ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم اما بی تردید چنانچه ایران این کار را بکند،  عربستان در صدد توسعه بمب هسته ای برخواهد آمد.

در این گزارش اسرائیلی آمده است، بن سلمان همه کارها را با سرعت و به شکل پراکنده انجام داد و این موجب خشم خاندان حاکم شد تا جایی که سرویس های اطلاعاتی بسیاری از کشورها احتمال می دهند اقدامات بن سلمان در نهایت موجب ترور او خواهد شد زیرا او فردی بی تجربه و فاقد حمایت داخلی است از همین رو در گزارش های اطلاعاتی احتمال داده شده است، وی به دلیل توفانی که در عربستان به پا کرده است، بهای سنگینی متحمل شود البته  تا آن زمان از "احترام پادشاهان" در کاخ سفید برخوردار خواهد شد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها