عنان از حمايت اعراب از گروههاي مسلح سوري آگاه است

 عنان از حمايت اعراب از گروههاي مسلح سوري آگاه است
چهارشنبه 21 تير 1391 - 08:23

دمشق (العالم) ـ پژوهشگر سياسي سوري تاكيد كرد كه براي كوفي عنان نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه، مسجل شده است كه گروه هاي مسلح در اين كشور از حمايت و پشتيباني مادي و معنوي كشورهاي همسايه و كشورهاي عربي منطقه برخوردارند.

"محمد علي حسين" روز چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ماموريت عنان از پنج ماه پيش آغاز شد و سفر اخير وي به سوريه سومين سفر او به دمشق بوده است.

حسين گفت: همان طور كه كوفي عنان به تازگي اعلام كرد، در طول اين مدت براي او مسجل شده است كه گروه هاي مسلح در سوريه فعاليت مي كنند به طوري كه وي تاكيد كرد كه در راستاي تلاش براي برقراري صلح براي آن ها پيام و نامه خواهد فرستاد.

پژوهشگر سياسي سوري خاطرنشان كرد: همچنين براي عنان ثابت شد كه كشورهاي همسايه ( از جمله تركيه) هم به صورت مادي و هم رسانه اي از گروه هاي مسلح در سوريه حمايت و پشتيباني مي كنند اين در حالي است كه اين گروه ها اعضاي ارتش سوريه، نيروهاي انتظامي و غيرنظاميان را مي كشند.

وي افزود: عنان در حال حاضر به طور جدي به اين مي انديشد كه بايد براي دريافت حقايق تامل كرد و اين همان تاملي است كه پيش از او محمد الدابي فرستاده اتحاديه عرب به آن اعتقاد داشت اما كشورهاي عربي او را از سوريه فراخواندند تا مشخص شود كه برنامه آن ها فقط ورود به سوريه از طريق اتحاديه عرب براي انجام ماموريتي خاص است.

اين پژوهشگر سوري خاطر نشان كرد: رييس جمهور سوريه به وضوح اعلام كرد كه هيچ يك از تانك ها يا نيروهاي ارتش سوريه عقب نشيني نخواهند كرد، مگر آن كه گروهك هاي مسلح ، سلاح هاي خود را به ارتش سوريه و نيروهاي انتظامي تحويل دهند و كشورهاي همسايه و كشورهاي عربي به ويژه قطر و عربستان ، از مسلح كردن اين گروهك ها و حمايت و پشتيباني رسانه اي از آنان به وسيله شبكه هايي نظير الجزيره و العربيه دست بكشند.

وي با بيان اين كه ايران و سوريه از روابط راهبردي، جدي و مستحكم برخوردارند ، تاكيد كرد كه هرگونه رسيدگي به مساله سوريه جز از طريق ايران امكان پذير نيست زيرا ايران يكي از قدرت هاي اساسي و مهم منطقه است.

حسين در ادامه تاكيد كرد كه موضع روسيه در قبال سوريه يك سال است كه هيچ تغييري نيافته و اين كشور اعتقاد دارد كه هيچ راه حل جايگزيني جز نشستن پاي ميز گفت و گو وجود ندارد.

وي افزود: دولت سوريه همواره از گفت و گوها با گروه هاي مخالف نظام حمايت كرده است به اين شرط كه خواهان دخالت نظامي بيگانگان نشده باشند و خشونت را كنار بگذارند و برنامه هايي ميهن پرستانه، در داخل كشور داشته باشند و هر چه جز اين باشد مردود است.

حسين گفت: اين موضع گيري دولت سوريه با مواضع ايران و روسيه نيز هم سو است.

 كوفي عنان دبيركل سابق سازمان ملل متحد و نماينده اين سازمان در امور سوريه، پس از سفر به سوريه و ديدار با بشار اسد رييس جمهور اين كشور، ديروز (سه شنبه 20 تيرماه) به تهران سفر كرد.

10 - 17:50

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها