گزارش العالم از حمله احتمالی آمریکا به سوریه؛

ادامه انتظارها برای انتشار بیانیه نهایی کاخ سفید/ هشدار شدید روسیه به آمریکا/ شرط اروپا برای همراهی با ترامپ

ادامه انتظارها برای انتشار بیانیه نهایی کاخ سفید/ هشدار شدید روسیه به آمریکا/ شرط اروپا برای همراهی با ترامپ
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 08:40

اخبار و گمانه‌زنی‌ها پیرامون حمله نظامی آمریکا به سوریه شکل جدی‌تری به خود گرفته است که در این گزارش به این موضوع پرداخته می شود.

العالم _ سوریه

در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق شنبه شب ۱۸ فروردین‌ماه (۷ آوریل) منابع محلی از وقوع حمله شیمیایی به این منطقه خبر دادند.

با آنکه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته هنوز قادر به تأیید گزارش‌های رسانه‌‌ای درباره حمله «دوما» نیست کشورهای غربی دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کرده‌اند. 

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است. 

گفتنی است؛ نماینده روسیه در سازمان ملل، چند روز پیش و قبل از ماجرای دوما، افشا کرد که سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی که مسئولیت تحقیقات در خان شیخون را بر عهده داشته، حتی حاضر نشده که برای نمونه‌گیری از محیط، یک کارشناس به منطقه اعزام کند و بر اساس طرحی که از قبل داشته، دمشق را مقصر معرفی کرده است.

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

دعوت رسمی وزارت خارجه سوریه از سازمان منع سلاح شیمیایی برای سفر به دوما

با تمامی این تفاسیر یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه تاکید کرد که وزارتخانه یک دعوتنامه رسمی به سازمان منع سلاح شیمیایی ارسال کرد تا تیم حقیقت یاب برای تحقیق در ادعاهای مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما ارسال کند.

پس از این دعوتنامه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که تیم حقیقت یابی را به شهر دوما برای بررسی حمله شیکیایی ادعایی در این شهر اعزام می‌کند.

احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه وجود دارد

 برخی  منابع اطلاعاتی در امریکا اعلام کردند که مقامات آمریکایی می‌گویند تمام تجهیزات لازم برای حمله به سوریه از جمله هواپیماها، کشتی‌های جنگی و نیروی نظامی آماده‌اند و فرماندهان نظامی تنها منتظر دستور ترامپ هستند. 

این منابع می‌گویند هر لحظه احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه وجود دارد.

 برخی منابع اطلاعاتی به نقل از گزارش‌های تأیید نشده می‌گویند: بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا وارد «کمبریج شایر» انگلیس شده‌اند. 

در همین حال پایگاه خبری اینترفکس در گزارش خود به نقل از یک منبع اگاه نوشته است به دلیل احتمال بمباران و حملات موشکی آمریکا به سوریه، شرکت‌های هواپیمایی در حال تغییر مسیرهای تردد هوایی خود از بر فراز دریای مدیترانه هستند.

توافق رهبران آمریکا، انگلیس و فرانسه بر لزوم «پاسخ به سوریه»

«ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس در تماس‌های تلفنی جداگانه با «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور آمریکا و انگلیس، بر لزوم پاسخ به حملات شیمیایی ادعایی در منطقه دوما در غوطه شرقی سوریه تأکید کرد.

آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، در تماس‌های تلفنی نخست‌وزیر انگلیس و روسای جمهور آمریکا و فرانسه، توافق شده که اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما «سزاوار سرزنش» است و اگر تأیید شود که این حمله کار ارتش سوریه بوده، «سندی دیگر است بر ظلم وحشتناک رژیم بشار اسد.»

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفته که رهبران ۳ کشور در این مذاکرات تلفنی همچنین توافق کردند که «جامعه جهانی باید پاسخی بدهد تا قاعده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جهان، پابرجا بماند.»

غربی‌ها اصرار دارند که حمله به دوما، کاملاً شبیه به حمله سال گذشته «خان شیخون» است؛ حمله‌ای که بر اساس گزارش بازرسان بین‌المللی، کار ارتش سوریه بوده است.

هشدار اروپا درباره پرواز بر فراز شرق مدیترانه

 سازمان هواپیمایی اروپا با انتشار یک بیانیه هواپیماهای غیرنظامی را طی 72 ساعت آینده از پرواز بر فراز سواحل شرقی مدیترانه و سوریه بر حذر داشت.

شبکه خبری CNN نیز اعلام کرده است ناو هواپیمابر «آیزنهاور» حالت تهاجمی به خود گرفت؛ هواپیماهای F-18 این ناو زیر مهمات سنگین قرار گرفتند.

برخی منابع خبری می‌گویند که روسیه برای اولین بار هواپیماهای پیشرفته ضد زیردریایی خود را در سوریه مستقر کرده است. روسیه هشدار داده که در صورت اقدام نظامی علیه دمشق به آن پاسخ می‌دهد.

سازمان هواپیمایی روسیه به شرکت‌های هواپیمایی این کشور هشدار داده است که در شرق مدیترانه به علت احتمال درگیری‌های نظامی احتیاط کنند.

تایمز گزارش داد؛ «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته برای ملحق شدن به عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه نیازمند شواهد بیشتری درباره نقش دولت سوریه در وقوع حمله شیمیایی در منطقه «دوما» در غوطه شرقی است. 

این خبر را «تایمز» بامداد چهارشنبه گزارش داده و نوشته این موضوع در گفت‌وگوی روز دوشنبه ترامپ و «ترزا می» مطرح شده است. 

با نزدیک شدن به ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه و عدم حمله نظامی آمریکا به سوریه تا حدی از تب اخبار این موضوع کاسته شده است با این حال و براساس اعلام قبلی رسانه‌های آمریکا همگان منتظر انتشار بیانیه کاخ سفید در رابطه با تصمیم نهایی واشنگتن برای حمله به سوریه هستند.

شب گذشته نیز اخبار تأیید نشده‌ای از نزدیکی ناوشکن آمریکایی به بندر طرطوس سوریه منتشر شد که وزارت دفاع آمریکا این خبر را تکذیب کرد.

دونالد ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که تا ساعات آینده در مورد حمله نظامی به سوریه تصمیم خواهد گرفت.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ساعاتی پیش ضمن اشاره به حمله شیمیایی در منطقه دومای سوریه اعلام کرد که این کشور به همراه شرکای خود در حال بررسی این موضوع هستند و در صورتی که صحت ان اثبات شود آن‌ها به اهدافی در سوریه حمله خواهند کرد.

روسیه به شدت اخبار مرتبط با حمله شیمایی در سوریه را رد کرده و تمام ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و کشورهای غربی در این زمینه را بهان‌جویی آن‌ها برای حمله به سوریه عنوان کرده است.

هشدار شدید روسیه به آمریکا درباره هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه

 ولادیمیر چیزوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت که مسکو نسبت به هرگونه اقدام نظامی توسط آمریکا و متحدانش علیه سوریه هشدار داده است.

الکساندر زاسیپکین سفیر روسیه در بیروت نیز گفته که اگر آمریکا علیه سوریه اقدام نظامی کند مسکو به آن پاسخ خواهد داد. 

به گزارش تاس، چیزوف افزود: مسکو به نمایندگان آمریکا چه به صورت علنی و چه به صورت خصوصی و از طریق کانالهای نظامی در زمینه عواقب جدی حمله به دمشق هشدار داده است. 

وی تاکید کرد که اقدام نظامی احتمالی آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی صورت گرفته در دوما پاسخ سختی خواهد گرفت که هرگز اتفاق نیفتاده است.

طی روزهای گذشته  آمریکا و متحدانش به بهانه حمله شیمیایی در دوما سوریه را به اقدام نظامی تهدید کرده اند.

کاخ سفید روز سه شنبه گفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سفر خود به امریکای لاتین را برای بررسی پاسخ به حمله شیمیایی صورت گرفته در سوریه لغو کرده است.

پربیننده ترین خبرها