استقبال مخالفان سوری از پیشنهاد ایران

استقبال مخالفان سوری از پیشنهاد ایران
سه شنبه 27 تير 1391 - 13:55

العالم، دمشق - پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني نشست گروه هاي معارض سوري و نظام سوريه با هدف تلاش براي دستيابي به راه حل خروج از بحران، با استقبال مخالفان مواجه شده است.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، مسئولان سوري از پيشنهاد ايران براي ميزباني گفت و گو ميان دولت و مخالفان سوري استقبال كرده اند؛ برخي از مخالفان نظام  سوریه نیز اين پيشنهاد را گام مهمي دانستند كه مي تواند سهم مهمی در دستيابي به راه حل براي برون رفت از بحران داشته باشد.

"خليل مشهديه" عضو كميسيون روابط بين الملل مجلس سوريه به خبرنگار العالم گفت: همه سوري ها مي دانند كه دولت و مردم ايران همواره مصلحت سوريه را خواسته اند؛ بنابراين بديهي است كه از اين پيشنهاد استقبال كنند تا به دخالت هاي بيگانگان پايان داده شود، و با توقف خشونت و قاچاق سلاح به سوريه، راه حلي مسالمت آميز براي پايان بحران در سوريه ارائه شود.

جبهه خلق براي تغيير و آزادي از احزاب مخالف سوري از پيشنهاد ايران استقبال كرد .. انجمن هماهنگي ملي هم كه يكي از بزرگ ترين گروه هاي مخالف در داخل سوريه به شمار مي رود اعلام كرد مخالفتي با آمدن به تهران ندارد، به شرط آن كه همه طرف ها به طرح كوفي عنان فرستاده سازمان ملل پايبند باشند.

"حمزه منذر"عضو جبهه خلق براي تغيير و آزادي در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار داشت: وقتي ايران طرح ميزباني گفت و گوي ملي سوريه را مطرح مي كند ما آن را دخالت قلمداد نمي كنيم .. زيرا ايران صادقانه به دنبال سهيم بودن در دستيابي به راه حل جهت برون رفت سوريه از بحران است؛ به همين سبب از اين پيشنهاد استقبال مي كنيم.

منذر تأکید کرد: از آغاز بحران سوریه هيچ طرحي در منطقه بهتر از آن چه ايران مطرح كرده، ارائه نشده است.

" طارق ابوحسن " عضو دفتر اجرايي انجمن هماهنگي ملي نيز در گفت و گو با العالم اظهار داشت : ما با سفر به ايران براي همكاري در جهت توقف خونريزي و كشتار و آغاز اقدامات مسالمت آميز سياسي براي حل و فصل بحران سوريه مخالفتي نداريم.

ناظران سياسي احتمال مي دهند اگر مخالفان سوریه در خارج از كشور با تلاش براي دستيابي به راه حلي مسالمت آميز براي برون رفت از بحران به دور از گزينه حمله نظامي و دخالت بيگانگان مخالفتي نداشته باشند، زمينه موفقيت ايران در برگزاري نشستي با مشاركت مخالفان داخل و خارج از كشور سوريه و نظام سوري فراهم خواهد بود.

به گفته ناظران، پيشنهاد ايران براي ميزباني معارضان سوري در نوع خود بي نظير است، و اقدامي حمايتي در جهت دستيابي راه حلي سوري – سوري براي برون رفت از بحران به شمار مي رود.

ايران بارها بر ضرورت دستيابي به راه حلي امن و مسالمت آمیز براي برون رفت از بحران سوريه، كه همه طرف ها در آن مشاركت داشته باشند ، تاكيد کرده است.

 

16 - 23:42



پربیننده ترین خبرها