تحلیل روز/

مرحله جدید مقاومت مردم سوریه علیه حضور آمریکا

مرحله جدید مقاومت مردم سوریه علیه حضور آمریکا
دوشنبه 14 خرداد 1397 - 08:55

مقاومت مردم سوریه علیه حضور آمریکا و دیگر نیروهای خارجی وارد مرحله جدیدی شده است.

العالم _ سوریه

عشایر سوریه این روزها با اعلام مقاومت در برابر حضور نظامی آمریکا، ترکیه و فرانسه و حتی سعودی در اراضی سوریه بار دیگر و از کانالی گسترده تر و جدیدتر به صحنه سیاسی این کشور بازگشتند. مقاومتی که با حضور فعال و گسترده بیش از 70 عشیره و قبیله سوری از طوایف مختلف و شماری از شخصیت های رسمی و مردمی آغاز شد.

در بیانیه پایانی کنفرانس عشایری و مردمی که تحت عنوان «عشایر سوریه مخالف دخالت خارجی و آمریکایی در سوریه هستند» برگزار شد آمده است ، عشایر سوریه حضور یا ورود هر نیروی نظامی از سوی هر کشوری در سوریه را که بدون موافقت دولت سوریه و بدون هماهنگی با آن باشد رد می کند و ما ( عشایر سوریه ) آنان را نیروهای دشمن می دانیم و با آنان مقابله خواهیم کرد.

در این بیانیه بر پایبندی عشایر به وحدت اراضی سوریه تاکید شده و آمده است بشار اسد رئیس جمهور قانونی و مشروع سوریه است و رئیس جمهور تنها از طریق صندوق های رای (رای گیری و انتخابات) تغییر می یابد و تنها مردم سوریه هستند که باید قانون اساسی این کشور و سرنوشت خود را تدوین و تعیین کنند.

این کنفرانس عشایری در سایه تحرک سیاسی و نظامی کنونی برگزار شد و مبتنی بر این اصل است که ساختار و بنیان عشایر نیز ساختاری تشکیلاتی و سیاسی در آن واحد است با علم به این که جنگ کنونی در سوریه نتوانست در میان نیروهای عشایری و قبایلی با دولت شکاف و اختلافی ایجاد کند. نیروهای عشایری یک وزنه انسانی در سوریه تلقی می شوند و بسیاری از آنان دوشادوش نیروهای ارتش سوریه با تروریسم جنگیدند و بسیاری از سران و روسای عشایر و قبایل معروف در این کشور از آغاز بحران وفادارای خود را به دولت سوریه اعلام و نقش مهم و مثبتی در حمایت از آن ایفا کردند. تصمیم امروز عشایر سوریه مبنی بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی سوریه و مخالفت با هرگونه حضور غیر قانونی خارجی در آن نشات گرفته از یک وظیفه و تکلیف انسانی ، ملی و اخلاقی است و بر اساس قانون عشایری است که گرایش و حمایت از هرگونه اشغالگری را حرام می داند و تاریخ گواه است بر مجاهدت هایی که عشایر سوری در مسیر مقابله با اشغالگری فرانسه  و حتی قبل از آن انجام دادند.

اما از لحاظ راهبردی باید گفت که بادیه و مناطقی که عشایر در آن مستقر هستند یک مخزن و ذخیره انسانی و اقتصادی بسیار مهمی است زیرا عشایر سوریه در مناطق الجزیره سوریه و بادیه مستقر هستند که می توانیم آن را دژ و قلعه جغرافیایی بنامیم مناطقی که از جنوب در درعا و السویداء آغاز می شود و در حومه حماه، حمص، حلب و الرقه ادامه می یابد و تا منطقه الجزیره العلیا متشکل از دو استان دیرالزور و الحسکه امتداد دارد. این همان چیزی است که دیوار امنیتی و حمایتی را از مرکز سوریه تا مرزهای عراق تشکیل می دهد و می تواند نقطه آغاز عملیات مقاومت علیه اشغالگری آمریکا، فرانسه و ترکیه در مناطقی در سوریه باشد. این مناطق عمق جغرافیایی دارد که می تواند به عملیات تامین امنیت، مانوردهی و وسعت و ظرفیت میدان تحرک نظامی کمک و به طور آشکار حضور نظامی آمریکایی در سوریه را که از مرزهای عراق آغاز می شود و تا مرزهای ترکیه امتداد می یابد تهدید کند.

چنین موقعیت جغرافیایی همچنین این قدرت را به عشایر به عنوان صاحبان و مالکان اصلی زمین که بهتر آن را می شناسند می دهد تا به جنگ های چریکی و فرسایشی علیه اشغالگران مبادرت ورزند عشایری که قدرت و توانمندی خاصی دارند و می توانند در خصوص پایان حضور نیروهای اشغالگر حماسه بیافرینند همانگونه با تروریسم در شکل و رنگ و تحت اسامی مختلف مقابله کردند.

عشایر عرب در سوریه به مثابه خیمه بزرگی هستند که پس از تلاش بزرگان و سران خود توانست همه عناصر تشکیل دهنده این بخش و طیف مهم از جامعه سوریه را گردهم آورد پس از تلاش های مختلفی که برای متحد کردن و هماهنگی قبایل صورت گرفت. ابتکارها و طرح های مختلفی برای ساماندهی و متحدکردن قبایل ارائه شد و آغاز کننده آن قبیله بزرگ طی بود که از تشکیل شورای قبایلی خبر داد که ماموریت اصلی آن تحکیم روابط با همه طیف های جامعه سوری و حمایت از پیوستن اعضا و نیروهای قبایلی به ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است.

پس از آن قبیله الجبور به عنوان یکی از بزرگ ترین قبایل در منطقه الجزیره سوریه طرحی را برای جمع کردن و متحد کردن این عشیره و تاسیس شورایی برای آن اقدام و تلاش کرد. متحد شدن این قبایل در چارچوب مقاومت صورت گرفت مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا و فرانسه  و ترکیه و این یعنی این که مرحله تحرک سیاسی مسالمت آمیز در مقابل اشغالگران پایان یافته است و مرحله مقاومت مردمی که این حضور غیر قانونی ( خارجی ) را به چالش خواهد کشید اغاز شده است.

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها