تازه ترین واکنش مقام های ایرانی در مورد برجام

تازه ترین واکنش مقام های ایرانی در مورد برجام
شنبه 2 تير 1397 - 14:50

توافق هسته ای با ایران در این روزها نیز همچنان دوستان زیادی در دنیا دارد، اما دشمنان این توافق در تلاشند تا دستاوردهای این توافق را به گرد و غبار تاریخ بفرستند، بدون اینکه بتوانند ایده بهتری را به جای آن ارائه دهند.

العالم - ایران / سیاسی

اوایل سال 2016 توافق هسته ای ایران با بیش از یک دهه تلاش های دیپلماتیک و در نهایت حدود 20 ماه مذاکرات جدی صورت گرفت.

از همان آغاز اعلام خروج آمریکا از برجام، بسیار روشن بود که این تصمیم آمریکا پیوست های مختلفی خواهد داشت؛ از اقدامات سیاسی و روانی گرفته تا پیوست های اقتصادی و امنیتی!

حال بر همگان اثبات شده نه قول «جان کری» وزیر اسبق امور خارجه ایالات متحده «تضمین» بوده و نه تروئیکای اروپایی اراده «مهار برجامی آمریکا» را داشته و دارد. همچنین اثبات شده عادی‌سازی روابط بانکی و اعتباری ایران و نظام بین‌الملل ـ به عنوان دومین هدف اصلی برجام بعد از رفع تحریم‌ها [که آن هم عملی نشد] ـ حتی در دوران اعلام پایبندی ظاهری دولت آمریکا به برجام نیز تحقق نیافته است.

عملکرد اتحادیه اروپا و نحوه تامین منافع ایران آزمایشی بسیار مهم است. باید دید اروپا چگونه می‌تواند منافع ایران را تضمین کند. در غیر این صورت، دلیلی وجود نخواهد داشت که ایران به برجام متعهد بماند.

عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه یورو نیوز گفت: توافق هسته‌ای اکنون در بخش مراقبتهای ویژه قرار دارد، و اگر توافقی با طرفهای اروپایی حاصل نشود این امکان وجود دارد  تهران این توافق خارج شود.

وی افزود: ایران مایل است توافق را حفظ کند اما تعادل و توازن بعد از خروج آمریکا از برجام باید حفظ شود. بعد از تصمیم آمریکا درباره برجام، توافق، توازنش را از دست داده است، اگر کشورهای اروپایی و دیگر طرفین توافق هسته‌ای میخواهند ایران در این توافق بماند آنها باید غیبت واشنگتن و اعمال دوباره تحریمها علیه ایران را جبران کنند برجام و تحریم ها هیچ گاه نمی توانند در کنار هم بنشینند.

عراقچی گفت: « برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم های آمریکا را دوربزند. آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران و فروش نفت خام است و اینکه پول ها براحتی به حساب ما واریز شود

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  که به منظور شرکت در نشست اسلو فروم و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرد، در نشست موسسه مطالعاتی امور بین‌الملل نروژ (NUPI)  به بیان مواضع و اصول سیاست خارجی ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پرداخت و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای، نیاز کشور به انرژی هسته‌ای جهت توسعه و پیشرفت، اعتقاد به چارچوب برد-برد در مذاکرات و پایبندی به تعهدات، از جمله مهمترین مطالبی بود که توسط صالحی بیان شد و از آمادگی کشور برای درک متقابل و حل بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو و تفاهم خبر داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع «غنی سازی صفر» ، این مطلب را تکرار اشتباهات گذشته دانست.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در 8 ماه مه 2018، طرفهای اروپایی قول دادند که با تامین منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام بتوانند این توافق بین المللی را حفظ کنند و ایران را در این توافق نگه دارند

ایران حاضر است برای یافتن راه حل و بسته های اروپا برای حفظ برجام به اروپا کمک کند اما از اروپاییها خواسته این بسته پیشنهادی باید همه منافع ایران در چارچوب برجام را حفظ کند

العالم - فارسی

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها