نماينده مجلس عراق:

ارتقاي "نم" زورگويي آمريكا را به چالش مي كشد

 ارتقاي
چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:19

نماينده مجلس عراق با تاكيد بر اهميت يافتن نقش و جايگاه جنبش عدم تعهد "نم" و ارتقاي جايگاه آن، اين مساله را چالشي براي آمريكا و سياست هاي زورگويانه اين كشور در عرصه بين المللي دانست.

"علي شلاه" روز چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: طي 10 سال اخير، آمريكا با تك روي در عرصه بين الملل، شيوه اي زورگويانه در تعامل با كشورها را رقم زد به همين سبب، جان گرفتن جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران به مثابه چالشي در برابر سياست آمريكا به شمار مي رود.

شلاه تصريح كرد: تلاش هاي ايران، جان تازه اي در كالبد جنبش عدم تعهد دميد.

وي افزود: جنبش عدم تعهد كه پس از جنگ سرد شكل گرفت اكنون با رسيدگي به موضوع سوريه جان تازه اي گرفته است و استفاده روسيه و چين از حق وتو ضد قطعنامه هاي ضد سوري در شوراي امنيت ، دور تازه اي از معادلات بين المللي را نويد مي دهد.

نماينده مجلس عراق درباره همگرايي ايران و مصر در زمينه حل بحران سوريه نيز گفت: ورود قدرتمند و فعالانه مصر در اين مجال، بر اساس همه معيارها اقدامي مثبت به شمار مي رود و به معني قرار گرفتن امور در مسير درست است.

پرهيز از سپردن امور منطقه به دست كشورهاي كوچك و دنباله روي آمريكا

وي به طور تلويحي نقش قطر در اجراي سياست هاي آمريكا را نكوهش و خاطرنشان كرد: زمام امور منطقه بهتر است در دست قدرت هاي اصلي منطقه و نه در دست كشورهايي از منطقه باشد كه حتي كمتر از يكي از استان هاي مصر هم مساحت ندارند اما مي خواهند بر اساس ديدگاهي آمريكايي براي سرنوشت منطقه تصميم گيري كنند.

نماينده مجلس عراق تاكيد كرد كه به ايفاي نقش محوري مصر در شرايط كنوني خوشبين است.

شلاه درباره موضوع سوريه نيز گفت: غرب به دنبال آن بود كه مساله سوريه را ظرف چند ماه به نفع خود تمام كند اما نتوانست به اين هدف برسد.

وي افزود: واقعيت آن است كه كشورهايي كه نظام هاي آن ها بر اساس كودتاي پسر بر ضد پدر اداره مي شود، تصميم دارند در كشورهاي ريشه داري در جهان عرب نظير مصر ، عراق ، سوريه و لبنان دموكراسي برقرار كنند اين در حالي است كه سازوكار آن كشورها براي تحقق بخشيدن به اين هدف استفاده از شيوه هاي تكفيري و ويرانگري و انفجار است.

28-23:17
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها