تحلیل روز/

نفت و آب در شمال و شرق سوریه متعلق به کیست؟

نفت و آب در شمال و شرق سوریه متعلق به کیست؟
سه شنبه 19 تير 1397 - 14:21

به تازگی، اخباری از  نشست میان نمایندگانی از دولت سوریه و مدیریت خودخوانده شمال سوریه به گوش می رسد. این نشست در چارچوب انتقال مناطق تحت کنترل "نیروهای دموکراتیک سوریه – قسد" به دولت سوریه انجام شده است.

العالم تحلیل روز

براساس منابع رسانه ای، مقامات سوریه در روزهای اخیر به منظور گفتگو و رایزنی با برخی از رهبران "یگان های موسوم به مدافع خلق کرد" که شرق فرات را در کنترل دارند، به شهرهای قامشلی، الحسة، رقة، طبقه و الشدادی سفر کرده اند.

براساس این گزارش، منابع وابسته به مدیریت خودخوانده شمال سوریه از توافق جدید میان " یگان های مدافع خلق کرد" و دولت سوریه خبر داده اند. هدف از این توافق، واگذاری میدان نفتی استان حسکه به دولت سوریه عنوان شده است تا بدین گونه روند فروش نفت تنها به دست دولت باشد.

در همین راستا، منابع رسانه ای از ورود هیأتی از کارشناسان حفاظت و مدیریت سدها از دمشق به شهر الطبقه خبر می دهند. سفر به شهر منبج در حومه شرقی حلب که در کنترل نیروهای وابسته به مدیریت خودخوانده شمال سوریه قرار دارد و دیدن از "سد تشرین" از دیگر برنامه های این هیات عنوان می شود.

به نظر می رسد تغییر سیاست ها در شمال سوریه و همچنین در اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نتیجه پیامدهای تحولات در جنوب سوریه و تسریع در روند دستاوردهای میدانی در این منطقه است،

هرچند رئیس جمهور ترکیه هنوز تحقق رویاهایش را در تاسیس منطقه امن در شمال و بقای نیروهای اشغالگرش در خاک سوریه تا زمان نامعلوم می داند.

 از همین رو، وبسایت "ترک پرس" به نقل از اردوغان، از تصمیم کشورش برای آنچه که وی "پاکسازی همه مناطق واقع در شمال سوریه از گروههای تروریستی به خصوص بخش واقع در شرق رود فرات" خوانده، خبر می دهد.

اردوغان طی سخنانی در برابر نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه در آنکارا، گفت: عزم و پافشاری ترکیه در مبارزه با گروههای تروریستی، برخی از طرف های بین المللی حامی تروریست ها را برسر میز مذاکره با آنکارا کشاند. سخنان اردوغان اشاره آشکاری به توافق امریکا با ترکیه در مورد شهر منبج بود که ماه گذشته صورت گرفت.

از سوی دیگر وزیر خارجه ترکیه توافق ترکیه با واشنگتن درمورد منبج را نقشه راهی دانست که می توان آن را در دیگر مناطق شمال سوریه اجرا کرد.
در پی تشدید حملات ترکیه، روز گذشته کامیون ها و خودروهای حامل تجهیزات و دکل های ارتباطی ترکیه، به منطقه تحت کنترل نظامیان این کشور در روستای اشتبرق در حومه جسرالشغور در 30 کیلومتری غرب ادلب در شمال سوریه وارد شدند.

 این اقدام ترکیه به بهانه اجرای توافق منطقه "کاهش تنش" که در مذاکرات آستانه، پایتخت قزاقستان به آن دست یافتند، صورت گرفت.

در همین حال، رسانه های مخالف به نقل از مخالفان محلی گزارش دادند: یک دستگاه خودرو به همراه دو کامیون حامل تجهیزات و دکل های مخابراتی ترکیه از گذرگاه "خربه الجوز" با همراهی دستکم چهار خودروی متعلق به گروه تروریستی "فیلق شام" راهی منطقه تحت کنترل نیروهای ترکیه در اشتبرق شدند.

پیشتر در اوایل ماه ژوئن، پس از استقرار ارتش ترکیه در نقطه ایست بازرسی در این منطقه، شبکه "ترک سل" چندین روستا و شهر را در شمال شهر حماه در پوشش خود قرار داد. در همین راستا، ترکیه بر آن است تا خانه ای را که ادعا میکند از آن مصطفی کمال آتاتورک است بازسازی کند.

گفته می‌شود این خانه که با کمک شورشیان هم‌پیمان ترکیه پیدا شد، آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه نوین در عفرین از آن به عنوان مقری در جنگ جهانی اول استفاده می‌کرد.

آردال آطا، استاندار هاتای به خبرگزاری آناتولی گفت که دستور لازم برای بازسازی و ترمیم منزل بنیانگذار ترکیه که سال ۱۸۹۰ ساخته شده با هدف تبدیل آن به موزه را داده است.

با نگاه به آنچه که توافق یا مذاکرات میان دولت سوریه و مدیریت خودخوانده شمال سوریه اعلام شده، بر این باوریم و تجربه نشان داده است که مردم سوریه مشتاقانه خواستار بازگشت به آغوش میهن هستند، سرنوشت عفرین و مانند آن در مقابل دیدگان آنها قرار دارد و خطرات هر لحظه آنها را تهدید می کند، پس هیچ راهی برای نجات جز در سایه حکومت و بازگشت به آن ندارند. چرا که حافظ سرزمین و ثروت سوریه است، متعلق به همه سوری هاست و بدون داشتن آن  طمع توزان به خاک سوریه، هرد چه بیشتر در جهت تحقق منافع آمریکا گام بر می دارند چنانکه در مورد منبج اتفاق افتاد و اگر مدیریت خودخوانده شمال سوریه درخواست دمشق را نپذیرد دیر یا زود شکست خواهد خورد زیرا مردم سوریه با همه فرقه های مختلف، هیچ جایگزینی را به جای دولت سوریه نمی پذیرند.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها