بحران اقتصادی ترکیه ارزش سهام بانک های آمریکایی را کاهش داد

بحران اقتصادی ترکیه ارزش سهام بانک های آمریکایی را کاهش داد
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 11:01

در حالی که به دلیل نگرانی از سرایت بحران ارزی ترکیه به سایر کشورها، اشتهای سرمایه گذاران برای ریسک پذیری کاهش یافته است، ارزش سهام بانک های امریکایی برای سومین جلسه متوالی با کاهش مواجه شد.

العالم - ترکیه

به گزارش رویترز، در حالی که به دلیل نگرانی از سرایت بحران ارزی ترکیه به سایر کشورها، اشتهای سرمایه گذاران برای ریسک پذیری کاهش یافته است، ارزش سهام بانک های امریکایی برای سومین جلسه متوالی با کاهش مواجه شد.

به دلیل نگرانی ها از افزایش تاثیرگذاری شخص رجب طیب اردوغان بر اقتصاد ترکیه و تشدید روابط این کشور با آمریکا، ارزش لیر ترکیه در طی روزهای گذشته به شدت سقوط کرده است.

کاهش ارزش پولی ملی ترکیه موجب شد تا شاخص بخش مالی اس اند پی 500 (اس پی ایسک) بیشترین افت را در میان سایر شاخص های اس اند پی شاهد باشد و بانک های بزرگ بزرگترین افت ارزش ها را تجربه کنند. شاخص بانکی اس اند پی، (اس پی ایکس بی کی) با 0.9 درصد کاهش مواجه بود و در طی 3 جلسه افت تقریبا 3 درصدی را تجربه کرد.

بانک های آمریکایی ای که در سه ماهه اول و دوم امسال بیشترین تاثیرپذیری را از ترکیه داشته اند از جمله گلدمن ساکس، بانک نیویورک ملون و بانک آمریکا به ترتیب با افت یک، 1.4 و 1.9 درصدی ارزش سهام خود مواجه بودند.

هرچند ظاهرا بانک های آمریکایی تاثیرپذیری مستقیم محدودی از اقتصاد ترکیه دارند، اما سرمایه گذاران نگران اند که مشلات ترکیه به سایر کشورها نیز سرایت کند.

جفری هارت، تحلیلگر موسسه ساندلر اونیل گفت: «من فکر نمی کنم ترکیه به خودی خود نگرانی بزرگی برای بانک های آمریکایی باشد و تاثیرپذیری این بانک ها از اقتصاد این کشور پایین است. زمانی نگرانی افزایش می یابد که این آشفتگی اقتصادی به دیگر کشورها نیز سرایت کند و سایر بازارهای نوظهور و دیگر نقاط جهان را هم در بر بگیرد.»

تسنیم

پربیننده ترین خبرها