تحلیل روز/

وعده پیروزی دیگری در سالگرد جنگ 33 روزه

وعده پیروزی دیگری در سالگرد جنگ 33 روزه
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 13:39

سید حسن نصرالله  دبیرکل حزب الله لبنان در مراسمی در  دوازدهمین سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه وعده پیروزی دیگری در جنگ با تروریستهای تکفیری در سوریه  داد.  

العالم - لبنان

رهبر حزب الله لبنان گفت: "هدف آن جنگ، زیر پا گذاشتن مقاومت بود؛ چه به لحاظ نظامی و چه با بر زمین گذاشتن سلاح که این را همان ابتدای جنگ از ما خواستند.

سید حسن نصرالله افزود: "اگر لبنان در آن جنگ سقوط می‌کرد، طرح آمریکامی‌بایست در سوریه و غزه و ایران ادامه می‌یافت و این محور را از بینمی‌برد"، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در آن زمان هدف از حمله به لبنان را قطع بازوان ایران در منطقه اعلام کرده بودند. استراتژی آنها این بود که با شکست دادنحزب الله و سپس جنبش حماس در غزه محور مقاومت را از سر آن از بین ببرند.  این استراتژی بود که آنها با پرونده سازی برای لبنان با ترور رفیق حریری نخستوزیر اسبق لبنان روی آن کار کرده بودند. 

کمیته بین‌المللی برای تحقیق روی ترور رفیق حریری تشکیل شد. آمریکا و اسرائیل به دنبال این بودند که این کمیته بر اساس خواست آنها برای متهم کردن سوریه و حزب الله در ترور رفیق حریری تحقیق کند. همین گونه هم شد.  

قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل به شماره  1559  تصویب شد در این قطعنامه بر خروج سوریه از لبنان و خلع سلاح میلیشای نظامی از جمله حزب‌الله تاکید داشت. در چارچوب همین قطعنامه موفق به وادار کردن سوریه به خروج از لبنان شدند . ولی خلع سلاح حزب الله با وجود حمایت جریانهای سیاسی طرفدار غرب در لبنان هدف دست نیافتنی بود . تضعیف جریان آمریکایی-اسرائیلی در لبنان موسوم به «جبهه 14 مارس» و ارتقای جایگاه محور موسوم به «جبهه 8 مارس»، هشدار جدی به غرب و از جمله فرانسه و آمریکا بود که نمی‌توانستند تکیه زیادی بر گروه‌های مورد حمایتشان در جبهه 14 مارس برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده خود در لبنان از جمله «خلع سلاح حزب‌الله» و «تضعیف روابط حزب‌الله با ایران و سوریه» داشته باشند.

بدین ترتیب رژیم صهیونیستی با شکست تمام ابتکار عمل‌های آمریکا و اروپا وجریان‌های سیاسی مورد حمایتشان برای خلع سلاح حزب الله  تجاوز گسترده‌ای را از هوا و زمین به لبنان آغاز کرد. این تجاوز بسیاری از معادلات سیاسی و نظامی را در منطقه تغییر داد. مهم‌ترین پیامد نبرد 33 روزه شکست هیمنه و شکستناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی بود. نبرد چریکی و نامتقارن رزمندگان حزب الله با ارتش مجهز اسرائیل مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و در دست داشتن کاملآسمان لبنان ضربه سنگینی به رژیم صهیونیستی بود.

پس از جنگ 33 روزه آنها با حمله به غزه برای مقابله با جنبش حماس سعی کردند که به جریان مقاومت از  جبهه دیگری ضربه بزند که در غزه نیز متحمل شکست سنگینی شدند. بدین ترتیب بود که بحران آفرینی در سوریه  را از سال 2011 در فضای خیزش‌های مردمی در کشورهای شمال آفریقا علیه حکومت‌های مستبد در تونس، مصر و لیبی به بهانه حمایت از مردم سوریه به راه انداختند. در سوریه ائتلافی گسترده از کشورهای غربی و عربی  با تجهیز جریانهای تکفیری برای سرنگونی حکومت سوریه بسیج شدند.

سید حسن نصر الله گفت: "رخدادهای هفت سال اخیر در سوریه تکرار جنگ «تموز» دیگر با همان اهداف و با محوریت تقویت اسرائیل بوده است." در این جنگ نیز اگرچه مردم سوریه و لبنان و حزب الله با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران صدماتی را متحمل شدند اما نتیجه این پیروزی در عمل شکست  استراتژی کلان دولت‌هایغربی برای تجزیه کشورهای  منطقه و تغییر ژئوپولتیک خاورمیانه به نفع اسرائیل بود.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها