عضو گروه ضد جنگ آمریکایی:

بودجه پنتاگون نشانه افسانه بودن دمکراسی در آمریکا است

بودجه پنتاگون نشانه افسانه بودن دمکراسی در آمریکا است
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 08:51

یک فعال ضد جنگ آمریکایی بودجه 717 میلیارد دلاری پنتاگون را نشان دهنده نفوذ گسترده لابی صنایع نظامی در ساختار سیاسی این کشور دانست و گفت سکوت سیاستمداران و رسانه ها در این خصوص نشان می دهد دمکراسی در آمریکا یک افسانه است.

العالم - آمریکا

بودجه پنتاگون نشانه افسانه بودن دمکراسی در آمریکا است
«تای بری» عضو گروه ضدجنگ «کدپینک» روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره بودجه عظیم سال 2019 ماشین جنگی آمریکا که به تازگی از تصویب سنا گذشته و توسط ترامپ امضا شد، افزود: این موضوع نشان می دهد که دولت آمریکا بطور کامل در چنگ دلالان اسلحه است و این لابی صنایع نظامی هستند که برای اعضای کنگره و دولت تکلیف مشخص می کنند. دولت ترامپ یکی از بزرگترین حامیان منافع این جریان است. 
وی با اشاره به پیامدهای داخلی این سیاست ها گفت: آینده کودکان ما، آموزش آنها و مسایل خشونت آمیزی که می بینند، با چنین سیاست هایی گره خورده است.

**بودجه برای عملیات های سری
این فعال صلح در آمریکا ادامه داد: می گویند بودجه 717 میلیاردی رقم حقیقی نیست. به نظر من کل این بودجه بیش از یک تریلیون دلار است. خیلی از ردیف های این بودجه اعلام نشده است که از جمله آن، پول سری برای عملیات های سیا است. عملیات هایی که به اسم دفاع از امنیت تعریف می شود اما در حقیقت هدف آن ایجاد بی ثباتی در کشورهای دیگر است.

بری تاکید کرد: اگر یک دمکراسی واقعی در واشنگتن بود، جریانی در کنگره علیه این بودجه برمی خاست و فریاد سر می داد که چرا چنین هزینه هنگفتی باید اینگونه برای دفاع از هیچ صرف شود. 

وی یادآور شد: 18 سال است که ما در افغانستان هستیم و امروز می بینیم که طالبان در غزنی و مناطق دیگر آن با قدرت فعال هستند. ما از حملات نظامی عربستان به یمن حمایت می کنیم و می بینیم که چگونه کودکان یمنی قتل عام می شوند. 

**ناقضان حقوق بشر خریداران اصلی سلاح آمریکایی
عضو گروه ضدجنگ «کدپینک» اظهار کرد: این نتیجه سیاست جنگی و هزینه کردن برای امور به اصطلاح دفاعی است. یعنی تولید و فروش جنگ افزار برای از بین بردن مردمی که هیچ تهدیدی برای ما نیستند. 

بری اضافه کرد: رژیم عربستان سعودی، مقام اول نقض حقوق بشر و پس از آن مصر است. اینها کسانی هستند که بخش بزرگی از سلاح ها و جنگ افزارهای آمریکایی را می خرند.

** کمبود آگاهی در موضوعات کلیدی
این فعال ضد جنگ درباره چگونگی پوشش رسانه ای هزینه های سرسام آور نظامی کشورش تصریح کرد: واقعیت این است که رسانه واقعی به مفهوم مستقل نداریم. یعنی مطبوعات در ایالات متحده رکن پنجم نیستند. رسانه های اصلی ما دولتی هستند. بهترین آنها همین 'ام اس ان بی سی' است که دولتی است؛ البته آنها خود را دولتی نمی دانند اما چنان با جریان های حاکم و الیگارشی در آمریکا پیوند دارند، که عملا دولتی هستند. 

بری افزود: چون رسانه های مستقل وجود ندارند تا آگاهی بخشی کنند، مردم در تاریکی اطلاعات به سر می برند. اگر امروز از مردم کوچه و خیابان اینجا درباره جنگ یمن یا افغانستان بپرسید، عمدتا دو پاسخ خواهند داد: جدی آنجا جنگ است؟ و نباید در آنجا هزینه کنیم. 

وی اضافه کرد: به دلیل عدم استقلال رسانه ها، مردم در آمریکا به ندرت درباره ابعاد مسایل حساسی همچون بودجه نظامی سال 2019 می شنوند. به آنها گفته نمی شود که چگونه حقوق آنها در زمینه بهداشتی و درمانی پایمال می شود. ما با مساله کمبود آگاهی درباره موضوعات کلیدی در کشور روبرو هستیم. به همین خاطر، بسیج و تحرک جمعی درباره آنها وسیع و فراگیر نمی شود.

**رژیم صهیونیستی تهدیدی برای آمریکا
ایرنا از این فعال صلح آمریکایی پرسید که رژیم صهیونیستی قرار است بیش از 3.3 میلیارد دلار در چارچوب بودجه نظامی پنتاگون دریافت کند. دادن این کمک ها به اسراییل چه سودی برای منافع ملی و امنیتی آمریکا خواهد داشت؟

تای بری پاسخ داد: اسرائیل تهدیدی برای آمریکاست اما آنها سطح رفاه بالاتری از ما در واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا دارند. نظام درمان و آموزش عالی ما گران بوده و برای مردم آمریکا به سادگی در دسترس قرار ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: زمانی برنی سندرز، در جریان انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد کرده بود که با اختصاص 40 میلیارد دلار، آموزش عالی در کشور رایگان شود اما با آن مخالفت کردند. دولت آمریکا به اسراییل کمک می کند، در حالیکه مردم در اینجا نیازمند تامین اجتماعی و کمک مالی هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها