روزنامه روس: سرنوشت ادلب پس از نشست تهران و مانور روسیه مشخص خواهد شد

روزنامه روس: سرنوشت ادلب پس از نشست تهران و مانور روسیه مشخص خواهد شد
دوشنبه 12 شهريور 1397 - 19:31

به عقیده کارشناسان روس، سرنوشت منطقه کاهش تنش ادلب سوریه، بعد از نشست سران تهران و با توجه به قدرت‌نمایی ناوگان دریایی و نیروهای هوا-فضای روسیه در دریای مدیترانه در برابر تهدیدات نظامی آمریکا، مشخص خواهد شد.

العالم - سوریه

بر اساس اطلاعات برخی رسانه‌های آمریکایی، کارشناسان و مقامات نظامی این کشور ازهم اکنون فهرستی از اهداف مورد نظر در خاک سوریه را تهیه کردند که بعد از آنکه ارتش سوریه بار دیگر متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور و همچنین علیه به اصطلاح «مخالفان میانه‌رو سوری» گردید، به آنها حمله کنند. در صورت تحقق این روند حوادث، تردیدی در بمباران تاسیسات دولتی در سوریه وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که مقامات مسکو اعلام کرده‌اند، برگزاری بزرگترین مانور نظامی با مشارکت ناوگان نظامی-دریایی و نیروهای هوا-فضای روسیه در منطقه دریای مدیترانه با توجه به وضعیت دشوار در استان ادلب سوریه ضروری است و کارشناسان نیز معتقدند که این تمرینات نظامی برای ممانعت از حمله مجدد آمریکا و متحدانش به سوریه انجام می‌شوند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی در اینباره نوشته است: عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنها علیه گروه‌های مسلح غیرقانونی در استان ادلب ممکن است هر لحظه آغاز شود. این در حالیست که تمرینات نظامی مشترک ناوگان دریایی روسیه و نیروهای هوا-فضای این کشور در آب‌های دریای مدیترانه نیز آغاز شده که در غرب بعنوان حمایت نظامی مسکو از عملیات ارتش سوریه تلقی می‌شود.

این در حالیست که برخی رسانه‌ها از مشارکت هواپیماهای ایرانی در عملیات ارتش سوریه در استان ادلب نیز خبر داده‌اند. مسئله این است که کشورهای غربی و در وهله نخست آمریکا یقین دارند که اجرای عملیات نظامی دمشق علیه تروریست ها در استان ادلب، با توافق و حمایت کامل مسکو و تهران صورت می‌گیرد.

به نوشته این روزنامه روس، البته برغم شایعات در این رابطه، حمایت نظامی ایران از این عملیات مشخص نیست، ولی کسی تردید ندارد که روسیه از این عملیات حمایت کامل خواهد نمود و نیروهای هوا-فضا و کشتی‌های ناوگان دریایی روسیه در دریای مدیترانه وظیفه حمایت لازم از نیروهای دولتی سوریه را برعهده خواهند داشت.

همانطور که همه می دانند، آمریکا بشدت مخالف آغاز عملیات نظامی در ادلب بوده و چنین اقدامی را تشدید کننده اوضاع و خطرناک دانسته است. این در حالیست که بر اساس اطلاعات مرکز روسی آشتی طرفین متخاصم در سوریه، اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب همچنان متشنج بوده  و موارد نقض آتش‌بس در منطقه بارها از سوی گروه‌های مسلح ثبت شده و حملات به مواضع نیروهای دولتی همچنان ادامه دارد.

به نوشته این روزنامه، ضمن اینکه اکنون دیگر تردیدی نیست که فعالیت ستیزه‌جویان در استان ادلب در هماهنگی با نمایندگان سرویس‌های امنیتی و شرکت‌های نظامی خصوصی غربی هدایت می‌شود. وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده که حضور کارشناسان انگلیسی زبان در منطقه به منظور فراهم سازی شرایط برای اقدامات تحریک‌آمیز با استفاده از یک حمله شیمیایی برنامه ریزی شده، مشاهده شده است.

هرچند آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که مایل نیست در اوضاع استان ادلب، دخالت نظامی مستقیم داشته باشد، ولی در صورت استفاده از سلاح شیمیایی، بدون تردید در اوضاع مداخله خواهد کرد.

وضعیت استان ادلب سوریه، بعد از نشست تهران مشخص خواهد شد

روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» در تحلیلی نوشته است: از روز شنبه اول سپتامبر (10 شهریور ماه) در سواحل شرقی  دریای مدیترانه مانور گسترده نظامی گروه‌های ناوگان دریایی روسیه با مشارکت نیروهای هوا-فضای این کشور آغاز شده و تا 8 سپتامبر (17 شهریور) ادامه خواهد داشت.

این در حالیست که آمریکا نیز حضور نظامی خود در دریای مدیترانه را تقویت کرده است، هرچند پنتاگون این اقدامات را بر اساس  برنامه ریزی قبلی دانسته و ابراز نگرانی وزارت دفاع روسیه در این باره را اقدام تبلیغاتی نامیده است.

اوضاع پیرامون مناقشه نظامی در استان ادلب سوریه پس از آن متشنج گردید که مقامات آمریکایی یکباره به مسکو هشدار دادند که اگر دمشق بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، مورد حمله مجدد آمریکا قرار خواهد گرفت. ایالات متحده پیش از این دو بار به تاسیسات ارتش سوریه حمله موشکی کرده: یک بار پس از حادثه استفاده از سلاح شیمیایی در شهر "خان شیخون" در استان ادلب در آوریل سال 2017 و بار دیگر در آوریل سال جاری که  استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه در شهر دوما در غوطه شرقی در حومه دمشق بهانه آن بود.

به عقیده "الکساندر خرامچیخین" کارشناس نظامی روس، مانور نظامی ناوگان دریایی روسیه به طور مستقیم ارتباطی با اوضاع در استان ادلب سوریه ندارد و بسیار اهمیت دارد که ناوگان دریایی روسیه آمادگی رزمی خود را در بالاترین سطح حفظ کند و این مسئله با توجه به مدرنیزه سازی نیروهای مسلح ضروری است. البته به گفته وی، هرچند بطور کلی این تمرینات می توانند بعنوان اقدامی بازدارنده در مقابل افزایش نفوذ آمریکا در منطقه، در صورت تشدید اوضاع و در صورت حمله نظامی آمریکا علیه ارتش سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.

"کریل سیمونوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه نیز معتقد است که سرنوشت منطقه کاهش تنش ادلب احتمالا در نشست روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تهران مشخص خواهد شد. به گفته وی، اگر مقامات روسیه و ایران بتوانند اردوغان را متقاعد سازند تا گروه‌های مسلح در منطقه تحت کنترل ترکیه سلاح‌های خود را زمین گذاشته و حاضر به مذاکره با مقامات دمشق شوند، اصلا نیازی به آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه در جنوب غربی ادلب نباشد، ولی اگر این عملیات آغاز شود، مقابله با آن بسیار دشوار بوده و ترکیه ممکن است کنترل بخشی از این مناطق را از دست بدهد.

قدرت نمایی روسیه در دریای مدیترانه، ازهم اکنون موثر واقع شده است

کارشناسان روسی که روزنامه «وزگلیاد» با آنها به گفت‌وگو نشسته، اطمینان دارند که مانورهای نظامی-دریایی روسیه در آب‌های دریای مدیترانه با هدف ممانعت یا حداقل، کاهش شدت حملات نظامی آمریکا به سوریه آغاز شده است.

"سیمون باگداساروف" نماینده سابق دومای روسیه و مدیر مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی، یادآور شده است، این تمرینات نظامی باید نشان دهند که روسیه به توان نظامی خود در منطقه شرق دریای مدیترانه افزوده است تا کسی این فکر به سرش نزند که می تواند به راحتی و بدون هیچ عواقبی به نیروهای دولتی سوریه حمله موشکی کند.

وی معتقد است که قدرت نمایی روسیه در منطقه موثر بوده و آمریکایی‌ها قطعا پس از آغاز این مانور، در طرح حمله احتمالی خود به سوریه تجدید نظر خواهند کرد. به گفته باگداساروف، البته اوضاع در منطقه همچنان بسیار پیچیده است و آمریکا ممکن است حملات خود به سوریه را از منطقه خلیج فارس و پایگاه‌های نظامی خویش در خاک قطر انجام دهد.

"واسیلی داندیکین" کاپیتان سابق نیروی دریایی روسیه و کارشناس نظامی نیز معتقد است که گروه کشتی‌های ناوگان دریایی روسیه برای مقابله با اقدامات احتمالی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو، توان نظامی خود در منطقه دریای مدیترانه را تقویت کرده است.

وی یادآور شد، البته آمریکایی‌ها پیش از این نیز حملات موشکی به سوریه داشتند که نیمی از موشک‌های آنها حتی به هدف نرسیدند. هرچند به طور کلی توان نظامی آمریکا و روسیه قابل مقایسه نیست، ولی اینبار تقویت حضور نظامی روسیه در منطقه می تواند حداقل شدت حملات احتمالی آمریکا به سوریه را کاهش دهد و چنین اقدامی برای آنها راحت و بی دردسر نخواهد بود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها