سازمان جهانی بهداشت: یک‌چهارم جمعیت جهان برای حفظ سلامت‌شان تحرک ندارند

سازمان جهانی بهداشت: یک‌چهارم جمعیت جهان برای حفظ سلامت‌شان تحرک ندارند
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 13:48

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد فعالیت مردم در سراسر جهان رو به کاهش است و همین امر به سلامت جسمی و ذهنی آن‌ها آسیب می‌زند.

العالم - جهان

بنا بر یک پژوهش سازمان جهانی بهداشت، مردم جهان نیاز مبرمی به فعالیت و تحرک دارند و یک‌چهارم جمعیت کره زمین -- به‌خصوص در کشورهای متمول -- به تدریج با معضل بی‌تحرکی روبرو می‌شوند.

حدود 1.4 میلیارد نفر از جمعیت افراد بالغ جهان برای حفظ سلامتشان از فعالیت کافی برخوردار نیستند. همچنین از هر 3 زن 1 نفر و از هر 4 مرد 1 نفر به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند و یا از حرکت کافی برخوردار نیستند. آن‌ها اغلب بیشتر زمانشان را پشت میز می‌گذرانند، عصرها روبروی تلویزیون می‌نشینند و رفت و آمد با خودرو را ترجیح می‌دهند.

این پژوهش در نشریه "لَنسِت گلوبال هِلث ژورنال" منتشر شده است و به گفته محققان، افرادی که از تحرک کافی برخوردار نیستند در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم و زوال حافظه و برخی سرطان‌ها قرار می‌گیرند.

به باور پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت، کمترین میزان تحرک در هفته 150 دقیقه فعالیت متوسطِ رو به پرفشار و یا 75 دقیقه فعالیت شدید است، و این ارقام فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری، ورزش در سالن، امور فیزیکی در منزل و باغبانی را شامل می‌شود.

بر اساس این پژوهش، همچنین رابطه معناداری میان نشستن و ثروت وجود دارد. نسبت افراد فعال در کشورهای در حال توسعه در قیاس با کشورهای متمول، 2 به 1 است؛ چرا که در کشورهای در حال توسعه بسیاری از مردم همچنان از تحرک کافی برخوردارند.

کویت با 67 درصد، ساموآی آمریکا و عربستان سعودی با 53 درصد و عراق با 52 درصد به ترتیب با بالاترین میزان بی‌تحرکی در میان افراد بالغ دست به گریبان هستند.

این پژوهش می‌افزاید بی‌تحرکی در کشورهای متمول در 15 سال اخیر تشدید شده و از 31 درصد در سال 2001 به 37 درصد در سال 2016 رسیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها