مسکو: اظهارات «بولتون» نشان‌دهنده سیاست تهدید و باج‌خواهی آمریکا است

مسکو: اظهارات «بولتون» نشان‌دهنده سیاست تهدید و باج‌خواهی آمریکا است
سه شنبه 20 شهريور 1397 - 14:38

معاون وزیر خارجه روسیه یک بار دیگر درباره حملات شیمیایی ساختگی در سوریه با هدف مقصر جلوه دادن دمشق به عنوان بهانه‌ای برای حمله غرب به سوریه هشدار داد.

العالم - آمریکا

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، مسکو در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز جدید با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه که نهایتا هدف آن مقصر جلوه دادن دمشق است، هشدار می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، ریابکوف در ادامه گفت: «اوضاع در سوریه و موفقیت‌های دمشق در آزادسازی این کشور از چنگال تروریست‌ها کسانی را که نمی‌خواهند شاهد تمامیت ارضی سوریه باشند، نگران کرده است».

وی همچنین با اشاره به هشدار اخیر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تصریح کرد: «اظهارات اخیر بولتون درباره سوریه، سیاست خالص تهدید و باج‌خواهی و دستکاری تلخ حقایق است... ما قبلا نیز هشدارهای مشابهی از جانب دولت ترامپ دریافت کرده‌ بودیم».

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته مدعی شده بود که آمریکا، فرانسه و انگلیس توافق کرده‌اند که استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه این بار با پاسخی بسیار قویتر از دفعه قبلی مواجه خواهد شد.

آمریکا و متحدانش تا کنون دوبار به بهانه استفاده دولت «بشار اسد» از تسلیحات شیمیایی حملاتی به مواضع ارتش سوریه انجام داده‌اند؛ 2 حمله ادعایی که هیچوقت اثبات نشده است دولت سوریه عامل آن بوده است. 

دولت سوریه و وزارت دفاع روسیه براساس شواهد و مدارک همواره تاکید کرده‌اند که آمریکا و متحدانش با به کار بردن گاز شیمیایی علیه مردم توسط عوامل خود در سوریه از آن به عنوان دستاویزی مشروع برای حمله به دولت بشار اسد استفاده می‌کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید: «واشنگتن تمام هشدارها و نشانه‌های روسیه درباره سوریه را نادیده می‌گیرد...واشنگتن با تهدید مستقیم درباره سوریه، به دنبال باج‌خواهی از ایران و روسیه است... این در شرایطی است که هرگونه رویکرد مخرب درباره سوریه، بازی به نفع تروریست‌ها بوده و امنیت منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد».

وی درباره اوضاع ادلب نیز گفت: «مسئله ادلب باید به طور مؤثر و با دقت و نشانه‌گیری دقیق حل شود».

ریابکوف همچنین تأکید کرد که روسیه اطلاعات فعلی درباره ادلب را به طور مستمر با ترکیه به اشتراک می‌گذارد و به دنبال ایجاد زمینه‌های مشترک و کنار گذاشتن اختلافات است.

این دیپلمات روس افزود: «مواضع ترکیه و روسیه درباره ادلب به طور کلی مشابه است اما مسئله که به دنبال زمینه‌های مشترک هستیم بسیار خوب است».

ریابکوف علاوه بر این گفت که مسکو آرامش خود را در قبال تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه حفظ می‌کند چرا که اقدامات احتیاطی حفظ ایمنی و آمادگی برای وقوع هر مسئله‌ای از جانب آمریکا مدت‌ها است که لحاظ شده است.

وی تأکید کرد: «روسیه به دنبال عادی‌سازی شرایط در سوریه است که این کار را از طریق گفت‌وگو با آمریکا طی هفته‌های آتی دنبال خواهد کرد».

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت، مسکو نگران افزایش تلاش‌ها برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا بوده و معتقد است که باید از این کار جلوگیری شود.

وی افزود: «روسیه امیدوار است که واشنگتن موضع خود را در خصوص مقررات بین‌المللی ترافیک فضایی شفاف‌سازی کند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها