سعد الحریری در ریاض : [ربوده شده ام ] با تمام آزادی هایم

سعد الحریری در ریاض : [ربوده شده ام ] با تمام آزادی هایم
پنج‌شنبه 3 آبان 1397 - 17:18

سعد حریری، نخست وزیر لبنان سال گذشته در عربستان به طور ناگهانی از سمت خود استعفاء کرد، او دو هفته از ریاض خارج نشد و پس از میانجی گری گروه های لبنانی به بیروت بازگشت، حریری امسال مجددا برای شرکت در داووس کویر به ریاض رفت.

العالم - لبنان

الاخبار در گزارشی پیرامون حاشیه های حضور سعد حریری در کنفرانس «داووس صحرا» آورده است: الحریری به منظور مشارکت در نشست اقتصادی ریاض بار دیگر به عربستان سفر کرد و این بار درحالی که در سمت راست ولی عهد متهم به جنایت کشتن جمال خاشقجی نشسته بود به متلک بن سلمان درمودر بازداشتش در ریاض خندید و در حالی که دست خود را بالا برده بودگفت: [این بار] با آزادی کامل آمده ام.

در گزارش این روزنامه لبنانی آمده است: سعد الحریری این بار با چه رویی به عربستان سفر کرده است؟ آیا با صورتی سرخ شده از سیلی سعود القحطانی محافظ امانتدار بن سلمان که رویترز نیز بدان اشاره کرده بود یا با صورتی که بر اثر متلک ولی عهد سعودی که می گوید: «رئیس دولت موقت دو روز در عربستان خواهد ماند، امیدوارم شایعه نکند که ربوده شده است» حریری در حالی که به سختی می خندد در پاسخ می گوید:«کاملا آزاد هستم»، صرف نظر از اینکه الحریری زمان عزیمت به ریاض  گفته بود که این سفر یک روزه خواهد بود و تاکنون دو روز طول کشیده است، شاید بتوان گفت این بار الحریری آزاد است اگرچه پس از ربوده شدن به دست سعودی ها در سال 2017 هیچ گاه آزادی کامل نخواهد داشت.

دلیل شادی  حریری در این دیدار چیست؟ آیا دلیل آن این است که سرنوشتی متفاوت از سرنوشت جمال خاشقجی داشته است؟  و یا اینکه به این دلیل شاد است که توانسته مجددا بن سلمان را در حالی ملاقات کند که کنفرانس اقتصادی که مدت ها برای آن برنامه ریزی کرده بود تحریم شده و خود ولیعهد هم از سوی جوامع بین المللی تحت فشار است.

 اگر پیشتر نخست وزیر لبنان در عربستان ربوده و زندانی نمی شد شاید می توانستیم بگوییم آنچه که محمد بن سلمان درمورد الحریری گفت صرفا یک شوخی بود، اما ربوده شدن الحریری و آزادی وی پس از میانجیگری طرف های بین المللی و ارائه ضمانت از سوی نهادهای داخلی لبنان و سپس برگزاری تظاهرات مردمی حکایت دیگری را روایت می کند، الحریری بارها به ربوده شدنش اشاره کرده اما اظهارات وی در این خصوص حول این محور می چرخد که این مساله ای ویژه و خصوصی است و لزومی ندارد لبنانی ها از آن چیزی بدانند و دریابند که عملکرد "دولت دوست" با نخست وزیرشان چگونه بوده است، به زعم حریری این مساله ای سعودی است [نه لبنانی] که به حاکمان سعودی، شاهزادگان و کارمندان سعودی مربوط می باشد ولو این افراد نخست وزیر یک کشور دیگر باشد.

الحریری هیچ فرصتی را برای ابراز پایبندی خود به بن سلمان از دست نمی دهد، از حمایت از بیانیه سعودی درخصوص قتل خاشقچی بر اثر یک درگیری لفظی گرفته تا مقابله با کمپین های ضد سعوی "مغرضانه"، با این وجود او نباید فراموش کند که وظیفه اصلی اش تشکیل دولت است.

پربیننده ترین خبرها