قتل فجیع جمال خاشقچی؛

10 سوال سازمان دیده بان حقوق بشر از محمد بن سلمان/ همه کشورها باید با اقدامات ضد حقوق بشری آل سعود مقابله کنند

10 سوال سازمان دیده بان حقوق بشر از محمد بن سلمان/ همه کشورها باید با اقدامات ضد حقوق بشری آل سعود مقابله کنند
دوشنبه 7 آبان 1397 - 17:04

دیده بان حقوق بشر با تاکید بر این که همه کشورها باید با اقدامات ضد حقوق بشری آل سعود مقابله کنند، خواستار پاسخگویی محمدبن سلمان ولیعهد سعودی به ده سوال این سازمان بین المللی در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان شد.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری "الخلیج الجدید"، سازمان بین المللی و حقوقی "دیده بان حقوق بشر" در بیانیه ای از "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی خواست تا به ده سوال این سازمان در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان، نحوه برخورد این کشور با موضوعات بین المللی و تجاوزاتش به کشورهای همسایه پاسخ دهد.
در این بیانه از بن سلمان خواسته شده است تا درباره موضوعاتی چون جنگ یمن، دستگیری فعالان مدنی و دانشگاهیان، بازداشت شاهزادگان و تجار، وضعیت زنان و غیر مسلمانان در داخل کشور و موضوع "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل سعود پاسخگو باشد. 
دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود با اشاره به سخنان "مایکل بیج" مدیر بخش خاورمیانه خود که گفته بود "قتل وحشیانه خاشقچی یک اتفاق تصادفی نبوده بلکه نتیجه بی اعتنایی آل سعود به حقوق بشر است و دنیا باید در مقابل اقدامات ضد حقوق بشری ریاض بایستد"، از مقامات کشورها خواست که نسبت به اقدامات سعودی واکنش نشان دهند.
این سازمان بین المللی با اشاره به نقض آشکار حقوق بشر در یمن ، در نخستین سوال خود از بن سلمان پرسید است که چرا ائتلاف تحت رهبری عربستان عملیات نظامی در یمن را ادامه می دهد؟ 
عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه مردم یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. 
ائتلاف سعودی گرچه تاکنون در کسب اهداف خود ناکام مانده، اما این اقدام نظامی سبب ویرانی یمن و نیز مرگ و زخمی شدن حدود 40 هزار یمنی شده است.
سوال دوم این سازمان درباره فعالان حقوق زنان عربستانی بود که آل سعود ماه می گذشته (اردیبهشت- خرداد) یک جریان گسترده ضد جنبش حقوق زنان راه انداخت و بیش از 13 فعال حقوق زنان عربستانی را بازداشت و آنان را خائن خواند.
این سازمان از بن سلمان سوال کرد: چرا آل سعود فعالان حقوق زنان را بازداشت کرده و چه زمانی آن ها را آزاد می کند؟
بیانیه دیده بان حقوق بشر در سوال سوم خود با طرح این پرسش که چرا عربستان از اقدامات مسالمت آمیز برخی فعالان در خارج از کشور جلوگیری می کند؟، افزود: کارنامه مقامات سعودی پیش از قتل خاشقچی نیز پر از هدف قراردادن فعالان مدنی در خارج از کشور بوده است.
این سازمان حقوقی با اشاره به بازداشت 'لجین الهذلول' در امارات و انتقال وی به ریاض و موضوعاتی از این دست، تاکید کرد که مقامات سعودی زنانی را که از کشور گریخته اند مجبور به بازگشت می کند. 
موضوع بازداشت شاهزادگان و تجار سئوال چهارم دیده بان حقوق بشر بود که چرا آل سعود بیش از 300 شاهزاده، تجار و مقام دولتی را در نوامبر سال گذشته میلادی دستگیر و بدون هیچ مراتب قضایی آن ها را در هتل 'ریتز کارلتون' بازداشت کرده است؟
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "الخلیج الجدید" دیده بان حقوق بشر در سوال پنجم و ششم خود از بن سلمان پرسید چرا زنان برای گرفتن روادید و خروج از کشور همچنان به اجازه احتیاج دارند؟ و چرا فعالان مدنی چون 'رائف بدوی'، 'ولید أبو الخیر' و 'محمد القحطانی' به خاطر فعالیت هایی مسالمت آمیز به بیش از 10سال زندان محکوم شده اند؟
چرا عربستان متهمان را پیش از محاکمه، ماه ها و حتی سال ها در بازداشت نگه می دارد؟، چرا عربستان افرادی را که از نظر قانون بین المللی جرمی خطرناک انجام نداده اند را اعدام می کند؟ و چرا انتقاد از ملک سلمان و بن سلمان مساوی با تروریسم محسوب می شود؟ از دیگر سوالات این سازمان حقوق بشری بود.
دیده بان حقوق بشر در پایان با طرح این سوال که چرا عربستان به ادیان دیگر اجازه فعالیت آزادانه نمی هد و جامعه شیعه این کشور مورد تبعیض قرار می گیرند، آورده است که ده ها شیعه عربستانی به خاطر شرکت در اعتراضات سال 2011 میلادی که در آن خواستار برابری کامل حقوق تمام سعودی ها شده بودند، در زندان به سر می برند.

پربیننده ترین خبرها