قاسمی در نشست هفتگی:

اروپا سریعتر SPV را اجرایی کند/ رئیس‌جمهور عراق حامل پیام خاصی از سوی ایران برای عربستان نبوده است

اروپا سریعتر SPV را اجرایی کند/ رئیس‌جمهور عراق حامل پیام خاصی از سوی ایران برای عربستان نبوده است
دوشنبه 28 آبان 1397 - 10:21

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اروپا باید تعهدات خود را نسبت به ایران به انجام برساند و این توقع وجود دارد که در اسرع وقت مکانیسم های مورد نیاز ایران را عملی کنند.

العالم- ایران/ سیاسی 

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود راجع به اراده اروپا در خصوص SPV گفت: این مسئله تعهد به برجام است و باید تعهدات خود را نسبت به ایران به انجام برسانند و این توقع وجود دارد که در اسرع وقت مکانبیسم های مورد نیاز ایران را عملی کنند.

 

وی افزود: این روند متاسفانه با کندی مواجه است و خواسته ما از سه کشور اروپایی بیان کننده این اصل که ایران در برجام بماند بودند تا تعهدات خود را اجرایی کنند ویژه است.

 

قاسمی یادآور شد: راه اندازی SPVیک پدیده نوین است که اجرای آن ابهاماتی دارد اما این مسائل هیچ کدام دلیل خاصی برای احرایی نکردن تعهدات اروپا مطرح نمی شود و امید است که این سازو کار به مرحله اجرا برسد و این مساله درون اروپایی است و ما صرفا منتطر نتیجه آن هستیم و هنوز امیدواریم سه کشور اروپایی توان خود را نشان دهد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به توئیت کریمی قدوسی تاکید کرد: ما هیچ درخواستی از سوی اژه ای برای ارایه مدرک دریافت نکردیم و این بیان نماینده مانند بیان های دیگر او با واقعیت تطبیق ندارد و احتمالا بر اثر یک سوتفاهم یا توهم بوده است.

 

وی تصریح کرد: اظهارات ظریف در مورد پولشویی روشن است و نیاز به روشنگری ندارد و در جمع نمایندگان و در ادامه مباحث پولشویی وی این اظهارات را با توجه به شرایط اقتصادی و اقتصاد مقاومتی پرداخته است و یک معضل و یک بیماری را بیان کرده و هیچ گروه یا نهادی را متهم نکرده و من تعجب می کنم که این مساله چرا با واکنش تند برخی سیاستمداران مواجه شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در این دوره وزارت خارجه باید پاسخگوی موارد و مسائل داخلی باشد؟ گفت: بی شک من به عنوان یک عصو وزارت خارحه بگویم که این وزارتخانه در دوران جدید با توحه به وضعیت منطقه و جهان از توان و قدرت بیشتری برخوردار است لذا در هر معضلی نگاه ها به سمت وزارتخارحه معطوف می شود و از سوی دیگر این لطف برخی از دستگاه های اجرایی است که در شرایط سخت هر ظرفیت وزارت خارحه استفاده کنند و ما خوشحالیم که در این برهه راجع به مسائلی که مربوط با منافع داخلی است ورود کند البته برخی از موضوعات نیز به این وزارتخانه مربوط است و در برخی از موارد نیز دستگاه ها وظایف خود را به دستگاه دیپلماسی برون سپاری می کنند.

 

قاسمی در ادامه نشست خبر استعفای ظریف را تکذیب کرد و تاکید کرد که این اخبار از یک محافل خاص به صورت حساب شده منتشر می شود که هدف آن تضعیف وزیرخارحه است که شدیدا تکذیب می شود و وزارت خارجه قویا به کار خود ادامه می دهد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی راجع به این مساله که اگر ساز و کار اروپا نهایی نشود، ایران چه راهکاری مدنظر خواهد داشت؟ افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید داشتند ما منتظر هیچ کشوری نمی مانیم و بر توان داخلی خود تکیه داریم و اگر بدانیم طرف های برجامی ما نمی خواهند یا نمی توانند تعهدات خود را اجرایی کنند همه ابزارها و انتخاب ها و گزینه های ما پابرجاست.

 

وی اضافه کرد: مهم این بود که ما نشان دهیم بر تعهدات خودمان پایبندیم و تا زمانی که دیگران برتعهدات خود پایبند باشند ما نیز متعهد به تعهدات خود هستیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به خبری مبنی بر از سرگیری فعالیت گروه فاطمیون عنوان کرد: گروه های زیادی از نیروهای مقاومت هستند از جمله گروه فاطمیون که متشکل از اتباع افغان هستند به صورت خودخواسته در برابر بیگانگان و تروریست ها مقاومت کرده اند و این گروه ها مبارزات خود را به تجاوزات رژیم اشغالگر و مبارزه با تروریست در سوریه و عراق معطوف کرده اند و هیچ خطری برای ملت منطقه به خصوص مردم افغانستان نخواهند داشت و تحلیل اندیشکده ای مبنی بر خطر آن ها قطعا نادرست است.

قاسمی با اشاره به سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران گفت: جرمی هانت از نیمه شب وارد تهران شده و دیدارهای خود را از ساعت ۱۲ با وزیرخارجه آغاز می کند و مسائل دو جانبه منطقه و برجام موضوع مذاکرات وی با مقامات کشورمان خواهد بود و او امشب تهران را ترک می کند.

 

وی راجع به پرونده پرداخت غرامت به انگلیس در مورد سفارت این کشور در تهران اظهار داشت: این مساله دارای چند پرونده جداست و مساله سفارت ارتباطی به این پرونده ندارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران پیامی را از طریق برهم صالح به عربستان ارسال کرد؟ تصریح کرد: خیر. سفر رئیس جمهوری عراق به ایران سفر بسیار مثبت و ارزنده ای بود و برهم صالح نیز شخصیت بسیار برجسته ای دارد و سفر او به ریاض پس از تهران در ادامه سفر منطقه ای وی انجام شد.

 

وی در واکنش به خبر قطع همکاری شرکت های ایرانی در تاجیکستان یادآور شد: این مساله سیاسی نیست و این شرکت ها به دلیل عدم رعایت قوانین محلی و پرداخت مالیات مشکل ایجاد شده و ما پیگیر موضوع هستیم و امیدواریم با همکاری این شرکت ها مشکلات آن ها حل شود.

 

قاسمی در مورد تعیین جانشین برای سفیر بازنشسته ایران در سازمان ملل متحد گفت: بسیاری از سفرای ما تعیین شده اند و به مراحل نهایی رسیده است و پروسه تعیین سفیر جدید روندی طولانی دارد و برای نیویورک با توجه به اینکه کشور پذیرنده سفیر ما آمریکاست این پروتکل خاص تر است و هنوز فرد جدیدی برای جانشینی آقای خوشرو معین نشده است.

 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در خصوص تاریخ مشخص ایران برای اروپا که تاریخ نهایی اجرای ساز و کار مالی باشد، تاکید کرد: ما برای مسائل سیاسی پیچیده این چنینی تاریخی تعیین نمی کنیم که خودمان را قربانی تاریخ کنیم و تصمیم نهایی بر عهده مقامات عالیرتبه است و من این سخن که گفته می شود ماندن ما در برجام بی فایده است را قبول ندارم زیرا مقامات ایرانی منافع ملی را تشخیص می دهند.

 

قاسمی با یادآوری این نکته که انتظار ما این بود که سریعتر به ساز و کار اروپا دست یابیم، خاطر نشان کرد: اما اینکه ماندن در برجام برای ما بی فایده و به ضرر باشد قطعا از سوی مقامات کشور مورد بررسی است و آن ها بیش از رسانه ها دلسوز مردم و منافع ملی کشور هستند.

 

وی در ادامه نظر «کمال خرازی» مبنی بر اینکه عناصری از درون ایران دست به اقدامات تروریستی در اروپا زده اند را نادرست دانست و تصریح کرد: وی چنین منظوری نداشته و ما اتهامات وارده به ایران مبنی بر اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی را رد می کنیم و ما به عنوان کشور قربانی تروریسم در جایگاهی نیستیم از این روش در دنیا استفاده کنیم.

 

قاسمی در بخش دیگری از این نشست خبر مربوط به مذاکرات کارشناسی ایران و آمریکا در عمان را تکذیب کرد و گفت: این مذاکرات در هیچ جای دیگری نیز صورت نگرفته است.

 

سخنگوی ظریف در مورد نامه وزیر امور خارجه راجع به پیوستن ایران به معاهده بین المللی پاریس تصریح کرد: این نامه صرفا در خصوص منافع ایران در پیوستن به این معاهده بود و هیچ ارتباطی به نگرانی از وضعیت ما در شورای امنیت سازمان ملل ندارد و تحلیل برخی محافل و رسانه در این مورد درست نیست.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادعای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اشکالات ترجمه ای در ترجمه متن CFT را رد کرد.

پربیننده ترین خبرها