تحلیل روز/

قانون اساسی دیمیستورا و قانون اساسی سوریه

قانون اساسی دیمیستورا و قانون اساسی سوریه
دوشنبه 5 آذر 1397 - 13:03

آمریکا در نشست آتی مذاکرات سوریه که در روزهای 28 و 29 نوامبر که در آستانه برگزار می شود حضور نخواهد داشت و این در حالی است که در این نشست قرار است وضعیت میدانی ادلب و بازگشت پناهجویان سوری و بازسازی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

العالم-سوریه

وزیر خارجه قزاقستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود نمایندگان کشورهای مشارکت کننده مذاکرات آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) به توافق رسیدند که نشست آتی آستانه در روزهای 28 و 29 نوامبر و با مشارکت 11 شخصیت بلندپایه سیاسی از این کشورها در خصوص اتخاذ راهکار مسالمت آمیز سیاسی برای حل بحران سوریه به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

 بر اساس اظهارات وزیر خارجه قزاقستان، از سازمان ملل و کشور اردن نیز دعوت شده که به عنوان ناظر در این مذاکرات حضور داشته باشند.

این درحالی است که  "عمار الاسد " نماینده پارلمان سوریه اخیرا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده است که "استفان دیمیستورا" نماینده سازمان ملل در امور سوریه همواره از دشمنان این کشور حمایت می کرده است اما آخرین روزهای فعالیت خود در این سمت و درحالی که در روزهای آتی از سمت خود کناره گیری می کند همواره ادعای بی طرفی در پرونده سوریه را دارد.

این نماینده پارلمان سوری در ادامه اظهارات خود تاکید کرده است که دیمیستورا درحالی  در روزهای آتی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد که طی یک تبلیغات رسانه ای اعلام می کند که ماموریت وی در سوریه دستاوردی داشته با عنوان آغازبه کار کمیته قانون اساسی سوریه....

اسد  درمورد مسآله ای که با عنوان مانع تراشی اعضای پارلمان سوریه در آغاز به کار این کمیته مطرح شده است تاکید کرد: طرف سوری عامل مانع تراشی در تحقق آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه نیست...اما بدانید که ما در مقابل هر کسی که بخواهد ذره ای در حاکمیت ارضی ما خللی ایجاد کند و برای حضور برخی از کارمندان اطلاعاتی دیگر کشورها در داخل  کمیته قانون گذاری تلاش کند، ایستادگی خواهیم کرد و یک سوم از کمیته ای که دیمیستورا با پشتیبانی دشمنان سوریه اختراع کرده و ادعا می کند که جامعه مدنی هستند را کارمندان اطلاعاتی سفارتخانه های کشورهای دشمن سوریه تشکیل می دهد که در تلاش هستند تا سهم بیشتری را از کمیته قانون گذاری سوریه نصیب خود کنند تا بدین وسیله آنچه که می خواهند و با فرهنگ مردم سوریه تفاوت دارد و به ضرر سوری ها است را عملی کنند.

نشست دور آتی آستانه قرار است طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری در آستانه برگزار شود و هیئت سوری به ریاست "بشار الجعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در این نشست مشارکت خواهد کرد اما این نشست  در حالی برگزار می شود که اخیرا شاهد حملات شیمیایی تروریست ها به حلب بودیم رویدادی که به نوعی نشان گر آن است که گروه های تروریستی نزدیک به ترکیه از دایره فرمانبرداری از آنکارا خارج شده اند. امری که به مثابه نقض آشکار توافق سوچی میان روسیه و ترکیه بوده است.

در همین حال منابع دیپلماتیک روسی از مشارکت دیمیستورا در نشست آستانه طی هفته جاری خبر داده و اعلام کردند که به نظر می رسد به دور از چشم رسانه ها  ماموریت دیمیستورا یک ماه دیگر در سوریه تمدید شده و این امر بنا به درخواست طرفهای غربی صورت گرفته است که خواستار آن بودند که دیمیستورا در اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه مشارکت داشته باشد و مسائل مربوط به این کمیته از جمله محورهای بحث در نشست آتی آستانه است.

دی میستورا پس از چهار سال فعالیت در پرونده سوریه در سازمان ملل و پشت سر گذاشتن شکست های متعدد و مکرر به دنبال این است که دستاوردی هرچند ظاهری و شکلی را به عنوان موفقیت خود در روزهای پایانی ماموریتش در پرونده سوریه اعلام کند و به اعتقاد وی اعمال فشارهای بین المللی ممکن است در روند موفقیت کمیته قانون گذاری سوریه موثر باشد و این در حالی است که مقامات دمشق طی سفر اخیر وی به سوریه تاکید کردند که به هیچ کس اجازه نخواهند داد که در مساله قانون سوریه مداخله کند و بویژه لایحه ویژه درخصوص جامعه مدنی  و اسامی که به عنوان نمایندگان جامعه مدنی از سوی دیمیستورا مطرح شده است از پایه و اساس غیر قابل قبول است و قانون اساس یک کشور یک مساله حاکمیتی است و هر گونه تعدیلی در آن باید به اراده سوریه و بدون دخالت خارجی باشد.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها