ژاپن جابجایی پایگاه هوایی آمریکا را به همه پرسی می گذارد

ژاپن جابجایی پایگاه هوایی آمریکا را به همه پرسی می گذارد
چهارشنبه 7 آذر 1397 - 08:21

با افزایش تنش ها میان دولت مرکزی و استاندار اوکیناوا، ژاپن قصد دارد جابجایی پایگاه هوایی آمریکا در این استان را به همه پرسی بگذارد.

العالم- آسیا 

تلویزیون ژاپن روز چهارشنبه گزارش کرد 'دنی تاماکی' استاندار اوکیناوا که در ماه سپتامبر (شهریور) امسال در انتخابات استانداری به این سمت انتخاب شد، با طرح جابجایی پایگاه هوایی 'فوتنما' متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا به منطقه ساحلی 'هنوکو' در شهر 'ناگو' مخالف است و می گوید این پایگاه کلا باید برچیده شود.
این مقام ژاپنی ضد آمریکایی که بتازگی قدرت را در این ایالت بدست گرفته است پیشتر تاکید کرده بود جلو ساخت پایگاه جدید نظامی آمریکا را می گیرد و از هیچ تلاشی برای ممانعت از ایجاد این پایگاه در منطقه فروگذار نخواهد کرد.
استان اوکیناوا واقع در جنوب غربی ژاپن روز 31 اکتبر (9 آبان) با اعلام حکمی خواستار برگزاری یک همه پرسی درباره طرح این جابجایی توسط دولت مرکزی شد رای گیری باید طی 6 ماه برابر با پایان ماه آوریل (10 اردیبهشت) انجام شود.
کارشناسان معتقد هستند 41 شهرداری این استان کارکنانی را برای این همه پرسی اعزام کنند اما چهار شهر از جمله گینوان که میزبان پایگاه فوتنما است، هنوز روشن نکرده اند که آیا چنین کاری را خواهند کرد یا خیر.
ژاپن از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا است و نزدیک به 47 هزار نیروی نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند. 
علاوه بر تجهیزات و ادوات نظامی آمریکا مستقر در ژاپن، ارتش آمریکا ماه آوریل سال 2017 میلادی ده‌ها بالگرد، جنگنده و هواپیمای جاسوسی برای مقابله با کره شمالی در پایگاه‌هایش در ژاپن مستقر کرد.
ارتش دو کشور نیز هرچند وقت یکبار رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند اگر چه برخی از این رزمایش ها بعد از دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، یا لغو شده است یا موقتا به تعویق افتاده است. 
بروز حوادث مرتبط با هواپیماها و جنگنده های آمریکایی در اوکیناوا ژاپن که بیشترین تعداد نظامیان آمریکا در آن مستقر هستند باعث بروز نگرانی های عمده در میان مردم این منطقه شده و آنها خواستار بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا هستند.
پایگاه «فوتنما» در جزیره اوکیناوا بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکایی در ژاپن است این پایگاه نظامی از زمان پایان جنگ جهانی دوم در اوکیناوا بوده و میزبان جنگنده و هواپیماهای غول پیکری است که بسیار پر سر و صدا و از نظر زیست محیطی نیز بسیار مخرب هستند.
فعالان محیط زیستی ژاپن وجود این پایگاه آمریکایی را تهدیدی برای مرجان‌ها و جانداران دریایی در این منطقه می‌دانند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها