صنعا خواستار جدیت سازمان ملل در قبال صلح یمن شد

صنعا خواستار جدیت سازمان ملل در قبال صلح یمن شد
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 21:32

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در پی ورود هیات اعزامی این کشور به مذاکرات سوئد از شورای امنیت سازمان ملل خواست جدیت خود را در قبال صلح در این کشور نشان دهد.

العالم - یمن

محمد علی الحوثی در حساب توئیتریش اظهار داشت که این موضوع ثابت خواهد کرد که شورای امنیت در جنایاتی که هر روز از سوی کشورهای متجاوز و هم پیمانان آنها در یمن رخ می دهد و نیز قحطی و محاصره کشور دست ندارد.

وی هرگونه جدی نبودن در این زمینه را مانعی در برابر صلح دانست و گفت که این موضوع به تکرار سناریوی شکست مذاکرات کویت خواهد انجامید.

هیات اعزامی دولت نجات ملی یمن نیمه شب سه شنبه برای شرکت در مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل در سوئد برگزار می شود، وارد استکهلم پایتخت این کشور شد.

جدیدترین دوره مذاکرات صلح یمن قرار است از فردا (پنجشنبه) در پایتخت سوئد آغاز شود. 

عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی نظامی، ششم فروردین سال 1394 با هدف سرکوب قیام مردمی یمن و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن به قدرت، به این کشور حمله نظامی گسترده کرد. 

گفت وگوی میان طرفین درگیر از همان ماه های اولیه جنگ با میانجی گری 'احمد ولد الشیخ' نماینده سازمان ملل متحد در دستور کار قرار گرفت و نخستین نشست صلح در دی سال 1394 (دسامبر 2015) در ژنو برگزار شد که بدون نتیجه پایان یافت. 

دومین دور مذاکرات صلح یمن پس از چندین ماه وقفه بار دیگر در اردیبهشت سال 95 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی راهی جز بن بست نیافت. 

با کناره گیری احمد ولد الشیخ، مارتین گریفیتس دیپلمات کهنه کار انگلیسی از بهمن سال گذشته (1396) به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن وظیفه میانجیگری جنگ در این کشور را برعهده گرفت و نتیجه ملاقات های وی با طرف های درگیر، منجر به تعیین زمان نشست مذاکرات در 15 شهریور سال جاری (ششم سپتامبر) شد که باز هم با کارشکنی ائتلاف سعودی به خاطر عدم صدور مجوز از سوی این ائتلاف به فرود هواپیمای عمانی برای انتقال هیات انصار الله به شکست انجامید. 

جنگ یمن که به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی رقم خورد، سبب شکل گیری بزرگ ترین بحرانی انسانی طی سال های اخیر در جهان شد.

در نتیجه بیش از یکهزار روز جنگ تحمیلی به مردم یمن و بر اساس برآوردها بیش از 40 هزار یمنی کشته و یا زخمی شده اند و زیرساخت های این کشور از بین رفته است.

نگرانی از افزایش فاجعه بار تلفات و خسارات به مردم یمن سبب شکل گیری اجماعی جهانی برای پایان جنگ در این کشور با راهکار گفت وگوی یمنی - یمنی شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها