تحلیل روز؛

چرا واشنگتن جنگ با فلسطینی ها را به مجمع عمومی کشاند؟

چرا واشنگتن جنگ با فلسطینی ها را به مجمع عمومی کشاند؟
پنج‌شنبه 15 آذر 1397 - 08:46

چندین دهه است که آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل را عرصه قدرت نمایی بلامنازع خود در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی و وتوی هر گونه قطعنامه و حتی بیانیه ای که در دفاع از حقوق ملت فلسطین صادر می شود، می بیند.

العالم - فلسطین اشغالی

واشنگتن می داند که استفاده از حق وتو در شورای امنیت، در واقع دهن کجی به افکار عمومی جهان است لذا از همان ابتدا به خوبی می فهمید که مجمع عمومی جای این قبیل قدرت نمایی ها نیست و این کشور نمی تواند در فضای مجمع عمومی که بیش از 190 کشور در آن عضو هستند قطعنامه ای را علیه ملت فلسطین به تصویب برساند یا وتو کند.

با این حال در زمان ترامپ هر چیزی را علیه ملت فلسطین و در حمایت رژیم صهیونیستی در چنته داشت رو کرد و در این عرصه برخی کشورهای عربی و اسلامی هم با آن همراه شدند و سعی کردند به رغم باورها و اعتقادات ملت های عربی و اسلامی، جایگاه این رژیم اشغالگر را از دشمن به دوست و حتی متحد تغییر دهند.

طرح انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و قطع کمک های مالی خود به سازمان آنروا و حکومت فلسطین و مقدمه چینی برای اجرای معامله شوم ترامپ؛ همه و همه بخشی از اقداماتی بودند که پرده از اصرار آمریکا برای تمام کردن کار آرمان فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی برمی دارد؛ همزمان در این سو کشورهای عربی نیز کلا به آرمان فلسطین پشت کردند؛ کشورهای بزرگ و قدرتمند عربی درگیر مشکلات و مصائب داخلی خود شدند و برخی قدرت های نوظهور و کوچک اما ثروتمند دیگر هم با تکیه بر توان مالی و ثروت بی اندازه خود رشد کردند اما خود را همچون گاو شیرده و رام در خدمت آمریکا قرار دادند.

این بار واشنگتن و تل آویو جرأت به خرج داده و جنگ خود علیه ملت فلسطین را به فضای افکار عمومی جهان یعنی مجمع عمومی سازمان ملل منتقل کردند. آنها با این که می دانند که مجمع عمومی جای قدرت نمایی آنها نیست اما واشنگتن اصرار دارد رژیم صهیونیستی را به عنوان قربانی موشک و تونل های مقاومت اسلامی غزه به جهانیان معرفی کند. این در حالی است که این رژیم با در اختیار داشتن پیشرفته ترین و مرگ بارترین سلاح ها، هر زمان که بخواهد به فلسطینی ها حمله می کند. اما اراده حق از ظلم باطل قوی تر است.

چنین به نظر می رسد که واشنگتن تا کنون رأی 28 عضو اتحادیه اروپا را در حمایت از قطعنامه مورد نظر خود جلب کرده است و مذاکره برای کسب تأیید و رأی 9 کشور عربی ادامه دارد، در این حالت اگر این قطعنامه در مجمع عمومی به رأی گذاشته شود، اولین قطعنامه مجمع عمومی علیه فلسطین خواهد بود.

تا کنون هیچ یک از کشورهای عربی که خود را در تحولات منطقه تأثیرگذار می داند، موضع مشخصی در قبال طرح آمریکا اتخاذ نکرده است. با این حال اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از ایران و ترکیه خواسته است تمام تلاش و نفوذ خود را در جهان و جهان اسلام برای جلوگیری از عملی شدن نقشه آمریکا و فریب افکار عمومی جهان به کار گیرند و اجازه ندهند که آمریکا، متجاوز را به جا مظلوم و قربانی به جهانیان معرفی کند.

انتظار می رود که این طرح فریبکارانه به رغم کسب آرای دولت های عربی و اروپایی و احتمالا آفریقایی به شکست بخورد و به تصویب نرسد و البته با اکثریت ناچیزی رد شود و همین می تواند برای فلسطینی ها خطرناک باشد چرا که رژیم اشغالگر و حامیان آن می توانند با اشکال تراشی علیه فلسطینی ها در محافل بین المللی، راه را برای عقب نشینی های خواسته یا ناخواسته بعدی در مقابل معامله معروف ترامپ باز کند.

لذا انتظار می رود کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل با تکیه بر اصالت و ریشه عربی و اسلامی خود و روابط و ائتلاف های بین المللی خود، افکار عمومی جهان را متوجه طرح فریب کارانه ترامپ کرده و مقاومت و ابزارهای آن در دفاع از سرزمین و ملت فلسطین را به عنوان یک حق مشروع که در تمام قوانین بین المللی مورد تأکید قرار گرفته، تقویت و تحکیم کنند.

احمد المقدادی - العالم

پربیننده ترین خبرها