معاون البشیر: برخی طرف‌های سودانی آموزش‌دیده در اسرائیل عامل آشوب هستند

معاون البشیر: برخی طرف‌های سودانی آموزش‌دیده در اسرائیل عامل آشوب هستند
شنبه 1 دی 1397 - 17:44

رئیس حزب معارض «الأمه» سودان می‌گوید که طی چند روز گذشته در جریان اعتراضات مردمی در کشور ۲۲ نفر کشته شده‌اند.

العالم _ آفریقا

اعتراضات در سودان که از چند روز قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد.

«الصادق المهدی» رئیس حزب الأمه سودان که روز چهارشنبه گذشته پس از یک سال تبعید به کشور بازگشته است، امروز شنبه در یک کنفرانس خبری در شهر ام درمان گفت که در جریان اعتراضات مردمی اخیر ۲۲ نفر کشته شده‌اند.

وی افزود که سودان امروز با دوره انتقال جدید پس از شکست دولت در طول سی سال گذشته برای تحقق اهداف مورد نظر، مواجه است.

المهدی اظهار داشت که حزب الامه استفاده از زور علیه معترضان را محکوم می‌کند و نیروهای امنیتی و پلیس را به عدم استفاده از گلوله جنگی دعوت می‌کند.

روزنامه «العربی‌الجدید» در سایت خود به نقل از المهدی نوشت که اقدام دولت در مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی هرگز سودی نخواهد داشت.

وی در ادامه هر گونه توافق محرمانه بین حزب الامه و دولت سودان به منظور بازگشت به کشور را تکذیب کرد.

المهدی همچنین تدوین یک سند توافقی و امضای آن توسط گروه‌های سیاسی و تحویل آن به دولت جهت درخواست تشکیل دولت انتقالی را خواستار شد.

کشته شدن دو نظامی سودانی

تظاهرات‌ امروز شنبه نیز ادامه دارد و دامنه اعتراضات به شهر الرهد در غرب سودان رسیده است و معترضان دفتر حزب حاکم «المؤتمر الوطنی» در این شهر را آتش زدند.

در همین ارتباط «فیصل حسن ابراهیم» معاون «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان امروز اعلام کرد که دو نظامی سودانی از نیروهای مسلح این کشور که با لباس شخصی در تظاهرات ولایت القضارف شرکت کرده بودند، کشته شدند.

ابراهیم افزود که برخی نفوذی‌ها در میان معترضان حضور دارند که با اهداف خاصی در این تظاهرات شرکت می‌کنند.

وی گفت: «در تظاهرات ولایت القضارف دو نفر از اعضای نیروهای مسلح که با لباس شخصی در میان معترضان حضور داشته و در اغتشاشات و غارت اموال عمومی شرکت داشتند، کشته شدند و علاوه بر یک عضو پارلمان نیز که در تظاهرات شرکت داشت، بازداشت شد.»

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابراهیم گفت که برخی طرف‌های سودانی آموزش‌دیده در اسرائیل عامل این اغتشاش و آشوب هستند.

وی تصریح کرد که دولت برای تأمین مایحتاج مردم و تحقق ثبات سیاسی و امنیتی در سراسر کشور تلاش می‌کند.

اگرچه سودان با اوضاع نابسامان اقتصادی رو‌به‌رو است و با اعتراضاتی در داخل به دلیل مشارکت در جنگ علیه یمن در سایه عدم وفاداری عربستان سعودی به وعده کمک‌های مالی به این کشور مواجه بود اما شدت گرفتن این انتقادها و اعتراضات مردمی پس از آن صورت گرفت که عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان در سفری به سوریه با «بشار اسد» همتای سوری خود دیدار کرد امری که ناظران متشنج شدن اوضاع سودان را با این سفر البشیر بی‌ارتباط نمی‌دانند به خصوص اینکه برخی کشورها اعم از عربستان سعودی و اماراتی و رژیم صهیونیستی هر گونه ارتباط با نظام سوریه را به نفع منافع خود نمی‌دانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها