چاووش‌اوغلو:

هر لحظه امکان آغاز عملیات در شرق فرات هست

هر لحظه امکان آغاز عملیات در شرق فرات هست
سه شنبه 4 دی 1397 - 10:56

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه هر لحظه امکان آغاز عملیات در شرق فرات هست، گفت ارتش ترکیه آماده است هرچه سریعتر به این مناطق ورود کرده و شرق فرات را از شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی کند.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که هر لحظه امکان آغاز عملیات تهاجم به شرق رودخانه فرات وجود دارد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» چاووش‌اوغلو گفت که ارتش ترکیه مصمم است که هر چه سریعتر عملیات ورود به مناطق شرقی فرات و پاکسازی شبه‌نظامیان کُرد از این مناطق را آغاز کند.

وی با بیان اینکه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه نباید اهداف ما علیه یگان‌های مدافع خلق (YPG) را تحت تاثیر قرار دهد، توضیح داد که آمریکا در این فرایند خروج با ترکیه هماهنگی می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی تلفنی که با همتای ترکیه‌ای خود درباره خروج از سوریه داشته، گفت که ترکیه به تنهایی می‌تواند کار داعش را در سوریه یکسره کند.

چاووش‌اوغلو درباره توافق آنکارا و واشنگتن بر سر خروج شبه‌نظامیان کُرد از شهر منبج نیز افزود که آمریکا قول داده پیش از پایان فرایند خروج نظامیانش از سوریه، نقشه‌راه منبج را تکمیل کند.

وی درباره مخالفت رئیس‌جمهور فرانسه برای تبعیت از آمریکا و خارج کردن نظامیانش از سوریه تاکید کرد که حضور پاریس در سوریه برای حمایت از شبه‌نظامیان کُرد است و این مسئله هیچ نفعی نه برای فرانسه و نه برای کُردها خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه از سفر خود به روسیه برای گفت‌وگو با مقامات مسکو درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه خبر داده و وعده داد که ترکیه مصمم است به هر نحوی که شده تسلیحات اعطایی واشنگتن به شبه‌نظامیان کُرد را پس بگیرد.

چاووش‌اوغلو همچنین از نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست تا در تاریخ 10 ژانویه 2019 (20 دی ماه) برای برگزاری جلسه‌ای با موضوع بحران یمن، در استانبول گردهم آیند.

وی تاکید کرد که سیاست‌های اشتباه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود که منجر به کشته و مجروح شدن هزاران زن و کودک بی‌گناه شد.

دولت آمریکا هفته گذشته به صورتی غیرمنتظره اعلام کرد ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج و حملات هوایی در این کشور را هم پایان می‌دهد. ترامپ ابتدا گفت دلیل این تصمیم تحقق هدف شکست داعش است، اما روز پنج‌شنبه قبل در توییت تازه‌ای گفت مبارزه با داعش وظیفه آمریکا نیست و این ایران، روسیه و سوریه هستند که به عنوان «دشمنان محلی داعش» باید با این گروه تروریستی مبارزه کنند.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال 2016 با حمایت تسلیحاتی و لوجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در شرق فرات و منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود در بیاورند.

عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کُرد از سال 2016 آغاز شد، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و از نظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

پربیننده ترین خبرها