تعطيلي 70 كارخانه اسرائيلي درپي حملات مقاومت

تعطيلي 70 كارخانه اسرائيلي درپي حملات مقاومت
دوشنبه 29 آبان 1391 - 08:45

منابع رسانه‌اي رژيم صهيونيستي فاش کردند که هزينه عمليات نظامي اين رژيم به نوارغزه تاکنون به ??? ميليون شيکل رسيده و در صورت گسترش اين عمليات، ? ميليارد شيکل به اقتصاد آن خسارت وارد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، زهیر اندراوس در مقاله‌ای در روزنامه القدس العربی چاپ لندن، نوشت منابع رسانه‌ای اسرائیل دیروز یکشنبه اعلام کردند که اسرائیلی‌ها در پی عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوارغزه، صد‌ها هزار شیکل (هر ۴ شیکل برابر با یک دلار آمریکا است) در روز خسارت می‌بینند.

این رسانه‌ها گفتند هزینه ارتش اسرائیل تا این لحظه در پی عملیات نظامی مستمر علیه نوارغزه به ۲۵۰ میلیون شیکل رسیده است. به گفته رسانه‌های اسرائیلی، هر روز که کار و فعالیت ساکنان اسرائیلی در مناطق جنوبی متوقف می‌شود، آن‌ها ۷۰ میلیون شیکل در یک روز به علت اصابت موشک‌های فلسطینی به مناطق نزدیک نوارغزه زیان می‌بینند.

به نوشته این روزنامه، درباره موسسه‌هایی مانند مراکز آموزشی، بهداشتی نیز هر موشک فلسطینی به هر موسسه اسرائیلی در جنوب اصابت کند، تا ۹۳۰ هزار شیکل خسارت وارد می‌کند. همچنین اصابت یک موشک به هر شهر اسرائیلی، ۱۵ هزار شهروند بی کار می‌کند.

رسانه‌های اسرائیلی افزودند: فعالیت بیش از ۷۰ کارخانه اسرائیلی در جنوب اسرائیل تا این لحظه به علت اصابت موشک‌های فلسطینی به مناطق اسرائیلی نزدیک نوارغزه، متوقف شده است.

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت دیروز یکشنبه نوشت هزینه هر موشکی که از گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های فلسطینی شلیک می‌شود به ۵۰ هزار دلار آمریکا می‌رسد و از آغاز عملیات در چهارشنبه گذشته هزینه‌های گنبد آهنین به ۱۲. ۵ میلیون دلار رسیده است.

این روزنامه افزود همچنین میزان بودجه‌ای که تا به امروز برای راه اندازی گنبد آهنین اختصاص یافته به ۲. ۲ میلیارد شیکل اسرائیلی رسیده است.

سیفر بلوتسکر کار‌شناس اسرائیلی در امور اقتصادی معتقد است که تعیین هزینه عملیات نظامی کنونی در نوارغزه به تعداد روزهای عملیات و تاثیر آن بر اقتصاد اسرائیل بستگی دارد و به گفته باراک سری مشاور ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل، تجربه‌های اسرائیل در عملیات نظامی گذشته تایید می‌کند که یک روز عملیات نظامی ۱. ۵ میلیارد شیکل برای اسرائیل هزینه دارد.

این درحالی است که یک کار‌شناس نظامی سابق گفت هزینه یک روز برای ارتش اسرائیل فقط در جنگ دوم لبنان به ۳۵۰ میلیون شیکل رسید و همین هزینه در نوارغزه در عملیات سرب گداخته در اواخر سال ۲۰۰۸ و اوایل سال ۲۰۰۹ به حدود ۱۷۰ میلیون شیکل رسید.

به گفته کار‌شناسان اقتصادی در اسرائیل، هزینه جنگ دوم لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ که ۳۲ روز طول کشید، به ۱۱. ۲ میلیارد شیکل رسید و عملیات سرب گداخته ۲۱ روز طول کشید و هزینه آن به ۳. ۵۷ میلیارد شیکل رسید.

در ادامه این مقاله آمده است هزینه یک روز جنگ در عملیات نظامی کنونی با توجه به راه اندازی سامانه دفاعی گنبد آهنین افزایش خواهد یافت.

منابع اسرائیلی افزودند عملیات نظامی کنونی علیه نوارغزه هزینه مالی روزانه سنگینی دارد و هزینه مستقیم روزانه این عملیات به ۱۷۰ میلیون شیکل می‌رسد اما به گفته این منابع، هزینه غیرمستقیم این عملیات بسیار بیشتر از این رقم است.

در این حال روزنامه «یسرائیل هایوم» روز یکشنبه نوشت هزینه عملیات نظامی در پنج روز نخست به ۲۵۰ میلیون شیکل رسید و اگر این عملیات به مدت یک هفته کامل ادامه پیدا کند، هزینه آن به ۴۵۰ میلیون شیکل خواهد رسید و اگر اسرائیل تصمیمی برای گسترش عملیات یا انجام دادن عملیات زمینی اتخاذ کند، براساس برآوردهای کار‌شناسان در وزارت دارایی اسرائیل، ۳ تا ۴ میلیارد شیکل برای اقتصاد اسرائیل هزینه خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها