چین و انگلیس بر ضرورت حل مساله مسلمانان روهینگیا تاکید کردند

چین و انگلیس بر ضرورت حل مساله مسلمانان روهینگیا تاکید کردند
جمعه 21 دی 1397 - 08:22

وزرای امور خارجه چین و انگلیس بر ضرورت حل مساله مسلمانان روهینگیا و هماهنگی بنگلادش و میانمار برای بازگشت صلح آمیز آنها به راخین تاکید کردند.

العالم- آسیا

'وانگ یی' وزیر خارجه چین و 'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس روز جمعه در مورد روابط دو کشور و همچنین مساله مسلمانان روهینگیا با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.
عملیات سرکوب و کشتار مسلمانان روهینگیا توسط نظامیان و بودائیان افراطی در ایالت راخین میانمار در آگوست سال 2017 ( شهریور96) هزاران کشته و بیش از 750 هزار آواره بر جای گذاشته است.
طبق گزارش سازمان ملل، علاوه بر 750 هزار آواره میانمار در بنگلادش، افزون بر 200 هزار نفر از روهینگیایی ها نیز به کشورهایی مانند مالزی و اندونزی، تایلند و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین هند نیز فرار کرده اند.
وزیر خارجه چین در این مکالمه با اشاره به مساله مسلمانان میانمار گفت: امر ضروری در حال حاضر، تشویق میانمار و بنگلادش برای تقویت ارتباطات و هماهنگی دوجانبه برای بازگرداندن نخستین گروه مسلمانان در اسرع وقت است تا نقش سازنده ای در حل مشکلات ایفا شود.
'وانگ یی' گفت: در مواجهه با اوضاع بین المللی که پر از عوامل نامشخص است، چین و انگلستان به عنوان شرکای راهبردی همه جانبه باید با تقویت ارتباطات و همکاری راهبردی، به طور مشترک نقش خود را برای حفظ ثبات ایفا کنند.
او تصریح کرد چین امیدوار است انگلستان مسایلی را که بر اعتماد متقابل و رشد سالم روابط دو جانبه دو کشور تاثیر منفی می گذارد، به طور مطلوب حل کرده و توافق نظر دو طرف برای ایجاد عصر طلایی روابط پکن و لندن را تحقق بخشد.
'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس نیز گفت کشورش به توسعه روابط با چین بسیار اهمیت می دهد و نقش مهم چین در امور بین المللی و منطقه ای را ستایش می کند.
او افزود: انگلستان مایل است ارتباط و هماهنگی با چین در توسعه روابط دو جانبه و مسایل مهم از جمله مساله مسلمانان میانمار را حفظ کند.

پربیننده ترین خبرها