تحلیل روز/

بی حیا باش هرچه خواهی کن؛ وضعیت سعودی ها پس از 1400 روز تجاوز

بی حیا باش هرچه خواهی کن؛ وضعیت سعودی ها پس از 1400 روز تجاوز
يکشنبه 7 بهمن 1397 - 14:18

اظهارات اخیر مقامات سعودی درباره سلب مسئولیت در قبال جنایت های متعدد این رژیم در یمن افزایش یافته به گونه ای که مقامات سعودی عمدا با ایراد اظهارات و نوشتن مقالاتی ادعا می کنند رسانه ها اقدامات آنان در یمن را خدشه دار کرده اند و عملیات نظامی آنان یعنی کشتن هزاران نفر؛ در چارچوب قوانین بین الملل و بشردوستانه بوده و هدف آنان از این جنگ؛ نجات یمن و کمک به این کشور جنگ زده است.

العالم _ یمن

به هر حال، نجات یمن و کمک بدان، شعارها و ادعاهایی است که سعودی ها از آغاز حملات و جنگ غیرقانونی خود به یمن در حال سر دادن آن هستند اما نکته جدید را شاید بتوان در مقاله شاهزاده ترکی الفیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی و هم چنین اظهارات محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن پیدا کرد که عربستان و امارات را حاکم کنونی مناطق تحت تسلط می دانند یا همان مساله ای که ترکی المالکی سخنگوی رسمی ائتلاف سعودی بدان اشاره کرد و گفت عربستان در تیررس رسانه ها قرار گرفته و آنها درباره کشتارها و تخریب ها دروغ پردازی می کنند و حقائق را وارونه جلوه می دهند .

مقامات سعودی در اظهارات اخیر خود بر موضع مخالف سازمان های بین المللی و رسانه ها، علیه خود در یمن تاکید کردند و اینکه همه اقدامات آنان مبنی برکشتارها و تخریب ها در یمن را اقدامات قانونی و در راستای قوانین بین الملل و بشردوستانه دانسته اند.

اهداف عربستان و امارات در یمن هرچه که باشد اما اقدامات آنان به خوبی بیانگر این اهداف و آروزهاست. سعودی ها و اماراتی ها هر چقدر ادعا کنند که در صدد کمک به یمن بوده و حملات آنان و نتایج فاجعه آمیز آن به نفع یمن و یمنی هاست اما همه این اقدامات با واقعیت زندگی مردم یمن در تعارض است زیرا سعودی ها حتی در مناطق تحت اشغال خود نیز هیچ نفع عمومی یا خصوصی به ساکنان نرساندند از این رو همه ساکنان این مناطق با صدای بلند، خواهان خروج آنان به عنوان متجاوزانی شدند که فقط مرگ، ویرانی، کشتار و تجاوز به زندانیان و نقض شدید حقوق بشر را به دنبال داشتند.

سازمان دفاع از حقوق بشر و آزادی "سام" که مقرش در ژنو است نیز به 103 مورد ترور سیاسی در شهر عدن از زمان تسلط امارات بر آن از سال 2015 تا 2018 اشاره کرد. بر اساس گزارش این سازمان؛ بیشتر نیروهای امنیتی، خطبای مساجد، سیاستمداران که بیشترشان نیز با امارات مخالف بودند ترور می شدند و ترورها نیز در عدن و جنوب یمن انجام می شد. گفتنی است صدها شهروند یمنی در زندان های امارات محبوس بوده و در معرض شدیدترین شکنجه ها حتی تجاوز جنسی قرار می گیرند.

ساکنان مناطق تحت تسلط عربستان و امارات در معرض زندان، شکنجه، ترور، اختلافات، شبه نظامی کردن محیط، عدم پیشرفت و توسعه و بی ثباتی و عدم امدادرسانی به مردم به قرار دارند که البته وضعیت ساکنان دیگر مناطق بسیار بدتر و نامناسب تر از آن است.

آمارهای اخیر پس از گذشت 1400 روز از مداخله عربستان، بیانگر فاجعه آمیز بودن وضعیت است و ادعاهای عربستان و امارات درباره نجات یمنی ها در عمل درست مانند برخورد رژیم سعودی با جمال خاشقچی نویسنده و خبرنگار سعودی و اعزام هیاتی برای بازگرداندن وی به کشورش است بازگشتی با اعضای تکه تکه شده و استخوان هایی ذوب شده در اسید.

از آن جائی که عملیات نجات عربستان همان عملیات و دیدگاه ها نیزهمان دیدگاهها و مجریان نیزهمان مجریان هستند، ریاض با ارسال هزاران جنگنده و فراخواندن صدها هزار سرباز و مزدور از هر سو و هزینه کردن میلیاردها دلار؛ اختلافات و درگیری هایی را به وجود آورد از همین رو نتیجه نیز کاملا به عملیات نجات خاشقچی شباهت دارد زیرا آخرین آمار قطعی و موثق حاکی است در بمباران هوایی مستقیم جنگنده های سعودی و اماراتی طی 4 سال گذشته بیش از 40546 غیرنظامی، شهید و زخمی شدند، آمارها نشان می دهد شمار شهدا به 15 هزار و 822 شهروند از جمله 3 هزار و 495 کودک و دو هزار و 250 زن و 10 هزار و 113 مرد افزایش یافت. زخمی ها نیز 24 هزار و 727 شهروند از جمله 3 هزار و 497 کودک و دو هزار و 524 زن و 18 هزار و 712 مرد بودند.

گزارش های سازمان های بشردوستانه نیز از انهدام 15 فرودگاه ،16 بندر و آسیب رساندن به راه ها و پل ها یعنی 3 هزار و 93 راه و پل، توسط عربستان و امارات خبر می دهد. آمارها هم چنین از انهدام هزار و 525 انبار و شبکه آب رسانی و 281 ایستگاه برق و ژنراتور و 480 شبکه ارتباطی ؛یعنی مهم ترین تاسیسات حیاتی یمن توسط متجاوزان خبر می دهد.

این مرکز افزود متجاوزان بیش از 437 هزار و 167 منزل را تخریب و بیش از 4 میلیون شهروند را آواره و 1159 مسجد را تخریب و 984 مرکز و مدرسه را منهدم کردند که 4 هزار و 500 مدرسه نیزتعطیل شد و 365 بیمارستان و مرکز بهداشتی نیز و 42 موسسه و مرکز اطلاع رسانی نیز بمباران شد.

آمار اخیر درباره واحدهای تولیدی نیز بیانگر این است که متجاوزان 790 انبار غذا و 683 خودروی حمل مواد غذائی و 642 بازار و مجتمع تجاری و 373 ایستگاه سوخت و 284 ماشین سوخت رسان و 365 کارخانه و 374 مرغداری و گاوداری و 236 اثر باستانی و 317 مرکز جهانگردی و 124 ورزشگاه و مرکز ورزشی را تخریب کردند. با این همه حجم تخریب و فجایع عربستان در یمن ، هنوز عربستان از قوانین بشردوستانه دم می زند و اصرار دارد که اهدافش از این جنگ به نفع مردم یمن است .

اخیرا نیز اظهارات عبدالعزیز الواصل نماینده دائم عربستان در شورای حقوق بشر موجبات تمسخر و خنده و هم چنین گریه حاضران شده زیرا وی در جلسه شورا در ژنو درباره یمن توصیه هایی کرده و ازاین شورای بین المللی و دولت مستعفی هادی درخواست کرده به آموزش و مراقبت های بهداشتی توجه کند.

در حالی که عربستان 365 بیمارستان و مرکز بهداشتی و 884 مرکز و مدرسه را ویران کرده از اقدام کشورش در توجه به حمایت از کودکان یمنی و سلامتی آنان سخن گفته است این در حالی است که آمار موثق بسیاری از سازمان ها از کشته و زخمی شدن 7311 کودک در بمباران هوایی و کشته شدن 247 هزار کودک و زن در 1400 روز جنگ یمن خبر می دهد.

عربستان باید از همه فجایع درس می گرفت و این تلفات انگیزه ای می شد برای پایان دادن به حملاتی که بسیار به دارازا کشیده تا به گونه ای جبرانی برای ضررها و تلفات و عذرخواهی از مردم یمن و پایان دادن به مداخله در امور داخلی آنان باشد سعودی ها اما مصداق واقعی ضرب المثل " بی حیا باش هرچه خواهی کن " هستند و همچنان به دروغ پردازی و شایعه پراکنی می پردازند که البته گذر زمان دروغین و بی اعتبار بودن آن را ثابت کرده است.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها