اسرائیل چگونه خود را شکست خواهد داد؟ پیشگویی فروپاشی از دید اسرائیلی ها

اسرائیل چگونه خود را شکست خواهد داد؟ پیشگویی فروپاشی از دید اسرائیلی ها
سه شنبه 9 بهمن 1397 - 12:01

بنی موریس، مورخ مشهور اسرائیلی در گفتگو با یک روزنامه، تصویری مبهم از پایان کار رژیم اسرائیل ارائه کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

با اینکه این قبیل پیش گویی ها در محافل سیاسی چندان جدی گرفته نمی شوند اما دیدگاه موریس به عنوان شخصی که سالها صرف مطالعه تاریخ جنگ عرب و "اسرائیل" کرده است، در مورد رژیم صهیونیستی دارای اهمیت است.

بنی موریس یکی از مشهورترین چهره ها در جنبش "تاریخ نگاران جدید" است. در رژیم صهیونیستی، این اصطلاح بر مجموعه ای از تاریخ نگارانی اطلاق می شود که روایت اسرائیل از تاریخ جنگ با عرب ها را قبول نداشته و به جنایات صهیونیست ها در این جنگ اعم از کشتار و کوچ اجباری مردم اعتراف کرده اند.

البته این بدان معنا نیست که آنها به مسئولیت این رژیم در جنایاتش اذعان دارند از جمله شخص موریس معتقد است که یهودی ها باید برای محافظت از خود دست به هر کاری بزنند و در این راه اندکی پاکسازی نژادی ایرادی ندارد.

اما موریس معمولا افکار و اندیشه های خود را به دور از تمایلات شخصی خود بیان کرده است. وی در گفتگو با روزنامه اسرائیلی "هاارتس" درباره فرصت های دوام و بقای این رژیم می گوید "ما راه گریزی نداریم".

وی در تشریح دیدگاه خود می گوید: "امروز تعداد عرب ها از دریای مدیترانه تا اردن بسیار بیشتر از تعداد یهودیان است. این سرزمین به طور قطع تبدیل به کشوری واحد با اکثریت عرب خواهد شد".

وی می افزاید: "اسرائیل خود را همچنان دولت یهود معرفی می کند در حالی که بر ملتی اشغال شده و محروم از حقوق خود حکومت می کند. این وضعیت در قرن 21 در دنیای جدید ادامه پیدا نخواهد کرد و به محض اینکه آنها به حقوق خود دست یابند کشور یهود پابرجا نخواهد ماند".

وی در تشریح این دیدگاه می گوید: "این سرزمین یک کشور با اکثریت عرب خواهد شد. خشونت بین گروه ها و نژادهای مختلف افزایش خواهد یافت. عرب ها خواستار بازگشت آوارگان خواهند شد و یهود اقلیتی کوچک در دریای بزرگ از عرب های فلسطینی خواهد شد و هر یهودی که توانش را داشته باشد به آمریکا و غرب خواهد گریخت."

وی درباره زمان این فروپاشی گفت: "فلسطینی ها برای هر چیزی افقی وسیع و چشم اندازی بلندمدت در نظر می گیرند؛ آنها معتقدند 5 یا 6 یا 7 میلیون یهودی در این جا در این لحظه در میان صدها میلیون عرب زندگی می کنند پس دلیلی ندارد تسلیم آنها شوند چون این حکومت یهودی برجا نخواهد ماند. عرب ها ظرف 30 تا 50 سال آینده پیروز خواهند شد. "

به جز بنی موریس اندیشمندان دیگری هم هستند که پایان رژیم اسرائیل را پیشگویی کرده اند. برخی اسرائیلی ها قربانیانی می دانند که دیگر ملت ها در کمین آنها نشسته اند و برخی دیگر آنها را گناهکارانی می دانند که خود با دست خود پایانی فاجعه بار برای خود تدارک دیده اند.

از جمله "ابراهام بورگ"، سیاستمدار کهنه کار و رئیس سابق پارلمان رژیم صهیونیستی طی سال های گذشته با اندیشه ها و نظارت خود درباره پایان کار رژیم صهیونیستی و فراهم شدن تمام اسباب و عوامل زوال این رژیم همواره توفانی در میان افکار عمومی این رژیم بر پا کرده است.

بورگ معتقد است "اسرائیل" با زیر پا گذاشتن دموکراسی و پایبندی به تفکر "گتو" و بی حرمتی به ارزش های انسانی، اسباب و عوامل فروپاشی خود را ایجاد کرده و به آن شتاب داده است. بورگ در سال 2003 در گیرودار انتفاضه دوم فلسطین مقاله ای را با عنوان "پایان صهیونیسم" درباره پیامدهای خطرناک سیاست های رژیم صهیونیستی منتشر کرد.

بورگ می گوید: "اسرائیل دیگر اهمیتی به فلسطینی ها نمی دهد پس نباید وقتی که فلسطینی های خشمگین سر می رسند و خود را در مراکز تفریحی اسرائیلی ها منفجر می کنند شگفت زده شود". وی می افزاید: "آنها خود را در رستوران های ما منفجر می کنند تا اشتهای ما را از بین ببرند زیرا فرزندان و خانواده آنها در خانه هایشان گرسنه هستند."

بورگ در سال 2007 با انتشار کتابی با عنوان "شکست هیتلر" توفان دیگری به پا کرد. وی در این کتاب وضعیت امروز اسرائیل را به وضعیت آلمان نازی اندکی قبل از شکست تشبیه کرده است. وی در این کتاب هشدار داده است که بخش عظیمی از جامعه اسرائیل به دموکراسی سیاسی احترام نمی گذارند و با خارجی ها رفتار خصمانه ای دارند. وی می گوید حکومت اسرائیل در اختیار اقلیت افراطی است.

بورگ همچنان معتقد است که اسرائیل یک گتو صهیونیستی است که اسباب زوالش را در خود دارد.

وی در جایی گفته است: مردم حاضر نیستند این حقیقت را بپذیرند. اسرائیل به بن بست رسیده است. از دوستان خود بپرسید آیا مطمئن هستند که فرزندانشان در این سرزمین زندگی خواهند کرد. چند نفر جواب مثبت خواهند داد؟ حداکثر 50 درصد.

عرب ها چه می گوید؟

در طرف عربی و اسلامی هم نوشته ها و نظریه های بسیاری درباره پایان کار رژیم صهیونیستی وجود دارند. در این میان نظریه های عبدالوهاب المسیری اندیشمند مصری در زمینه مطالعات مربوط به تاریخ اسرائیل و پایان این رژیم از مشهورترین نظریه هاست.

المسیری حدود 25 سال را صرف نوشتن دایره المعارف "یهود و یهودیت و صهیونیسم" کرد و در سالهای آخر عمر به وضوح درباره پایان عمر اسرائیل طی 50 سال آینده خبر داده بود.

وی معتقد بود ابرقدرت ها این رژیم را برای انجام کارهایی به وجود آورده اند که خود ابا دارند به زور مستقیم دست به آن کارها بزنند. اسرائیل یک طرح صهیونیستی است که هیچ ربطی به یهودیت ندارد.

وی معتقد است این رژیم همچنان به روند قهقرایی خود ادامه دهد و مقاومت فلسطین نیز آن را تا حد امکان تضعیف خواهد کرد تا حدی که این رژیم در نهایت در سراشیب سقوط قرار خواهد گرفت.

المسیری در برنامه دیگری از شبکه الجزیره با اشاره به ابعاد مشکلاتی که بقای این رژیم را تهدید می کند از جمله مشکل اجتماعی و جمعیت می گوید: اسرائیل یک رژیم نژادپرست است که دارای مشکل جمعیتی است. عرب ها تعدادشان پیوسته در حال افزایش است و یهودیان پیوسته در حال کاهش.

المسیری به مشکل عمیق تر دیگری در اسرائیل اشاره می کند این مشکل مشکل شهروندسازی است. زیرا روند ادغام یهودیان در کشوری ساختگی با شکست مواجه شده است. پیش از آن نیز نظریه "سرزمین بدون ملت برای ملت بدون سرزمین" شکست خورده بود.

المسیری می گوید تفکر استراتژیک اسرائیل به این باور رسیده است که مشکل "مقاومت" را نمی توان حل کرد بلکه باید اندکی از تأثیرات آن کاست.

المسیری در تحقیقات و مطالعات خود درباره یهود و صهیونیسم، محققی واقع بین است اما درعین حال نظریه پرداز مقاومت هم هست. وی معتقد است حمایت عرب و مسلمانان از این مقاومت به شکست نهایی این رژیم خواهد انجامید.

  • عبد المنعم هیکل

پربیننده ترین خبرها