افشای پشت پرده اهداف ترامپ برای خروج از پیمان موشکی هسته ای با روسیه

افشای پشت پرده اهداف ترامپ برای خروج از پیمان موشکی هسته ای با روسیه
شنبه 13 بهمن 1397 - 10:42

تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا درباره اقدام "دونالد ترامپ" در تعلیق پیمان تسلیحات هسته ای آمریکا با روسیه گفت: ترامپ قصد دارد تا اقتصاد آمریکا را برای تقویت قدرت نظامی بکار گیرد.

العالم ـ آمریکا

مایکل جنوویس (Michael Genovese) در گفت وگو با شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان و در پاسخ به این سوال که روس ها هشدار دادند چنانچه آمریکا پس از 6 ماه که این پیمان را به حالت تعلیق درآورده از آن خارج شود، آنگاه مسابقه تسلیحاتی کلید می خورد، زیرا آمریکا می خواهد در این زمینه توانایی رقابت داشته باشد و نمی خواهد توسط این پیمان از انجام این کار منع شود، افزود: به نظر می رسد ترامپ قصد دارد تا توان اقتصادی آمریکا را برای تقویت قدرت نظامی این کشور به کار گیرد، به مانند کاری که رونالد ریگان رییس جمهوری پیشین آمریکا انجام داد و منجر به محو اتحاد جماهیر شوروی شد.
رئیس موسسه سیاست جهانی همچنین گفت: چنانچه چینی ها قدرت نظامی خود را تقویت کنند آمریکا نیز خواهان این کار است، اما روس ها قدرت اقتصادی آنچنان قوی در این مورد ندارند، اما چینی ها هم قدرت اقتصادی و هم بلند پروازی این کار را دارند و به نظر می رسد که روس ها و چینی ها قصد یکی شدن در برابر آمریکا را دارند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) در پی اعلام تعلیق پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه، در بیانیه ای افزود: روسیه به مدت طولانی پیمان موشک های هسته ای میان برد را بدون هیچ مجازات و مخفیانه نقض کرده است و در حال توسعه و ساخت سیستم موشکی ممنوعه است که به صورت مستقیم امنیت نیروها و متحدان ما را در خارج از مرزها تهدید می کند.
وی ادامه داد: فردا (امروز شنبه) آمریکا تعهدات خود را تحت پیمان 'آی ان اف' تعلیق و فرایند خروج از این توافق را آغاز می کند که در مدت 6 ماه کامل خواهد شد مگر آنکه روسیه به اجرای مفاد آن و انهدام تمام موشک های ناقض این توافق، پرتاب کننده ها و تجهیزات مرتبط با آن اقدام کند.
ترامپ تصریح کرد: متحدان ناتو از ما به طور کامل حمایت می کنند زیرا آنها تهدید ناشی از نقض تعهدات روسیه و خطرات متوجه کنترل تسلیحات را می فهمند.
وی با بیان اینکه آمریکا برای 30 سال، بطور کامل این پیمان را اجرا کرده، گفت: در حالیکه روسیه اقدامات خود را انجام نمی دهد، آمریکا به تعهدات خود پایبند نخواهد ماند. ما نمی توانیم تنها کشوری در جهان باشیم که به طور یکطرفه به این پیمان مقید است.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد موسوم به 'آی ان اف'(INF) در دسامبر 1987 بین رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا و 'میخائیل گورباچف' دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در واشنگتن به امضا رسید و در اول ژوئن 1988 میلادی جنبه اجرایی پیدا کرد.

پربیننده ترین خبرها