گزارش تصویری العالم/

البشیر به جای استعفا، دولت را منحل کرد!

شنبه 4 اسفند 1397 - 16:48

رییس جمهور سودان وضعیت فوق العاده به مدت یک سال اعلام و حاکمان نظامی برای ایالتهای سودان تعیین کرد و با ابقای وزیر دفاع، خارجه و وزیر دادگستری در سمت های خود، دولت را منحل کرد؛ اما تظاهرکنندگان سودانی اعلام کردند تا کناره گیری البشیر از قدرت همچنان به تظاهرات ادامه می دهند.

العالم . آفریقا

ادامه دادن به تظاهرات در سودان ظاهرا به نتیجه رسید؛ اما این تمام خواسته های تظاهرکنندگان نبود؛ زیرا آنها خواستار سرنگونی نظام و کناره گیری عمر البشیر هستند.

البشیر سخنرانی خود را با جانبداری از جوانان و انجام اصلاحات سیاسی آغاز کرد اما این بار انجام اصلاحات سیاسی از طریق اعلام وضعیت فوق العاده صورت گرفت.

رییس جمهور سودان گفت: اینک وضعیت فوق العاده در سرتاسر کشور را به مدت یک سال اعلام می کنم، همچنین دولت وفاق ملی و دولت های محلی را منحل می کنم.

این تصمیم با استقبال برخی و مخالفت برخی دیگر روبرو شد؛ زیرا اعلام وضعیت فوق العاده بدین معناست که همه امور کشور در دستان البشیر خواهد بود هر کسی را که بخواهد منصوب می کند و برخی دیگر را حذف خواهد کرد.

الطیب مصطفی رئیس حزب 'تریبون صلح عادلانه' در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: اعلام می کنم که رییس جمهور سودان به دور از هرگونه وابستگی حزبی و بدون جانبداری از هیج حزبی، رییس جمهور سرتاسر کشور خواهد بود و نسبت به همه گروه ها موضعی یکسان خواهد داشت.

مخالفان اما سخنرانی البشیر را نوعی دور زدن مطالبات مردم و مهار کردن تحرکات روز افزون آنها عنوان کردند؛ به ویژه که البشیر از به تعویق انداختن اصلاحات قانون اساسی سخن گفت و مستقیما به کاندید نشدنش در انتخابات 2020 اشاره نکرد که این امر سوالات متعدد و شک و تردید های بسیاری در خصوص مرحله آتی ایجاد کرده است.

با اعلام وضعیت فوق العاده به مدت یک سال، کشور وارد مرحله جدیدی شد و مرحله آتی آکنده از تغییرات سیاسی ومیدانی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها