بازتات گسترده سفر روحانی به عراق در رسانه های غربی/ ایران بدنبال تقویت روابط با عراق است

بازتات گسترده سفر روحانی به عراق در رسانه های غربی/ ایران بدنبال تقویت روابط با عراق است
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 15:15

سفر حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی داشت.

العالم ـ عراق

رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه( 20 اسفند ماه 1397) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی برای دیدار با مقامات عالیرتبه عراق عازم بغداد پایتخت این کشور شد.
این سفر که نخستین سفر حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به عراق است به دعوت رسمی برهم صالح همتای عراقی وی انجام می شود.
آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در این خصوص خاطرنشان کرد، رئیس جمهوری ایران در حالی روز دوشنبه به عنوان نخستین سفر رسمی خود وارد بغداد شد که عراق از زمان انتخاب روحانی در سال 2013 به حمایت ایران در جنگ با داعش متکی بوده است.
هیاتی از مقام های عالی رتبه سیاسی و اقتصادی روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می کنند.
در این گزارش آمده است: دیدار روحانی بر این مساله تاکید دارد که اوضاع از دهه 80 میلادی که «صدام حسین» دیکتاتور عراق به ایران حمله کرد، تا چه اندازه تغییر کرده است. این تهاجم آغازگر جنگی هشت ساله بود که یک میلیون نفر کشته داد.
آسوشیتدپرس افزود: تهران با رهبران شیعه عراقی ارتباط سیاسی برقرار کرده است. دو کشور 1400 کیلومتر مرز مشترک دارند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دسامبر گذشته در سفری ناگهانی به عراق گفت که نیروهای آمریکایی باید به منظور (به اصطلاح) تحت نظر داشتن اقدامات ایران، در عراق بمانند.
این موضوع را مقام های ارشد ایرانی و عراقی رد کرده اند. ترامپ در سفر به عراق با مقام های این کشور دیدار نکرد.
آسوشیتدپرس به نقل از وب سایت رسمی رئیس جمهوری نوشت: روحانی در فرودگاه مهر آباد گفت هدف از این سفر تعمیق روابط دوجانبه است.
این رسانه آمریکایی افزود: روحانی قبلا دو بار پیش از دستیابی به کرسی ریاست جمهوری از عراق دیدار کرده است. سفر او به عراق در سال 2016 به دلیل مشکلات «اجرایی» نامشخص لغو شد.
این گزارش مدعی شد: تهران حضور نظامی آمریکا در همسایگی خود در عراق را یک تهدید قلمداد می کند و این امر می تواند نفوذ ایران در بغداد را کاهش دهد.
سال گذشته صادرات ایران به عراق تقریبا 9 میلیارد دلار بود. تهران امیدوار است حجم تجاری حدود 13 میلیارد دلار بین دو کشور همسایه را به 20 میلیارددلار افزایش دهد.
به علاوه تقریبا پنج میلیون گردشگر که با اهداف مذهبی بین دو کشور تردد می کنند تقریبا سالانه پنج میلیارد دلار درآمدزایی می کنند. ایرانی ها و عراقی ها از امکان مقدس شیعه در دو کشور بازدید می کنند.
خبرگزاری فرانسه نیز در بازتاب سفر روحانی به عراق نوشت: بغداد تحت فشار واشنگتن برای محدود کردن روابطش با ایران، بویژه بعد از خروج آمریکا از این توافق قرار دارد. عراق با معافیت های محدودی برای تداوم خرید برق و گاز طبیعی از ایران مواجه است و واشنگتن از بغداد خواسته است برای کسب استقلال درحوزه انرژی با شرکت های آمریکایی همکاری کند.
این گزارش افزود: بعد از ترکیه، ایران اصلی ترین تامین کننده کالاهای وارداتی به عراق از جمله خودرو، گازطبیعی، وسائل خانگی و سبزیجات است.
ایران روابط نزدیک اما پیچیده ای با عراق دارد و دارای نفوذ هنگفتی بین گروه های سیاسی شیعه در این کشور است.
بدنبال شکست داعش در عراق، ایران تلاش می کند نقش اصلی را در بازسازی این کشور جنگ زده ایفا کند.
همچنین خبرگزاری رویترز سفر حسن روحانی به بغداد را «تاریخی» توصیف کرد و با استناد بر سخنان او که در تلویزیون ایران پخش شد، نوشت: ایران مصمم است تا روابط برادرانه خود با کشور همسایه عراق را تحکیم بخشد.
رویترز به نقل از سخنان امروز (دوشنبه) رییس جمهوری در فرودگاه مهرآباد افزود: ما بسیار علاقه مندیم تا روابط خود با عراق به خصوص همکاری ها در حوزه حمل و نقل را گسترش دهیم. پروژه های مهمی داریم که در این سفر به بحث گذاشته می شوند.
شبکه خبری انگلیسی زبان الجزیره قطر نیز دربازتاب دیدار رئیس جمهور کشورمان از عراق نوشت: رئیس جمهوی ایران به منظور «گسترش روابط با عراق» در بغداد بسر می برد.
این رسانه با اشاره به خروج آمریکا از توافق نوشت: دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرت های غربی تلاش می کنند این توافق را حفظ کنند. اروپایی ها وعده داده اند به شرکت های مراوده کننده با ایران تا زمان پایبندی تهران به توافق کمک کنند. ایران تهدید کرده اگر قدرت های اروپایی برای حفظ منافع اقتصادی ایران تلاش نکنند، از توافق خارج می شود.
این گزارش افزود: سفر روحانی حامل پیامی قوی به آمریکا است و مقام های ایران و عراق امیدوارند آمریکا این پیام را درک کند.
در گزارش الجزیره به نقل از گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) آمده است: در نخستین دیدار رسمی سه روزه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به عراق، توافقاتی در حوزه های انرژی، حمل ونقل و کشاورزی و غیره بین دو کشور منعقد می شود.
به گزارش ایرنا، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق امروز در کنفرانس خبری به همراه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که دو کشور برای رفع مشکلات و موانع در مناسبات از جمله در تجارت، گردشگری و زیارت تلاش می کنیم.
دکتر روحانی نیز در این کنفرانس خبری با تشکر از دولت و ملت عراق برای مهمان نوازی از هیات ایرانی و بویژه زائران ایرانی در طول سال بخصوص در ایام اربعین حسینی، روابط دو کشور را تاریخی و عمیق دانست.
وی گفت: سابقه مناسبات دو کشور هزاران سال سابقه دارد و علاقه داریم آن را توسعه ببخشیم.

پربیننده ترین خبرها