جنگ در بنادر؛ پشت پرده خیز امارات برای سرمایه گذاری در بنادر آفریقا

جنگ در بنادر؛ پشت پرده خیز امارات برای سرمایه گذاری در بنادر آفریقا
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 19:12

امارات از طریق شرکت «بنادر دُبی» تلاش دارد با در اختیار گرفتن بنادر استراتژیک کشورهای آفریقایی مشرف به دریای سرخ، حضور نظامی خود در این منطقه را گسترش دهد.

العالم - آسیا

به گزارش شبکه الجزیره، تاکنون گزارش‌های زیادی در خصوص دخالت و نفوذ امارات در کشورهای آفریقایی منتشر شده است و در هر کدام به بخشی از این حضور و دخالت‌ها اشاره شده است.

شبکه الجزیره، در گزارشی به اقدامات امارات و شرکت «بنادر دبی» در ضربه زدن به اقتصاد کشورهای جیبوتی، اریتره و سومالی پرداخته و آورده است که امارات تلاش دارد با سیطره بر بنادر این کشورهای آفریقایی، در آن‌ها پایگاه‌های نظامی ایجاد کند که این مسأله در مواردی ضمن ضربه خوردن اقتصاد این کشورها، در مواردی حاکمیت و تمامیت ارضی آن‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

در این تحقیق که در خلال برنامه «مسافت صفر» ارائه شد، آمده است که شرکت بنادر دوبی، پذیرش کشتی‌ها در بندر «دورالیه» جیبوتی را به بهانه عدم توسعه‌یافتگی نمی‌پذیرد و کشتی‌ها را به امارات می‌کشاند.

در سال 2014 دولت جیبوتی علیه شرکت «بنادر دوبی» به اتهام پرداخت رشوه به «عبدالرحمن بوریه» رئیس هیأت بنادر و مناطق آزاد جیبوتی شکایت کرد. این رشوه به منظور دریافت امتیاز ویژه‌ای در بندر «دورالیه» پرداخت شده بود.

طبق آمار رسمی دولت جیبوتی، بنادر این کشور به صورت روزانه شاهد عبور نود کشتی از مبدأ آسیا، اروپا و آفریقا هستند و جیبوتی به علت قرار گرفتن در نزدیکی باب‌المندب که یک مسیر اصلی تجارت دریایی از آسیا به اروپاست، اهمیت استراتژیک دارد و چندین کشور از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، عربستان سعودی، ژاپن و چین در این کشور پایگاه نظامی دارند.

به گزارش الجزیره، تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد که هیچ‌گونه فعالیت تجاری در بنادر اریتره صورت نمی‌گیرد و همه آن‌ها به پایگاههای نظامی دریایی و هوایی امارات تبدیل شده‌اند؛ علاوه بر این امارات در این بنادر اقدام به ساخت زندان‌های سری در زیر زمین کرده است.

شرکت بنادر دوبی طبق توافق با اریتره، امتیاز استفاده از بندر و فرودگاه «عصب» را که مشرف به دریای سرخ است به مدت 30 سال بدست آورده و در آن اقدام به ساخت یک پایگاه نظامی کرده است . طبق این توافق علاوه بر 30درصد درآمد بنادر پس از راه‌اندازی آن، سالانه باید مبلغی به دولت اریتره داده شود.

الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود به پرونده منطقه خودمختار «سومالی‌لند» پرداخته و آورده است که «محمد عبدالله فرماجو» رئیس‌جمهور سومالی بارها از «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات خواسته است تا به مفاد قرار داد بندر «بربره» دسترسی داشته باشد اما پاسخ منفی شنیده است.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از وجود پایگاه‌های دریایی و هوایی امارات در خاک «سومالی‌لند» حکایت دارند.

در همین حال پس از توافق امارات با جمهوری خودمختار «سومالی‌لند» برای ایجاد پایگاه نظامی در بندر «بربره» و در مقابل ارائه حمایت نظامی و مالی از این جمهوری برای سالیان طولانی، پارلمان سومالی در ماه مارس گذشته با تصویب قانونی حضور شرکت «بنادر دوبی» در خاک سومالی را غیر قانونی خواند که این مسأله بحرانی برای این شرکت برای حضور در آفریقا ایجاد کرد.

به نوشته الجزیره، پس از تأکید پارلمان سومالی بر حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور در پاسخ به همکاری امارات با «سومالی‌لند»، ابوظبی اقدام به قطع حمایت نظامی و مالی از این جمهوری خودمختار کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها