آسمان و ریسمان به هم بافتن وزیر امور خارجه انگلیس برای تداوم همکاری تسلیحاتی با ریاض

آسمان و ریسمان به هم بافتن وزیر امور خارجه انگلیس برای تداوم همکاری تسلیحاتی با ریاض
سه شنبه 6 فروردين 1398 - 20:31

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در چهارمین سالروز آغاز تجاوز ائتلاف عربستان به یمن، بار دیگر مدعی شد که توقف همکاری‌های تسلیحاتی این کشور با ریاض، بحران یمن را حل نمی‌کند.

العالم - اروپا

«جرمی هانت» روز سه شنبه در یادداشتی که در نشریه آمریکایی پولیتیکو منتشر شد عنوان کرد رابطه انگلیس با عربستان سعودی و امارات متحده عربی سبب شده تا لندن بتواند بر رهبران این کشورها نفوذ داشته باشد.

وی افزود: در سالروز آغاز درگیری‌ها در یمن به رهبری عربستان، ضرورت رسیدن به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز هرگز به این میزان مهم نبوده است. اینک 24 میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه برای غذا و دارو وابسته هستند و 1.8 میلیون دچار سوء تغذیه حاد شده‌اند. با توجه به جمعیت 30 میلیونی این کشور، می‌توان نتیجه گرفت که 80 درصد مردم رنج می‌کشند.

هانت با اشاره به این مطلب که برخی انگلیس را به دلیل فروش اسلحه به عربستان در بحران یمن سهیم می‌دانند مدعی شد که این کشور یکی از قوی‌ترین نظام‌های کنترل صادرات اسلحه را در اختیار دارد و حل سیاسی بحران یمن را به یکی از سیاست‌های مرکزی دولت تبدیل کرده است.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود به‌رغم تحولات برگزیت، همچنان روی بحران یمن متمرکز و آن را فراموش نکرده است.

وی با چشم‌پوشی از جنایت‌های صورت گرفته در یمن، مدعی شد که آغازگر این جنگ عربستان سعودی نبوده و آنچه او شورشیان حوثی نامید از 6 ماه قبل بیشتر مناطق شهر صنعا را اشغال و دولت رسمی یمن را برکنار کردند.

هانت بابیان این ادعا عنوان کرد ائتلاف عربستان از مارس 2015 تلاش کرده تا همسو با قطعنامه 2216 سازمان ملل متحد دولت مشروع یمن را بازگرداند.

وزیر خارجه انگلیس همچنین توافق استکهلم را راهی برای رسیدن به صلح در یمن عنوان کرد و افزود گام بعدی این توافق درباره خروج نیروهای نظامی از بندر الحدیده اجرا نشده است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان انصار الله و دولت مستعفی یمن، آذرماه گذشته در نشستی که با میانجیگری 'مارتین گریفیس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.

بااین‌حال، انصار الله می‌گوید ائتلاف عربی به تعهدات خود به توافق استکهلم پایبند نیست و در این مسیر کارشکنی می‌کند. تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است.

وزیر امور خارجه انگلیس اظهار داشت چنانچه نیروهای نظامی از الحدیده خارج نشوند، آتش‌بس در یمن دوام نخواهد آورد.

وی به همین دلیل اصلی‌ترین اولویت خود را اجرای توافق استکهلم خواند و یادآور شد که در همین رابطه اوایل ماه مارس (اسفندماه) به کشورهایی که مستقیماً در جنگ یمن درگیر هستند سفرکرده است.

وی اظهار داشت که این کشور می‌تواند تحولات یمن را محکوم کرده و روابط خود با تمام طرف‌های درگیر در یمن را قطع کند 'اما با این کار نفوذ خود را از دست خواهیم داد و در موضعی قرار می‌گیریم که با تحولات یمن بی‌ارتباط خواهیم شد. '

هانت چنین سیاستی را ورشکسته خواند و افزود در این صورت مردم یمن بازنده خواهند بود. در عوض به گفته او، این کشور از تمام نفوذ خود استفاده خواهد کرد تا طرف‌های درگیر را به اجرای تعهدات خود در توافق استکهلم وادار کند.

وی در پایان مدعی شد که انگلیس تمام اقدامات ممکن را صورت می‌دهد تا رنج مردم یمن به سال پنجم کشیده نشود.

عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌ جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب مرگ بیش از 16 هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس دیروز در نامه‌ای به وزیر امور خارجه این کشور خواستار قطع همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند. در این نامه که از سوی رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات، پلید کمرو، حزب سبز و حزب ملی اسکاتلند به امضاء رسیده، آمده است که دولت انگلیس از تمام ابزاری که در اختیار دارد برای واردکردن فشار بر دولت عربستان استفاده نکرده تا این کشور به قوانین ابتدایی حقوق بشر احترام بگذارد.

نویسندگان این نامه با اشاره به این مطلب که آلمان، اسپانیا، دانمارک، کانادا، کنگره آمریکا، شورای حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را قطع کرده‌اند تاکید کردند: دولت انگلیس به لحاظ اخلاقی شایسته سرزنش است که سیاست خود را در این رابطه تغییر نداده و در عوض به‌صورت فعالانه با سایر کشورهای خارجی لابی می‌کند تا همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را از سر بگیرند.

جرمی هانت اسفندماه گذشته در نامه‌ای به همتای آلمانی‌اش، درباره تحریم‌های تسلیحاتی برلین علیه عربستان سعودی و تأثیر آن بر فروش تسلیحات انگلیسی به ریاض هشدار داده و از برلین خواسته که پروژه‌های بزرگ دفاعی را از این تحریم‌ها مستثنا کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها