مقاومت دانشگاه تونسی دربرابر فشارها برای اعطای دکترای افتخاری به شاه سعودی

مقاومت دانشگاه تونسی دربرابر فشارها برای اعطای دکترای افتخاری به شاه سعودی
شنبه 10 فروردين 1398 - 14:02

یک منبع تونسی گزارش داد که همزمان با سفر «سلمان بن عبد العزیز» شاه سعودی به تونس ریاست جمهوری تونس و سفارت عربستان در این کشور متهم به فشار سیاسی و حتی پیشنهاد های مالی به دانشگاه الزیتونه برای اعطای دکترای افتخاری به وی هستند.

العالم - تونس

به گزارش پایگاه تونس الآن، درحالی که دانشگاه الزیتونه تونس پیش از این درخواست رئیس جمهوری این کشور برای اعطای دکترای افتخاری به ملک سلمان را رد و اعلام بی طرفی نسبت به مسایل سیاسی کرده اما برخی منابع تونسی از فشارها به این دانشگاه برای قبول آن خبر دادند.

یک استاد در دانشگاه الزیتونه که به نامش در خبر اشاره نشده است، گفت که از سوی ریاست جمهوری و سفارت عربستان در تونس دانشگاه الزیتونه برای قبول اعطای دکترای افتخاری به شاه سعودی تحت فشار است.

وی اضافه کرد که دانشگاه الزیتونه هرگونه اعطای دکترای افتخاری براساس تهدیدها و اغوا را نمی پذیرد و وارد مسایل سیاسی و قطب بندی ها و صف بندی ها نمی شود.

«هشام قریسة» رئیس دانشگاه الزیتونه ضمن مخالفت با این پیشنهاد اعلام کرد که این تصمیم گیری به دلیل موضع این دانشگاه برای دور ماندن از قضایای سیاسی و استقلال آن است و این تصمیم گیری برای ضدیت با دولت و موسسات آن نیست بلکه حفظ بی طرف این دانشگاه است.

وی اضافه کرد که دانشگاه الزیتونه دکترای افتخاری را تنها به شخصیت های علمی اعطا می کند و دولت تونس می تواند به روش های دیگری از ملک سلمان تکریم کند.

این درحالی است که پایگاه خبری روزنامه الشروق تونس نوشت، «نور الدین بن تیشه» مشاور سیاسی رئیس جمهوری تونس اعلام کرد که تونس قصد دارد از طریق دانشگاه «قیروان» به ملک سلمان دکترای افتخاری اعطا کند.

ملک سلمان روز پنجشنبه به همراه هشت شاهزاده،۱۱ وزیر و بیش از یک هزار همراه با ۲۲ هواپیما و کشتی برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب در روز یکشنبه به تونس سفر کرد.

شاه سعودی در حاشیه این نشست های اتحادیه عرب با قاید باجی السبسی رییس جمهوری تونس دیدار کرد.

قرار است نشست سران اتحادیه عرب فردا ( یکشنبه) در تونس برگزار شود. وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه دیروز و امروز مهم ترین مسایلی که سران عرب باید در نشست خود مورد بررسی قرار دهند، تعیین می کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها