تحلیل روز/

احیای پارلمان صوری دل مشغولی جدید عربستان پس از شکست در جبهه های یمن

احیای پارلمان صوری دل مشغولی جدید عربستان پس از شکست در جبهه های یمن
يکشنبه 25 فروردين 1398 - 13:08

عربستان هنوز از تلاش هایش برای به زانو آوردن یمن ، دست برنداشته است .

العالم یمن

ریاض پس از ناکامی دررسیدن به اهداف خود در جنگ یمن که از مارس 2015 آغاز کرده ، امروز با تحریف واقعیت و فریبکاری در صدد احیای پارلمان صوری یک بار مصرف، سیاست جدیدی را در پیش گرفته است این کشور هم چنین در به قدرت رساندن شخصیت های یمنی هوادار خود در یمن از طریق جنگ تحمیلی و ایجاد بیش از 50 جبهه نظامی در مناطق زیادی از یمن، در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده است.

اعتماد به پارلمان و برخی از اعضای آن در تحقق اهداف عربستان سعودی در یمن ،مساله جدیدی نیست. عربستان طی سال هایی که جنگ افروزی کرده، در صدد سوء استفاده از نام مجلس و انتصاب هیاتی فعال با نام خود بوده تا بیانیه ها و محکومیت ها را صادر کرده و در همه محافل بین المللی نیز با نام یمن اما در راستای تحقق اهداف و منافع عربستان سعودی شرکت کند.

ریاض اما پس از به بن بست رسیدن در عرصه ی نظامی به ویژه پس از 4 سال جنگ و عدم تحقق اهدافش در صنعا و صعده و نیاز به حضور نظامی مستقیم به ویژه در دو استان حضرموت و المهره، با دادن پول به برخی از نمایندگان، آنان را تطمیع کرد تا پارلمان یکپارچه صنعا را که براساس قوانین یمن فعالیت می کرد را دچار دو دستگی کند.

عربستان طی سالیان گذشته تلاش کرد در این چارچوب طرح انتقال پارلمان از صنعا به ریاض یا عدن را عملی کند اما تلاش هایش پیش از این با بحران ها و مشکلات زیادی روبرو شده بود زیرا ریاض در جلب نظر بیشتر اعضا ناکام ماند و شمار زیادی از نمایندگان و از همه مهم تر شیخ یحیی الراعی رئیس مجلس با سیاست های عربستان مخالفت و برماندن در صنعا و انجام فعالیت های خود در آنجا اصرار کردند.

ناکامی عربستان در انتقال همه نمایندگان پارلمان، ریاض را بر آن داشت تا سیاست جدیدی اتخاذ کند و با اعضایی که از ابتدای جنگ به ریاض فرار کرده بودند پارلمان دروغینی تشکیل دهد، اما این تلاش ها طی سالیان گذشته با مشکلات زیادی روبرو شد زیرا عربستان به دلیل اختلافاتش با امارات در برگزاری جلسه پارلمان در عدن ناکام ماند چرا که این کشور بر عرصه های نظامی و سیاسی این استان تسلط داشت امارات با تشکیل این مجلس مخالفت کرد زیرا بیشتر اعضای آن نماینده عربستان سعودی بوده و بیش از 40 یا 50 سال با پول عربستان تغذیه شده بودند.

از این رو ابوظبی نسبت به حضور این افراد نگران شد زیرا تقویت این مجلس را به تضعیف احتمالی حضورش در جنوب و دستکم تضعیف آینده خود مرتبط می دانست از این رو به تحریک شورای انتقالی جنوبی پرداخت و این شورا را بر ان داشت تا به بهانه اینکه این مجلس، پارلمان یمن است و آنان دولت مستقلی هستند یا به قولی در صدد استقلال هستند، با برگزاری جلسات خود در عدن یا المکلا مخالفت کنند.

پس از بحث و گفت وگوهای زیاد، آمریکا نیز برای حمایت از عربستان در طرح تقسیم پارلمان دست به کار شد سفیر آمریکا در یمن برای مرتب کردن اوضاع و فشار بر برخی از نماینده ها برای حضور در جلسه افتتاحیه و انتصاب سلطان البرکانی به عنوان رئیس این پارلمان که جلسه خود را در شهر سئیون در نزدیکی مرزهای مشترک عربستان و یمن برگزار کرده بود، وارد عمل شد.

علیرغم برگزاری این جلسه و پوشش آن توسط رسانه های سعودی، فشارهای آمریکا و عربستان برای برگزاری نشست سیئون در ابتدا به عمیق شدن اختلافات میان رهبران حزب کنگره مردمی منجر شد که بیشتر اعضای آن نماینده مجلس هستند. به گونه ای که شماری از اعضای مستقر در قاهره و برخی از کشورها ، با مشارکت در جلسه شهر سئیون، مخالفت کردند. بسیاری از آنان نیز مشروعیت این جلسه را و هم چنین به حد نصاب رسیدن اعضا برای تشکیل جلسه و انتخاب رئیس آن را زیر سئوال بردند .

کنگره مردمی یمن در صنعا نیز این جلسه را محکوم کرد و با انتشار بیانیه ای گفت مشارکت برخی از اعضای مجلس مقیم خارج در جلسه شهر سیئون به دعوت فردی فاقد مشروعیت عبد ربه منصور هادی و درخواست و حمایت از گروه های ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان بوده که این جلسه کاملا غیرقانونی است زیرا با متون قانون اساسی یمن و لوایح مجلس مبتنی برغیرقانونی بودن برگزاری جلسات مجلس خارج از صنعا پایتخت جمهوری یمن ، مغایرت دارد.

دبیرخانه کنگره مردمی یمن تاکید کرد مجلس قانونی در پایتخت خواهد بود و برگزاری هر نشستی خارج از صنعا پایتخت یمن از سوی هر گروهی و هر تصمیمی برخواسته از این نشست باطل است و جرم محسوب می شود که بر اساس قانون اساسی و قوانین اجرایی مجازات دارد و خیانت اعضای مجلس به سوگندی است که برای احترام به قانون اساسی و حفظ وحدت ، حاکمیت و استقلال یمن یاد کرده اند.

و امکان ندارد نشستی با حمایت و نظارت و سرمایه گذاری کشورهای متجاوز به یمن و یمنی ها برگزار شود که با وطن و شهروندان ارتباط داشته باشد و می توان گفت مرحله جدیدی از مزدوری برای پایمال کردن خون های ریخته شده یمنی هاست .

شورای عالی سیاسی صنعا نیزبا محکوم کردن این نشست، بیانیه ای صادر کرد و گفت: نشست شماری از اعضای مجلس مقیم خارج، حامیان متجاوزان به یمن در شهر سیئون با حمایت اشغالگران سعودی؛ خیانت بزرگی است.

این شورا افزود: هدف از نشست مذکور؛ جعل نسخه غیر قانونی مجلس به منظور قانونی کردن جنگ یمن و نقض حاکمیت و اشغال اراضی آن است.

شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: نتایج این نشست باطل و غیرقانونی است و هر نماینده ای باید مسئولیت حضور خود در آن را برعهده بگیرد.

شمار زیادی از کارشناسان یمنی نیزاعتقاد دارند تشکیل پارلمان دروغین در سیئون؛ درعرصه تحولات سیاسی و نظامی یمن هیچ تغیری نخواهد داد زیرا عربستان حتی پیش از این اختلاف افکنی ، ازنام همین مجلس سوء استفاده می کرد و در واقع اتفاق جدیدی در فرایند سیاسی عربستان روی نداده است، اما برخی معتقدند طرح های عربستان شاهد تحولاتی بوده زیرا این کشور در صدد روی کار آوردن افراد و شخصیت های مرتبط با رژیم قدیم است تا شاید بتواند عربستان را از تنگنای جنگ پنج ساله ای تلفات مالی، جانی و اخلاقی زیادی برای خاندان حاکم عربستان داشته،خارج کند.

عربستان پس از ناکامی همه جانبه، با برگزاری این جلسه درصدد دمیدن روح جدیدی در دولت عبدربه منصور هادی است و هم چنین با افزایش اختلاف افکنی ها و تقسیم بندی ها و با تشویق برخی نمایندگان و شخصیت های قبیله ای برای فرار به ریاض و پیوستن به گروه های متجاوز؛ در صدد تاثیر گذاری بر جبهه داخلی گروه های سیاسی صنعا است.

به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی یمن، بزرگترین هدف ریاض تلاش برای تصویب قوانین و لوائح قانونی به نام پارلمان یمن برای قانونی جلوه دادن بقای نظامی و اقتصادی عربستان در حضرموت ،المهره و شبوه و تبرئه عربستان از همه اقدامات جنایتکارنه و کشتارهایی است که در طول سالیان گذشته در حق مردم یمن کرده زیرا حضورش در یمن و برپایی جنگ و جنایتهایش نیز با دستور هادی و پارلمان بوده که با حمله و جنگ مخالف و خواهان گفت وگوهستند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی نیز معتقدند، سرنوشت نشست سئیون مانند کنفرانس ریاض خواهد بود.

کنفرانس ریاض که بسیار گسترده تر و پرجمعیت تر از نشست مذکور بود در پایان ناکام ماند و عربستان به هیچ یک از اهداف خود دست نیافت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها