«ممانعت ائتلاف سعودی از ورود کشتی‌های نفتی» محور دیدار مقامات یمنی و سازمان ملل

«ممانعت ائتلاف سعودی از ورود کشتی‌های نفتی» محور دیدار مقامات یمنی و سازمان ملل
يکشنبه 25 فروردين 1398 - 14:59

نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در نشست خود با مسئول هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به ممانعت ائتلاف متجاوز از ورود مشتقات نفتی به بندرهای یمن پرداخت و درباره پیامدهای آن هشدار داد.

العالم _ یمن

«صالح بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن طی نشستی با «لیز گراندی» مسئول هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن به ممانعت ائتلاف متجاوز از ورود کمک‌های انسانی و مشتقات نفتی به بندرها پرداخت.

بر اساس گزارش وبگاه «سبأ»، در دیدار مذکور که برخی دیگر از مقامات یمنی نیز حضور داشتند، پیامدهای این اقدام بر اوضاع انسانی یمن مورد بررسی قرار گرفت خصوصا اینکه مشتقات نفتی به صورت مستقیم با زمینه‌های مختلف زندگی روزمره مردم یمن و ارائه خدمات اساسی به آنها سر و کار دارد.

بن‌حبتور درباره پیامدهای سخت ممانعت از ورود کشتی‌ها بویژه کشتی‌های حامل مستقات نفتی به بندرهای یمن هشدار داد و افزود، آنچه امروز به بندرها می‌رسد تنها سی‌درصد از مقدار مشابه آن در سال 2015 است.

گراندی هم اعلام کرد،‌ سازمان ملل پیامدهای متعدد این اقدام بر مردم یمن را درک می‌‌کند و معتقد است تمام طرف‌ها باید به سازوکارهای سازمان ملل احترام بگذارند.

از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار، بررسی راه‌های تقویت مقابله با بیماری‌هایی مانند وبا و دیفتری و نیز راه‌های فراهم کردن داروها برای بیماری‌های مزمن بود که در بازار محلی موجود نیست.

دو طرف به حمله هفته گذشته ائتلاف سعودی به مطنقه «سعوان» در صنعا نیز پرداختند، حمله‌ای که در آن بیش از 109 نفر کشته و زخمی شدند و بیشتر کشته شدگان از کودکان بودند. دولت نجات ملی خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی در این خصوص شد.

«احمد دارس» وزیر نفت و معادن دولت نجات ملی یمن هفته گذشته اعلام کرد، ائتلاف سعودی هشت کشتی نفتی یمنی را در «جیبوتی» توقیف کرده است. وی افزود، این اقدام در حالی انجام می‌شود که کشتی‌های نفتی مذکور تفتیش شده و سازمان ملل مجوز آن را صادر کرده است.

دارس تأکید کرد؛ «توقیف مشتقات نفتی و ممانعت از رسیدن آنها به شکل طبیعی» در راستای افزایش فشار بر شهروندان یمنی صورت می‌گیرد و ادامه تحمیل قید و بندها بر واردات سوخت منجر فلج شدن بیمارستان‌ها خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها