تحلیل روز/

سودان بین مواضع سرسختانه و لجوجانه، به کجا می رود؟

سودان بین مواضع سرسختانه و لجوجانه، به کجا می رود؟
سه شنبه 7 خرداد 1398 - 11:38

به دنبال شکست مذاکره با شورای نظامی حاکم بر سودان، ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر در این کشور بر ادامه اعتصاب عمومی به مدت دو روز از روز سه شنبه تأکید کرد.

العالم - افریقا

وجدی صالح، سخنگوی ائتلاف آزادی و تغییر گفت که شورای نظامی انتقالی خواستار تخصیص دو سوم از کرسی های شورای حاکمیتی شده است. این شورا، پس از سرنگونی عمر البشیر در ماه گذشته، قرار است به مدت سه سال بر کشور حکومت کند.

سرلشکر محمد حمدان دقلو، نایب رئیس شورای نظامی انتقالی پیش از این گفته بود که این شورا حاضر است هر چه سریعتر قدرت را واگذار کند اما مخالفان درباره تقسیم قدرت چندان جدی نیستند.

دقلو معروف به "حمیدتی"، فرمانده نیروهای واکنش سریع در ادامه گفت: آنها (مخالفان) نمی خواهند ما را در اداره کشور سهیم کنند. آنها می گویند حضور شما باید صرفا یک حضور تشریفاتی و در حد پذیرش سفرا باشد.

وی که در جمع افراد پلیس و دیپلمات ها سخن می گفت، تصریح کرد: "ما فریب شعارهایشان را خوردیم، ما با آنها صد در صد صادق بودیم". وی در این جمع تأکید کرد که شورای نظامی کشور را جز به دست های امین تحویل نخواهد داد.

این چنین اظهاراتی آنهم از سوی حمیدتی به عنوان یک عنصر قدرتمند یا به عبارت بهتر، قدرتمندترین عنصر شورای نظامی حکایت از ان دارد که سودانی ها باید خود را آماده جنگ کنند و در واقع منتظر سیاه ترین روزها در تاریخ کشورشان باشند؛ این اظهارات یادآور تاریخ سیاه و سابقه جنایات هولناک نیروهای تحت فرمان وی یعنی نیروهای واکنش سریع در دارفور در آستانه هزاره سوم است.

در جریان سرکوب ناآرامی هایی که در این ایالت رخ داد، سازمان های حقوقی داخلی و بین المللی موارد بسیار زیادی قتل، تجاوز و آتش زدن روستاها را ثبت کردند و تأکید کردند که این جنایات در حد جنایات جنگی است.

حمیدتی در نخستین روزهای انقلاب در سودان، استراتژی هوشمندانه ای را در پیش گرفت؛ وی در ابتدا با رد پیشنهاد مشارکت در تشکیل شورای نظامی و اعلام حمایت از انقلابیون، توانست اعتماد آنها را جلب کند اما دیری نپایید که نیت های واقعی خود را فاش کرده و در سمت جدید خود در شورای نظامی به ریاست عبد الفتاح برهان، چهره واقعی خود را نشان داد. اظهارات و سخنرانی های آتشین وی، تأثیر منفی بر وجهه او در نزد انقلابیون بر جای گذاشت.

وی آخرین موضع جنجالی خود را پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان در جده اتخاذ کرد، وی پس از این دیدار اعلام کرد که نیروهای سودانی در یمن باقی خواهند ماند. با اعلام صریح و علنی این موضع گیری که به معنای حمایت سودان از عربستان در مقابل جمهوری اسلامی ایران است، سران مخالفان در سودان این اقدام را درگیر کردن کشور در جنگی دانستند که عملا هیچ دستاوردی برای خارطوم ندارد؛ و دشوارتر اینکه این تصمیم را کسی گرفته است که در مقام جانشین رئیس شورای نظامی، نه وجهه قانونی دارد و نه مردمی همچنین این اقدام خشم شدید مخالفان و انقلابیون را در پی داشت؛ آنها مخالفت صریح خود را با سیاست های حکومت پیشین که این کشور را درگیر جبهه بندی های منطقه ای کرده بود اعلام کرده و گفتند که این سیاست تا همین لحظه بهای بسیار گزافی بر سودان تحمیل کرده است.

ائتلاف آزادی و تغییر به نمایندگی از مخالفان سودانی مخالفت کامل خود را از حوادث جاری در کشور اعلام و تأکید کرد که شورای نظامی با استفاده از حمایت های خارجی و پشتیبانی بی قید و شرط عربستان و امارات اراده خود را بر کشور تحمیل می کند و مردم را در مقابل کار انجام شده قرار می دهد لذا سلاح شورش مدنی را به کار گرفت تا شاید بتواند به این وسیله دیدگاه و مواضع انقلابیون را به کرسی نشانده و شورای نظامی را وادار به پذیرش دولت غیر نظامی و احقاق حق کسانی کند که به خاطر ایجاد تغییر مطلوب در کشور، جانفشانی کردند.

اکنون اختلاف و فاصله بسیار زیادی بین مواضع دو طرف وجود دارد و هر طرف بر مواضع خود پافشاری می کند و هیچ امیدی به حل اختلاف در آینده نزدیک وجود ندارد مگر اینکه محافل بین المللی یا منطقه ای با اعمال فشار بر شورای نظامی، آن را مجبور به عقب نشینی کنند.

اسامه الشیخ

پربیننده ترین خبرها