روزنامه اسرائیلی: سران عرب منافعشان را به فلسطین ترجیح دادند

روزنامه اسرائیلی: سران عرب منافعشان را به فلسطین ترجیح دادند
دوشنبه 3 تير 1398 - 19:18

یک روزنامه صهیونیستی نوشت، سران عربی به منظور حفظ منافع خود و به مشکل برنخوردن با آمریکا از مخالفت تشکیلات خودگردان با حضور در اجلاس منامه خشمگین هستند.

العالم - فلسطین اشغالی

یک دیپلمات صهیونیست برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه را گواه دیگری از فاصله گرفتن کشورهای عربی از مسئله فلسطین خواند.

«روت فاسرمن لیندا» دیپلمات اسرائیلی گفت: ادامه مخالفت فلسطین با طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می تواند به افزایش خشم رهبران عربی از آنها منجر شود چون آنها هراس دارند موضع مخالف فلسطین اوضاع را در کشورهایشان متشنج کند در حالی که آنها نمی خواهند با آمریکا مشکل پیدا کنند.

لیندا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی معاریو آورده است: در مقطع اخیر کشورهای عربی موضع فلسطین را به باد انتقاد گرفته‌اند در حالی که جبهه‌گیری آنها در کنار آمریکا به این معناست که مواضع میانه‌رو کشورهای عربی از مسئله فلسطین فاصله گرفته چون آنها موضعی پراگماتیک در راستای منافع رهبرانشان اتخاذ کرده‌اند.

لیندا که کارشناس روابط بین‌الملل و نامزد حزب آبی-سفید در انتخابات کنست بود گفت: دوری کشورهای عربی میانه رو از فلسطینیان تقویت شده است چون خود را در برابر نمونه جدیدی از روسای جمهور آمریکا یعنی ترامپ می‌بینند که پیش‌بینی نشده است و روی کسی که مخالف راهش باشد حساب نمی‌کند. سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد. جولان را خاک اسرائیل برشمرد کما اینکه هبه‌های اقتصادی که برخی کشورهای عربی از معامله قرن کسب خواهند کرد، می‌تواند برای وادار کردن آنها به قبول این طرح وسوسه‌انگیز باشد.

لیندا، معاون سفیر رژیم صهیونیستی در مصر و مشاور شیمون پرز در امور خارجه، رئیس سابق رژیم صهیونیستی که در سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل هم چند سال فعالیت کرده است، همچنین گفت: همبستگی رسمی کشورهای عربی با طرح آمریکا همزمان شده است با نگرانی‌هایی از شعله‌ور شدن آتش اعتراض در کشورهای عربی علیه کسانی که تسلیم سیستم غربی می‌شوند.

وی با بیان اینکه موضع خصمانه آمریکا در قبال ایران این کشورهای عربی را در قبال طرح‌های واشنگتن در منطقه عملگراتر کرده است، گفت: در همین حال اخیرا رسانه‌ها و شخصیت‌هایی سرشناس شروع به اعتراض علیه مواضع فلصسطین در مخالفت با طرح آمریکایی کرده‌اند. اگرچه این اعتراض‌ها مسئله جدیدی نیست؛ اما مسئله جدید این است که آنها با چراغ سبز رژیم‌های عربی حاکم خود به مواضع فلسطینیان می‌تازند.

وی تاکید کرد: رهبران عربی می‌ترسند مخالفت فلسطینیان با طرح آمریکایی منطقه را به آتش بکشد و موجب بی ثباتی منطقه شود و کاری کند که اسرائیل کرانه باختری را هم بگیرد. موضوعی که می‌تواند ملت‌های عربی را به خیابان‌ها کشاند از همین رو رژیم‌های عربی ترجیح می‌دهند، دستاوردی به نتانیاهو بدهند به جای اینکه با آمریکایی وارد درگیری شوند که ممکن است دست اسرائیل را در سرزمین های اشغالی فلسطین باز گذارد.

نویسنده حضور اردن در نشست منامه را به دلیل اوضاع (بد) اقتصادی این کشور دانست و گفت: اقتصاد اردن وضعیت وخیمی دارد و خطری برای ثبات این کشور است و شاه اردن فهمید که نجاتش هرگز در دست ابومازن نیست.

نویسنده مشارکت مصر در نشست بحرین را هم به دلیل امید السیسی به ترامپ برای مبارزه با گروه‌های مسلح در سینا و مقابله با نفوذ ایران و ترکیه در منطقه دانست.

دیپلمات صهیونیست درباره عربستان هم گفت : این کشور با متحدان ایران در منطقه مواجه است یعنی حوثی‌ها در یمن و تداوم حمله آنها به اهداف سعودی موجب شده است که عربستان به فلسطینیان بگوید امنیت ما مهم تر از مسئله فلسطین است.

فارس

پربیننده ترین خبرها