تلاش وهابی ها برای اعدام یک اندیشمند به خاطر مواضع میانه اش

چهارشنبه 5 تير 1398 - 20:20

برخی خبرها حاکی از آن است که مقامات سعودی در تلاشند تا شیخ حسن المالکی اندیشمند معروف سعودی را به خاطر مواضع میانه اش و مخالفت با رویکرد تکفیری وهابی ها را اعدام کنند.

العالم ـ عربستان سعودی

این خبرها موجی از خشم و نارضایتی در شبکههای ارتباط اجتماعی در داخل و خارج عربستان به راه انداخت. زیرا شیخ حسن مالکی از جایگاه بالایی در میان نخبگان فرهنگی جهان عرب و اسلام برخوردار است.

شهرت شیخ المالکی به خاطر شخصیت علمی و آگاهی و دانش گسترده و تواضع و فروتنی و اخلاق والای اوست که سبب شد از نگاه سلفی نسبت به تاریخ اسلام رویگردان باشد و آن را از مهمترین عوامل عقب ماندگی جوامع اسلامی بداند.

این دیدگاه های شیخ المالکی سبب شد تا از سوی نهاد سلفی وهابیت هدف قرار گیرد و او را تهدیدی برای خود بدانند و از سالها پیش مبارزه با شیخ المالکی و سخنرانی هایش را آغاز کردند. وهابی ها شیخ المالکی را از دانشگاه اخراج کرده و شبکه های ماهواره ای را از مصاحبه با او منع کردند و او را از تالیف کتاب بازداشتند و در 11 سپتامبر 2017 تحت بازداشت قرار گرفت.

از جمله اتهاماتی که دستگاه قضایی عربستان به شیخ المالکی وارد کرد: در پیش گرفتن رویکرد تکفیری، پخش افکار منحرف، افترا بستن به خداوند و رسول اکرم(ص)، انتقاد از معاویه بن ابی سفیان، رد کردن برخی احادیث صحیح بخاری و انتقاد از صحابه است.

اما امروزه به خاطر سرعت انتقال اطلاعات، جهان به دهکده ای کوچک تبدیل شده است و دیگر نمی توان چیزی را مخفی نگه داشت، کافی است که یک کاربر در یوتیوب به سخنرانی های شیخ المالکی گوش دهد و به سادگی می تواند از طرز فکر او اطلاع یابد و می تواند درباره شخصیت این اندیشمند قضاوت کند و به صحت و سقم اتهامات وهابیها پی ببرد.

پربیننده ترین خبرها