رد طرح ضد ایرانی پنتاگون در نشست ناتو/ پشت پای آتلانتیکی ها به ترامپ

رد طرح ضد ایرانی پنتاگون در نشست ناتو/ پشت پای آتلانتیکی ها به ترامپ
چهارشنبه 19 تير 1398 - 23:00

پس از شکست های مفتضحانه آمریکا طی هفته های اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، به ویژه سرنگونی پهپاد فوق مدرن «گلوبال هاوک» در آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس که عملا ترامپ را هم در داخل کشورش و هم در فضای بین المللی مورد انتقاد شدید قرار داد، کاخ سفید دست به طراحی یک سناریوی جدید زد که در نهایت ناکام ماند.

العالم - آمریکا

بنابر این گزارش، آمریکا در اجلاس اخیر وزرای دفاع ناتو، طرح تشکیل یک ائتلاف نظامی را برای حراست از آب های استراتژیک اطراف ایران و یمن، مطرح کرد که البته این پیشنهاد با مخالفت شدید سه کشور فرانسه، آلمان و ترکیه مواجه شده و شکست خورد.

این طرح توسط «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا (که به تازگی از سمت خود استعفا داده است) در اجلاس وزرای دفاع ناتو مطرح شد.

با این حال وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد که آمریکا نباید ناتو را وارد تنشهای نظامی در منطقه خلیج فارس و دیگر مناطق و آبراههای استراتژیک کند. وزرای دفاع ترکیه و آلمان نیز بر لزوم گفت و گو با ایران (در مقابل تنش زایی و تحریم کشورمان) تاکید کردند.

همین مخالفتها سبب شد تا مارک اسپر شکست سختی را در اجلاس وزرای دفاع ناتو تجربه کند. نکته جالب توجه اینکه مارک اسپر پس از این ناکامی خطاب به اعضای ناتو تاکید کرد که وی جزئیات بیشتری را در خصوص آنچه «خطر ایران» می خواند، در جلسه بعدی به آنها اعلام خواهد کرد!

نکته دیگر اینکه؛ زمینه سازی قبلی ژنرال های ارشد آمریکایی در ناتو نیز کمکی به همراهی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی با سرپرست وزارت دفاع این کشور نکرد. به عنوان مثال، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش از این به اعضای ناتو گفته بود که کشورش مشغول رایزنی با چند کشور منطقه برای تشکیل این ائتلاف (ضد ایرانی) است.

دانفورد هدف از این ائتلاف را کسب اطمینان از امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب عنوان کرده بود.
اسپر اما به اندازه ای نسبت به نتیجه بخش بودن اجلاس وزرای دفاع ناتو در این خصوص امیدوار بود که کمترین تردیدی در موافقت دیگر اعضای نشست با طرح ضد ایرانی آمریکا نداشت و چنین اطمینانی را به ترامپ نیز منتقل کرده بود. برخی معتقدند همین ناتوانی در اقناع اعضای ناتو موجب استعفای اجباری او از سرپرستی پنتاگون شده است.

به نظر می رسد پس از آنکه آمریکا در سناریوهای قبلی خود نتوانست اقتدار ایران را در حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز به چالش بکشد، با طراحی این سناریوی جدید در پی درگیر کردن چند کشور دیگر به ویژه اعضای ناتو در منطقه بوده که با واکنش منفی آنها مواجه شده است.

نورنیوز

پربیننده ترین خبرها