هشدار احزاب شمال و شرق سوریه به ترکیه

هشدار احزاب شمال و شرق سوریه به ترکیه
جمعه 4 مرداد 1398 - 06:48

احزاب و گروه های سیاسی در شمال و شرق سوریه روز پنجشنبه نسبت به هرگونه عملیات نظامی ترکیه در این منطقه هشدار داده و اعلام کردند که این اقدام آنکارا بارد دیگر بی ثباتی، کشتار و ویرانی را به سوریه برخواهد گرداند.

العالم - سوریه

۲۵ حزب سیاسی مستقر در شمال شرق سوریه در بیانیه مشترکی که نسخه ای از آن در اختیار شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم" قرار گرفت، افزودند: ترکیه به دلایل واهی، تهدیداتش را برای حمله به مناطق شمال شرق سوریه افزایش داده و تلاش می کند شرایط خود را برای ایجاد یک منطقه امن در مرز با سوریه تحمیل کند.

این احزاب خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی ارتش آنکارا شده اند.

این بیانیه تصریح کرد، حمله ترکیه به این مناطق منجر به ناامنی و بی ثباتی خواهد شد و بر پیچیدگی های بحران سوریه خواهد افزود و شمال این کشور را به منطقه نا آرام تبدیل خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: حمله ترکیه موجب خواهد شد که منطقه شمال و شرق سوریه به دروازه ای برای کشتار و تخریب دوباره کشور تبدیل شود و تمامی تلاش های بین المللی برای رسیدن به راه حل سیاسی را تضعیف می کند.

این احزاب و گروه های مختلف سیاسی ابراز امیدواری کردند که تلاش های بین المللی مانع این گونه تهدیدات شود تا محیط مناسب برای آغاز گفت و گوهای جدی و انتقال سیاسی واقعی فراهم و با شرکت تمامی گروه های سیاسی و مدنی سوریه، آینده دمکراسی کشور تضمین شود.

۲۵ حزب مستقر در شمال و شرق سوریه شامل احزاب کرد، عرب و آشوری این بیانیه را امضا کرده اند.

مقام های ترکیه در روزهای اخیر اعلام کردند که به کمک آمریکا به دنبال ایجاد یک منطقه امن در شمال شرق سوریه هستند و بارها تهدید کردند که اگر این منطقه امن بوجود نیاید، دست به عملیات نظامی در این منطقه خواهند زد.

بیانیه احزاب شمال شرق و سوریه درحالی مطرح می شود که موضوع "منطقه امن" در شمال سوریه، یکی از مهمترین محورهای دیدار ۳۱ تیرماه هیأت آمریکایی به ریاست "جیمز جفری" فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور سوریه با مقام های ترکیه در آنکارا بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز همان روز هشدار داد که چنانچه تهدیدات یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) تداوم داشته باشد، عملیات شرق فرات را آغاز خواهیم کرد. آمریکا نیز باید به موضع ما در این زمینه توجه کند.

ارتش ترکیه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با حمله به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد، عملیاتی را به نام "شاخه زیتون" در منطقه 'عفرین' در شمال سوریه آغاز کرد. ترکیه پس از مدتی موفق شد کردها را از این منطقه بیرون براند و حضور خود را تثبیت کند.

"ارتش آزاد" مورد حمایت ترکیه نیز اینک در بخش وسیعی از استان ادلب حضور دارند و مانع اصلی آزادسازی تمامی خاک سوریه از تروریست‌ها هستند.

دولت سوریه بارها با صدور بیانیه هایی جداگانه، اقدامات ترکیه در انجام عملیات نظامی در عفرین و سایر مناطق دولت سوریه را اشغالگری دانسته و خواستار پایان دادن به این حضور غیرقانونی شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها