المعلم: اتهام پامپئو به سوریه درباره حمله شیمیایی دروغ بزرگ است

المعلم: اتهام پامپئو به سوریه درباره حمله شیمیایی دروغ بزرگ است
شنبه 6 مهر 1398 - 14:25

وزیر امور خارجه سوریه ادعای همتای آمریکایی درباره حمله شیمیایی ارتش سوریه به لاذقیه را دروغی بزرگ توصیف کرد.

العالم - سوریه

«ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه ادعای «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود را درباره حمله شیمیایی ارتش سوریه به استان لاذقیه در ماه مه گذشته را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، المعلم تاکید کرد: اتهام پامپئو درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی در لاذقیه دروغ بزرگی است.

یک مقام وزارت خارجه سوریه هم در بیست و پنجم ماه مه گذشته تاکید کرد: اخبار ساختگی درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهرک کبانی در ریف لاذقیه فقط مقدمه‌ای برای به راه انداختن سریال دروغ‌پردازی غربی‌ها است تا شروع به تهدید و ارعاب دولت سوریه کنند، اما همه این هیاهوها، سوریه را از ادامه جنگ با تروریسم باز نمی‌دارد.

اخبار جعلی و ساختگی از به کارگیری سلاح شیمیایی توسط دمشق، در ماه های اخیر به ویژه در پی عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان ادلب دوچندان شده است. این ادعاها همواره بهانه‌ای برای مداخلات و حمله‌های نظامی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه و بمباران زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی این کشور بوده است.

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک سوریه همچنین گفت که با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل درباره کمیته اساسی قانون اساسی که به تازگی تشکیل شده گفت‌وگو کرده است. وی به اسپوتنیک گفت: یکی از موضوع‌های مورد بررسی، کمیته قانون اساسی بود که برای آینده سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است.

المعلم در پاسخ به این سوال که آیا تاریخی برای نخستین نشست این کمیته تعیین شده است، گفت: نه هنوز. هنوز تاریخ مشخصی وجود ندارد.

وزیر خارجه سوریه روز جمعه در اظهاراتی دیگر گفته بود که رئیس کمیته قانون اساسی سوریه را بعد از دهم اکتبر آتی معرفی خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل دوشنبه گذشته از تشکیل نهایی کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد و گفت که این کمیته در هفته‌های آتی تشکیل جلسه می‌دهد. وی همچنین تاکید کرد تشکیل این کمیته می‌تواند آغازگر روند سیاسی خروج از مناقشه به سوی راه حلی باشد که خواسته‌های مشروع همه سوری‌ها را محقق می‌کنند.

وزیر خارجه سوریه پیش از این گفته بود که این کمیته شامل «۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. پس از آن، کمیته کوچکی متشکل از ۴۵ عضو تشکیل می‌شود که ۱۵ نفر حامی دولت سوریه، ۱۵ نفر حامی طرف دیگر و ۱۵ نفر حامی جامعه مدنی هستند .

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود؛ اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گیر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.

روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها