تحلیل روز/

ترکیه بر طبل ادامه آشوب در شمال سوریه می کوبد

ترکیه بر طبل ادامه آشوب در شمال سوریه می کوبد
يکشنبه 14 مهر 1398 - 15:56

با درگیری های سیاسی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی و زمینه چینی برای آغاز فعالیتها درشمال و شمال شرق سوریه ، تحولات این منطقه بسیار گسترده شده و اختلافاتی میان امریکا و ترکیه بروز کرده است.

العالم تحلیل روز

ترکیه و امریکا پس از افزایش اشتباهات سیاسی بر اساس معادله باج خواهی سیاسی از سوریه دچار اختلاف شده اند و گویی تهدیدات ترکیه برای انجام عملیات نظامی در مناطق مرزی ، آتش اشغالگری آمریکا در مناطق شمالی سوریه را فروکش کرده است. از نظر میدانی نیز اشاره به انجام عملیات نظامی اولویت ترکیه شده و اظهارات اخیر اردوغان درباره آغاز عملیات نظامی در شرق فرات، نوعی از نگرانی در منطقه به وجود آورده است.

ارتش ترکیه طی چند روز گذشته، نیروهای خود را در منطقه مقابل تل ابیض در ریف شمالی رقه بسیج کرده و گزارش ها نیز بیانگر ارسال استحکامات نظامی از جمله توپخانه های میدانی و تانک هایی از تیپ 20 زرهی به شهر اقجه قلعه مقابل شهر تل ابیض در مرزهای سوریه و ترکیه در ریف شمالی رقه و استقرار نزدیک به 120 هزار سرباز ترک در مرزها و آمادگی برای انجام عملیات نظامی است اما همه نگاه ها به منطقه حد فاصل راس العین و تل ابیض به طول 100 کیلومتر است که این بار با همراهی گروه های نظامی و تجهیزات یگان های کردی و شبه نظامیان قسد در اطراف راس العین و ادامه کنترل هوایی منطقه توسط ترکیه بوده در حالی که امریکا نیز به گشت های یک جانبه خود در منطقه ادامه می دهد .

بدون شک تصمیم به انجام عملیات نظامی پس از این اتخاذ شد که نشست های مشترک ترک ها و نیروهای امریکا ثابت کرد، منطقه امن هنوز شاهد حضور شبه نظامیان قسد و یگان های کرد است علیرغم اینکه آن ها تظاهر به تخلیه منطقه کرده بودند. در مقابل نیز نظام ترکیه گروه هایی از ارتش آزاد را به منطقه تل ابیض واقع در ریف شمالی رقه فرا خواند و از تشکیل ارتش ملی متشکل از گروه های ارتش آزاد با نظارت ترکیه خبر داد اما از نظر سیاسی ، همه شواهد و قرائن به عمق اختلافات آمریکا و ترکیه در آن منطقه اشاره دارد.

با یک مراجعه سطحی به مطالب برخی روزنامه ها به نقل از مقامات امریکایی می توان نگرانی حاکم برمحافل سیاسی امریکا و ترکیه را لمس کرد به عنوان نمونه روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مسئول آمریکایی نسبت به نفوذ آشکار ترکیه ابراز نگرانی کرده بود. همه گروه ها نیز اتفاق نظر دارند دلیل واقعی اختلافات ترکیه و امریکا که رو به جدی شدن می رود؛ پایان ائتلاف امریکا و ترکیه و پایان توافق ویژه منطقه امن ، پس از تهدید امریکا برای خروج از آن در شرق فرات و هم چنین موضع گیری ترکیه برای انجام عملیات نظامی جداگانه است.

برخی ها نیز احتمال می دهند ترکیه از عملیات نظامی به عنوان اهرم فشاری برای آمریکا در این منطقه استفاده می کند و این موجب شده تا قسد اقدام ترکیه را جدی تصور کند و اظهارات آتشینی علیه ترکیه ایراد کند.

اقدامات عملی ترکیه در شمال سوریه دیگر ازمقام پیام سیاسی فراتر رفته که ادغام بخش هایی از گروههای مسلح موسوم به شاخه زیتون ،سپر فرات و جبهه ملی آزادی و دیگر گروههای موسوم به ارتش ملی و انتقال سلاح های سنگین و نیمه سنگین و افراد مسلح از ریف حلب و ادلب به سوی خطوط مقدم درگیری در شمال شرق سوریه از جمله آنهاست که همه نیزبیانگر تلاش ترکیه برای تحمیل برخی واقعیت ها به آمریکا و وادار کردن این کشور به اعزام نیروی نظامی برای ایجاد منطقه امنی است که نظام ترکیه از ابتدای تجاوز و جنگ سوریه در آرزوی آن بود.

همه این مسائل ما را کمک می کند تا بفهمیم که امریکا و ترکیه در آن منطقه از یکدیگر سلب اعتماد کرده اند، از این رو امریکا دیگر قصد ندارد از کردها و ائتلاف با گروه قسد دست بردارد .

در این جا باید کمی در طمع کاری های امریکا و توهمات ترکیه درنگ کنیم و بپرسیم پایان این عملیات چه خواهد شد، منطقه در مرحله بعد با چه سرنوشتی روبرو خواهد شد؟ شاید توهمات دائم ترکیه برای ایجاد منطقه امن و نگرانی امریکا از ائتلاف هایش و توافق یا عدم توافق میان دو طرف برای شکستن طلسم ها به یک دائره المعارف افکار و مفاهیم سیاسی نیاز داشته باشد اما توافق کلی منطقه؛ تاکیدی بر این نکته است که همه حوادث شمال شرق سوریه ، با بحران های عراق بی ارتباط نیست و همه این حوادث؛ تلاش جدیدی برای ایجاد آشوب در منطقه و احیای دوباره داعش است و منطقه امن حتی به ضرب آهن و آتش به وجود نخواهد آمد و چیزی که تغییر خواهد کرد طمع کاری های ترکیه و آمریکا در منطقه است که همه می دانند خواب و خیالی بیش نیست .

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها