"بحران مشروعیت" کشورهای حاشیه خلیج فارس را در آغوش اشغالگران انداخت

دوشنبه 15 مهر 1398 - 23:33

خبر:

یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم اشغالگر گفت که پیگیر توافق "عدم تخاصم" با کشورهای عربی (حوزه خلیج فارس) است. این اقدام تاریخی موجب پایان درگیری می شود و راه را برای همکاری غیرنظامی تا زمان انعقاد توافق صلح فراهم می کند. و این ابتکار را با برخی وزرای خارجه عرب و نیز جیسون گرینبلات فرستاده ترامپ در اواخر ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده است.

تحلیل:

ـ بسیاری از ناظران سیاسی درباره علل رفتار ننگین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در حرکت به سمت عادیسازی روابط با رژیم اشغالگر پرس و جو می کنند؛ زیرا این رژیم اینک در سخت ترین شرایط بسر می برد، دچار بحران حکومتی شده که ممکن است این رژیم را فلج کند و این علاوه بر رسوایی های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مکلف این رژیم است که ممکن است به حبس او بینجامد؛ در حالی که آمریکا متحد بزرگ دو طرف نیز کشور را در گردابی از تنش‌های سیاسی گرفتار کرده است.

ـ نکته قابل توجه آن است که کشورهای حاشیه خیلج فارس که به این شکل ننگین بار و ذلت بار به دنبال عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و بویژه نتانیاهو هستند، می دانند که نتانیاهو امریکا را به عدم فروش سلاح هایی مانند جنگنده های اف 35 به عربستان و امارات متقاعد کرده است؛ سلاح هایی که توازن قدرت را بهم می زنند؛ زیرا رژیم اشغالگر بر این باور است که این نظام ها دارای ثبات نیستند و چندان دوامی ندارند.

ـ هدف رژیم صهیونیستی از امضای چنین توافقنامه ای اجتناب از درگیری نظامی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیست؛ زیرا این کشورها هیچ خطری برای اسراییل به شمار نمی آیند؛ بلکه از اسباب بقا و ماندگاری این رژیم هستند. نتانیاهو از طریق چنین توافقی به دنبال کسب مشروعیت بیشتر به منظور بلعیدن تمام خاک کرانه باختری است.

ـ علت عادیسازی روابط رایگان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم اشغالگر که اینک ذهن تحلیلگران سیاسی را به خود مشغول کرده است، آن چیزی که نتانیاهو و پادشاهان و شاهزادگان و شیوخ خلیج فارس ادعا می کنند، نیست؛ آنها ادعا می کنند که علت آن دشمنی مشترک با ایران است؛ اما در واقع علت آن بحران مشروعیت است که این نظام ها از آن رنج می کشند و سبب می شود تا خود را در آغوش اشغالگران بیندازند زیرا این خاندان ها با توجه به جایگاه رژیم صهیونیستی نزد دولت آمریکا، این امر را جایگزینی برای مشروعیت گمشده خود می دانند.

ـ اما این کشورها این مساله را درنظر نگرفتند که تکیه کردن به رژیم اشغالگر بیتردید مایه شکست و ناکامی است. هرچقدر عربها در مقابل این رژیم سر خم می کنند، رژیم صهیونیستی بيشتر احساس خودبزرگ بینی می کند؛ زیرا همانطور که شاهد هستیم، اسراییل در سایه دولت ترامپ، به عربها نزدیکتر شده است؛ در متقاعد کردن دولت آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس اشغالی موفق بوده است، همچنین ترامپ دوست کشورهای حاشیه خلیج فارس اذعان کرد که قدس پایتخت اسراییل است و جولان اشغالی را نیز به آن اهدا کرد و کمکهای سازمان اونروا به فلسطینی ها را نیز قطع کرد و امروز دولت آمریکا برای اعلام ضمیمه کردن کرانه باختری به اسراییل آماده می شود و به نظر نمی رسد که این غده سرطانی از بلعیدن دیگر سرزمین های اسلامی و عربی دست بکشد تا اینکه ریشه کن شود.

پربیننده ترین خبرها